Citat:
Ursprungligen postat av rockstar82
Jag har sedan ngra r tillbaks ett individuellt pensionssparande, och stter in en liten summa varje mnad. Jag kr Swedbanks IP Aktiefond, som banken tutade i mig att det var ett bra val.
Ngra r ldre och lite mer medveten om avgifter hit och dit har jag insett att det r helt vrdelst, d jag varje r betalar 1.4% i avgift, och massvis med text gmt i det finstilta.
Jag har nu sparat undan ungefr 9000 kronor, och skulle hellre vilja placera mina pengar sjlv varje mnad, s att jag hela tiden kan gra vad jag vill med mina pengar, och kan bestmma utbetalningar osv..
Jag har hrt att man ska kunna avbryta sparandet och f tillbaks sina pengar p kontot om man nnu inte ntt upp till 10000 kronor, men att det r fr sent efter det.
Stmmer detta? Enligt krringen p banken s hade hon inte hrt talats om detta..
r svrt att f ut pengarna i frtid. den regel du skriver om r enligt fljande:
Uttag frn pensionssparkontot r allts normalt inte tilltet frrn tidigast vid 55 rs lder. Det finns emellertid undantag.
Sparandet fr avslutas genom en utbetalning i frtid om: kontobehllningen uppgr till hgst ett prisbasbelopp 39.300 kr (2004) och
- kontot inte r frenat med ett oterkalleligt frmnstagarfrordnande, dvs att pensionsspararen inte kan ndra angiven frmnstagare och
- att inbetalning p kontot inte har skett senare n 10 r fre utbetalningstillfllet eller att pengarna vid pensionstidpunkten inte skulle uppg till mer n 30% av ett prisbasbelopp d.v.s. 11.790 kr (2004).
I andra fall kan skattemyndigheten, om det finns synnerliga skl, efter anskan besluta om att kontot fr avslutas och utbetalas i frtid. Frtida uttag beskattas som inkomst av tjnst.
men du kan ju alltid flytta ditt ips sparande till ett annat institut men jag kan lova att din bank kommer att ta ut en rejl kostnad fr den flytten.