2007-05-01, 00:35
Medlem
Botanics avatar
När jag hade 10/10 och använde en directconnecthubb för 10/10mbitare så kunde jag börja ladda ner en film och börja kolla på den samtidigt som den laddades ner. Allt var helt underbart, jag behövde aldrig vänta.
Men nu har jag 24/1 och använder torrent (uTorrent) och jag kan inte börja kolla på en film/serie samtidigt som jag laddar ner den, då torrent, som ni vet, laddar ner delarna av filen lite var som helst och inte bryr sig om att ladda ner den från början till slut.
Nu till min fråga. Går det ställa in någonstans (Jag använder helst uTorrent, men kan tänka mig att byta) så att det prioriterar de första delarna av filen först?
Citera
2007-05-01, 00:42
Medlem
micaeles avatar
Mig veterligen nej. Prioritering kan ställas in ner på filnivå, inte lägre. Iaf i de klienter jag har testat på senare tid.

Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2007-05-01, 08:56
Medlem
project_xs avatar
På uTorrent går det inte, men kanske på andra program, vet inte riktigt. Jag tror förresten att även DC++ har slutat med detta, så man måste tyvärr ladda ner hela filen för att kunna se/använda den.
Citera
2007-05-01, 09:46
Medlem
Cisco9s avatar
Det brukar ju också vara så att torrentsen du laddar ner består av .rar-filer vilket innebär att du måste rara upp filerna för att titta på filmen, vilket inte kommer fungera.
Citera
2007-05-01, 12:13
Medlem
project_xs avatar
Jo men t.ex. vissa Lost avsnitt laddar man ner hela de är nog dom han vill se medan han laddar ner. Annars har du helt rätt!
Citera
2007-05-02, 00:22
Medlem
Botanics avatar
Exakt, jag laddar mest ner avi filer som är uppackade. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med att packa ner i massa rar-filer förutom på dvd-filmer kanske. Jag har aldrig någonsin fått hem en skadad fil genom torrent.

Men tillbaka till sak. Varför är det så igentligen? Varför kan man inte ladda ner från början till slut. Jag kan inte vara den enda som har tänkt på det eller har ett behov av det.
Citera
2007-05-02, 01:20
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanic
Exakt, jag laddar mest ner avi filer som är uppackade. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med att packa ner i massa rar-filer förutom på dvd-filmer kanske. Jag har aldrig någonsin fått hem en skadad fil genom torrent.

Men tillbaka till sak. Varför är det så igentligen? Varför kan man inte ladda ner från början till slut. Jag kan inte vara den enda som har tänkt på det eller har ett behov av det.

Bittorrent-protokollet är gjort så att det för det mesta är de mest sällsynta delarna som laddas ner först. Det finns många orsaker till varför det är en bra idé, t ex minskas risken att de mest sällsynta delarna förvinner från svärmen när någon kopplar ifrån.

www.bittorrent.org/bittorrentecon.pdf
Citera
2007-05-02, 01:48
Medlem
-Q-s avatar
Om du bara laddar ner från sidor som inte har några restriktioner på vilka program du kan använda, ladda ner torrentstorm, där kan man prioritera varenda bit i torrenten.
Använde det programmet i torrentens barndom

tror det var torrentstorm, var ju ett tag sedan...
Citera
2008-11-10, 22:16
Bannlyst
ett år har gått, finns det någon lösning än?
Citera
2008-11-10, 23:09
Medlem
Glockens avatar
Förut kunde man iallafall prioritera början och slutet av en nedladdning genom att (i µTorrent) ändra bt.prio_first_last_piece till True i avancerade inställningar.

Kanske finns bättre alternativ på andra klienter nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in