Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 13:47
  #4261
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Jag är tämligen säker på att ordet könskorrigering inom en snar framtid kommer anses som grovt kränkande och rasistiskt.

Ett hen på radio pratade om att man inte korrigerar något utan bekräftar den mentalstördes förvrängda bild av sig själv. Således skulle ett "bättre" ord/uttryck vara könsbekräftande operation.

Så mitt bidrag till tråden:
Könsbekräftelse

Betydelse: Könskorrigering.

Eller:


(Kanske samma radioprogram vi hört...)
Bra spanat. Hela den bisarra världen av könsbyteri kommer sannolikt att behöva
många nya och vilseledande ord i framtiden. Med syfte att blanda bort korten från
det faktum att dessa individer endast behöver psykologisk hjälp.
Citera
2016-09-04, 09:00
  #4262
Medlem
UT64s avatar
Det här har förmodligen varit uppe tidigare, men tål att tittas på igen.

Alltså: Stenkastning mot polis, knallskott, brinnande bildäck och upplopp i Södertälje.

Medias(text-tv) ord för att beskriva saken: "Stökigt"

Citera
2016-09-04, 09:11
  #4263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det här har förmodligen varit uppe tidigare, men tål att tittas på igen.

Alltså: Stenkastning mot polis, knallskott, brinnande bildäck och upplopp i Södertälje.

Medias(text-tv) ord för att beskriva saken: "Stökigt"

Jag är kanske ute och cyklar nu men är inte detta uttryck väldigt vanligt bland polisens egna "mediahanterare"?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-09-04, 10:22
  #4264
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag är kanske ute och cyklar nu men är inte detta uttryck väldigt vanligt bland polisens egna "mediahanterare"?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Visst. Media och polisens mediahanterare är vanligtvis överens om att vifta bort vissa
företeelser med "snälla" ord såsom stökigt eller oroligt, fastän det är fråga om nästan
krigsliknande situationer.
Citera
2016-09-06, 04:33
  #4265
Medlem
Låt folk bestämma sina kläder själva=Låt de islamska männen bestämma sina kvinnors kläder själva.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle23467141.ab
Citera
2016-09-06, 13:20
  #4266
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag kom på ett eget ny-ord som jag kan bjuda på. Ett ord som kan användas för att linda in den nuvarande plötsliga insikten om att 35-åringar med skägg kanske trots allt inte är barns.

Åldersmigranter.
Citera
2016-09-06, 17:45
  #4267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kom på ett eget ny-ord som jag kan bjuda på. Ett ord som kan användas för att linda in den nuvarande plötsliga insikten om att 35-åringar med skägg kanske trots allt inte är barns.

Åldersmigranter.
"Ensamkommande åldersmånglare"
Citera
2016-09-06, 20:58
  #4268
Medlem
Lost-Souls avatar
BMW-Gäng försökte preja kvinna av vägen

http://imgur.com/a/aO3lq

Detta var nog den festligaste PK-översättningen jag sett hitintills.
Citera
2016-09-07, 22:12
  #4269
Medlem
idiamindadas avatar
Allt som slutar på ISM. Man låter ISM vällustigt smälta på tungan; extremISM, rasISM osv

Kanske statsministerns sätt att betona UNGDOMSarbetslöshet, LÅNGtidssjukskivna kvalar in?
Citera
2016-09-11, 15:30
  #4270
Medlem
Zwerchstands avatar
flygare = vit flyk…kt…t – Näe, det går inte att säga ens på den här sidan om likamedtecknet.

Aftonbladets Patrik Lundberg bidrar dagens list rubricerad Det är vita flygare som skadar integrationen:
Citat:
Separatismen smakar kanske inte fågel, men den flyger ändå.
Den här gången hos ungsossarna. När Rashid Musa, ordförande för Sveriges unga muslimer, snart ska föreläsa för SSU finns en hake: ”Evenemanget är separatistiskt för rasifierade.”
[…] teorin om white flight, alltså hur stor andel icke-vita personer som vita svenskar klarar i sin omgivning.
[…]
Så vad pratar vi om? Ett dussin sprängkåta svartskallar med blue balls som bara vill hångla med varandra. Hand upp den som vill kasta sig emellan och ta en kula för integrationen.
Och tio gyllenbruna broilers som får äta halalslaktad quornsallad och lyssna på Rashid Musa. Troligen missgynnar det ingen förutom möjligen dem själva.
Skillnaden mellan dessa stollar och de svenskar som tar det vita flyget är troligen ganska liten.
Skillnaden mellan skadan de gör för integrationen är troligen ganska stor. [Sic.]
Jag tycker nog poängen går förlorad bland rappakacklet. Tastes like chin… –Ursäkta: chicken.

White flight alltså, och på engelska gick det ju bra att skriva i samma text. Märk även anspelad klasskillnad i biljett för “vita flyget”. Se vidare (FB) Aftonbladet: Vitas fel att integration och rasblandning inte går i Sverige då de flyr.
Citera
2016-09-13, 13:40
  #4271
Medlem
Tjyvass avatar
"Svensk" är en formulering man sällan stöter på. Till och med afrikaner utan uppehållstillstånd som våldtar och förlustar sig på Finlandsfärjor tillmäts epitetet svenskar. Skillnad är det då om man är en rasfrämmande nordtysk uppfödd i ett Pommern tillhörande Sverige. Då är man "svensk".

Citat:
Ulrika Stahre ser naturromantikens store ”svensk” på Nationalmuseum

Citat:
När Nationalmuseum visar Friedrich tar man inte den diskussionen, vilket är klokt. I stället, och värre, drar man in en annan nationalism, nämligen att Pommern (norra Tyskland), där Friedrich föddes, var svenskt fram till 1815 och att han ”alltid kände sig svensk”. Jag vet inte riktigt vad det tillför, mer än att utställningen plötsligt känns lite fadd, provinsiell.

http://www.aftonbladet.se/kultur/kon...cle12043822.ab
Citera
2016-09-13, 14:06
  #4272
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
"Svensk" är en formulering man sällan stöter på. Till och med afrikaner utan uppehållstillstånd som våldtar och förlustar sig på Finlandsfärjor tillmäts epitetet svenskar. Skillnad är det då om man är en rasfrämmande nordtysk uppfödd i ett Pommern tillhörande Sverige. Då är man "svensk".





http://www.aftonbladet.se/kultur/kon...cle12043822.ab
Ja, det blir lustigt ibland när vän av vana inte ordnat sina måttstockar. Bruket av “provinsiell” som pejorativ ger en distinkt bismak av kolonialism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback