Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-01, 03:12
Bannlyst
Jag har på senare tid märkt en riktigt jobbig grej. Jag blandar extremt lätt ihop drömmar verkligheten och mina egna fantasier. Jag har en väldigt livlig fantasi och kan ofta drömma mig iväg lite. Många skulle nog se mig som en dagdrömmare. En annan sak är att jag går mycket i sömnen och kan lätt vakna upp någon annanstans än i min säng. ett exempel är att jag gick och la mig sent, kl 03 ringde en kompis och bad mig komma och träffa honom utomhus men jag tackade nej och somnade om. Sen drömde jag att jag faktiskt gick till honom och vi hade kul och sen gick jag hem och sov igen. Sen vaknade jag av att jag stod i hallen med skorna på(jag hade inte varit ute). Sen kändes allt helt verkligt och jag låg och tänkte på det som hänt. tog flera timmar innan jag kom på att jag sovit hela natten. Ibland blandar jag också ihop mina fantasier eller dagdrömmar med verkligheten, om jag t.ex. sitter och funderar ut några bilder som jag ska ta och verkligen ser dom framför mig kan jag när jag kommer och försöker ladda över dom från kameran märka att jag aldrig tagit dom. Flera gånger har jag vaknat upp t.ex. sittandes i datastolen och har loggat in på datorn och en gång försökte jag gå ut från lägenheten i sömnen men min syster stoppade mig. Det är svårt att förklara men det börjar verkligen bli ett problem. Jag vet inte riktigt vilka sorts svar jag vill ha, vill mest veta om någon vet om detta är något normalt eller farligt.

Kom på en till sak, jag har flera gånger vaknat upp utan en aning vad jag gjort kvällen innan, har absolut ingen aning om att jag har haft vissa konversationer med folk även när dom påminner mig. det är som bitar att mitt minne försvinner under natten.
Citera
2007-05-01, 14:40
Medlem
Tjohildas avatar
Det låter som om du har dålig djupsömn, något som hjärnan ibland försöker kompensera med extrema drömsekvenser. Förklara det du skrivit här för din husläkare och be om remiss till ett sömnlaboratorium. På ett sådant mäter man hjärnvågorna under natten och får fram vilket sömnmönster och sömndjup du har, och kan förhoppningsvis hitta en lösning på problemet.
Citera
2007-05-01, 18:15
Medlem
Rakiis avatar
Bortsett från en del extrema mardrömmar och allmänt dålig sömn har jag upplevt detsamma fenomen under en längre tid jag med. Hur är det annars med hur du uppfattar verkligheten sen under dagtid, är det som vanligt eller känns det som du ibland tappar förankringen och det blir diffust?

Om du nu går hos någon psykolog/doktor kan det vara bra att tala om att detta uppstår så borde dom väl ändå klargöra om eventuella "fel".
Citera
2007-05-01, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det låter som om du har dålig djupsömn, något som hjärnan ibland försöker kompensera med extrema drömsekvenser. Förklara det du skrivit här för din husläkare och be om remiss till ett sömnlaboratorium. På ett sådant mäter man hjärnvågorna under natten och får fram vilket sömnmönster och sömndjup du har, och kan förhoppningsvis hitta en lösning på problemet.

Jag har tänkt på det där med djupsömnen, man kanske ska gå till nån läkare ändå :/

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bortsett från en del extrema mardrömmar och allmänt dålig sömn har jag upplevt detsamma fenomen under en längre tid jag med. Hur är det annars med hur du uppfattar verkligheten sen under dagtid, är det som vanligt eller känns det som du ibland tappar förankringen och det blir diffust?

Om du nu går hos någon psykolog/doktor kan det vara bra att tala om att detta uppstår så borde dom väl ändå klargöra om eventuella "fel".

Ofta känns saker overkliga eller surrealistiska på morgonen eller kvällen men på dagen känns saker oftast normalt. Ibland kan jag dock vara lite inåtriktad och kanske ha diskutioner med mig själv.

Jag håller på med något som heter Urban Exploration (finns ett forum här på fb om det). Där ser jag ofta väldigt konstiga eller surrealistiska miljöer, dessa blandas ofta ihop med mina drömmer eller t.ex. scener från filmer i mina drömmar/dagdrömmar. Jag tror för att dom miljöer som jag stöter på där är extremt olika från alla andra miljöer som t.ex. skolan eller hemmet.
Citera
2007-05-01, 23:42
Medlem
Tjohildas avatar
Tja, alla miljöer vi vistas i mentalt och fysiskt är ju med när hjärnan i drömmarna bearbetar våra upplevelser. Själv får jag avstå från zombie- och katastroffilmer eftersom de har en tendens att förpesta min redan katastrofala sömn, jag har en sömnstörning som liknar din lite.
Citera
2007-05-02, 14:01
Medlem
Psykologen*s avatar
Det är för svårt att säga något specifikt om det du beskriver, eftersom det kan finnas så många olika uppslagsändar, alltifrån en krisreaktion på saker omkring dig känns jobbiga och stressiga (många livsförändringar kanske), till dissociativa tillstånd som är mer djupgående.

Många människor kan ha svårbegripliga upplevelser i unga vuxenår utan att dessa på något sätt gör dem onormala, utan de beror på den intensiva utvecklngsfas de är inne i när de förändrar sitt liv från barn till vuxen.

Känner du dig väldigt rädd och otrygg kan det ju vara idé att berätta det här för någon kompetent psykolog eller psykoterapuet på något barn- och undomscenter om du är i den åldern. Då kan du få mer sansade svar om vad det kan bero på som kan vara svårt att bedöma själv. För dom har perspektiv på det här och kan ge det rätt sammanhang.

I väntan på detta bör du försöka: avstå från alla droger och alkohol, sova och äta ordentligt, träffa kloka människor i den mån det är möjligt (inte isolera dig alltså), motionera och sköta jobb eller skola.
Citera
2007-05-04, 18:25
Medlem
Oftast sover jag bra, och vaknar utan att komma ihåg en enda dröm.

Men då man blir väckt under en dröm, eller vaknar av sig själv under en dröm, har jag oftast minne från flera olika drömmar jag drömt.

Brukar ta mig ett jävla tag ibland att komma på ifall sakerna har skett på riktigt eller ej. Ungefär som att komma ihåg vad man gjort då man varit riktigt full.
Nu är det ju dock inga orealistiska drömmar, utan alla drömmar jag upplever skulle i princip kunna vara en vanlig dag i mitt liv. Lite skummt och jobbigt ibland...

Hört lite om att drömmar kan bygga på ens rädslor... Fick en jäkla depressions-dröm nyligen. Minns inte hur, men lyckades sabba mitt liv helt. Utbildningen sket sig, gjorde en dum grej vilket fick alla emot mig osv.
Vaknade då helt kallsvettig, och det kändes som att allt var verkligt, och hade hänt dagarna innan.
Lyckligtvis hade det inte det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in