Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-04-29, 00:21
  #25
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Som sagt, jag är inte vänster. Men jag har vett nog att kritisera modsens vansinniga infall. Ge modsen 4 år, så tar dom 20 från Sverige. Det hamnar i deras egna fickor. Mycket illa.
Vad är det de kommer göra som är så dåligt för Sverige då?
Citera
2007-04-29, 00:25
  #26
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Vad är det de kommer göra som är så dåligt för Sverige då?

Jag tror att tråden handlade till stor del om utförsäljningen av statliga bolag?
Det finns ingen smart tanke bakom ett sånt beslut.
Skulle du sälja en höna som bajsade guld?
Citera
2007-04-29, 01:07
  #27
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Som sagt, jag är inte vänster. Men jag har vett nog att kritisera modsens vansinniga infall. Ge modsen 4 år, så tar dom 20 från Sverige. Det hamnar i deras egna fickor. Mycket illa.
Även jag ogillar vissa saker som Alliansen gör, men att utifrån denna självkritik förfalla till att utnämna vårt parlamentariska system till en fyraårsdiktatur alternativt semidiktatur, svamla om kattmat, påstå att moderaternas väljarkår är lågutbildade kids eller yra om att landet kommer att regredera 20 år tänker jag inte göra. Det är icke seriöst, och det är därför jag hackar på dig. Som man ropar i skogen får man svar, du vet.

Apropå "hamnar i deras egna fickor": Om du om något år eller två köper några aktier i ett av företagen som ska säljas så blir en del av det företaget din egendom. Det hamnar då i din ficka. Är inte detta ett smartare sätt att handha sin egendom, att själv kontrollera den? Försök förstå att staten egentligen är en mellanhand och att den liksom alla andra mellanhänder kostar dig mer än vad direkt, eget ägande gör.

Äg saker själv, låt inte andra äga åt dig!
Citera
2007-04-29, 01:25
  #28
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Även jag ogillar vissa saker som Alliansen gör, men att utifrån denna självkritik förfalla till att utnämna vårt parlamentariska system till en fyraårsdiktatur alternativt semidiktatur, svamla om kattmat, påstå att moderaternas väljarkår är lågutbildade kids eller yra om att landet kommer att regredera 20 år tänker jag inte göra. Det är icke seriöst, och det är därför jag hackar på dig. Som man ropar i skogen får man svar, du vet.

Apropå "hamnar i deras egna fickor": Om du om något år eller två köper några aktier i ett av företagen som ska säljas så blir en del av det företaget din egendom. Det hamnar då i din ficka. Är inte detta ett smartare sätt att handha sin egendom, att själv kontrollera den? Försök förstå att staten egentligen är en mellanhand och att den liksom alla andra mellanhänder kostar dig mer än vad direkt, eget ägande gör.

Äg saker själv, låt inte andra äga åt dig!

Jag ser det inte som "hack", jag ser det som kritik. Den hade varit uppskattat om det fanns en anknytning till verkligheten.
Känner du till Bildt? Då känner du säkert också till Gazprom. Om du känner till båda namnen vet du säkert att Bildt har lämnat en liten bit av Sverige till rysk militär. Svenskt? Inte alls. Modsen kan man aldrig lita på.
Citera
2007-04-29, 02:05
  #29
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag ser det inte som "hack", jag ser det som kritik. Den hade varit uppskattat om det fanns en anknytning till verkligheten.
Känner du till Bildt? Då känner du säkert också till Gazprom. Om du känner till båda namnen vet du säkert att Bildt har lämnat en liten bit av Sverige till rysk militär. Svenskt? Inte alls. Modsen kan man aldrig lita på.
Du menar att alla som sitter/har suttit i Vostok Naftas styrelse är landsförrädare?
Har du några belägg för dessa teorier eller det kanske inte behövs?
Citera
2007-04-29, 02:11
  #30
Medlem
knightones avatar
På tal om utförsäljningar. Vad ligger Teliaaktien på idag?


Citat:
Dagens Industri 2000-06-13
Teliaaktien blir ett klipp för de cirka en miljon privatpersoner som tecknat sig för aktien. Priset fastställdes på måndagen till 85 kronor. Det är statens pris när 30 procent av Telia säljs ut.
Citera
2007-04-29, 02:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Som sagt, jag är inte vänster. Men jag har vett nog att kritisera modsens vansinniga infall. Ge modsen 4 år, så tar dom 20 från Sverige. Det hamnar i deras egna fickor. Mycket illa.
Näha, men vad är du då?
Du vet inte vad du pratar om, samtliga inlägg har emotionellt trams
som inte ens Ohly skulle våga använda, och du talar om högern
i ordalag representativt för de ungdomar som tagit parlamentarismen
till gatorna, och gatustenarna.

Det känns ju som en lågoddsare att du inte röstar på ett blått parti,
men å andra sidan är du både förvirrad nog att rösta på MP
och tro på deras skitsnack om att inte vara vänster.

Gissade jag rätt?

/Per
Citera
2007-04-29, 02:43
  #32
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Känner du till Bildt? Då känner du säkert också till Gazprom. Om du känner till båda namnen vet du säkert att Bildt har lämnat en liten bit av Sverige till rysk militär. Svenskt? Inte alls. Modsen kan man aldrig lita på.
Är det törhända för mycket begärt att trådskaparen håller sig on topic?
Citera
2007-04-29, 03:54
  #33
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Du menar att alla som sitter/har suttit i Vostok Naftas styrelse är landsförrädare?
Har du några belägg för dessa teorier eller det kanske inte behövs?

Rysk militär har nu rätt till svenskt vatten. Gasledningen går genom svenskt territorium. Ja, landsförräderi.
Citera
2007-04-29, 04:20
  #34
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Rysk militär har nu rätt till svenskt vatten. Gasledningen går genom svenskt territorium. Ja, landsförräderi.
Gasledningen som du pratar om är bara i planeringsstadiet och finns för tillfället endast i dina mardrömmar om de elaka moderaterna.

Bara för att man eventuellt tillåter Gazprom att dra sin ledning i svenskt vatten behöver inte det betyda att man tillåter rysk militär att verka i svenskt vatten. Eller hur?

På vilket sätt skulle det vara landsförräderi att låta ett ryskt gasbolag dra en ledning genom svenskt territorialvatten?

F.ö är ju inte den här ledningen en direkt nyhet.
I September 2005 publicerade Ny Teknik följande artikel
Citat:
Nu har ryska Gazprom, tyska E.ON och Basf tecknat avtal om den naturgasledning i Östersjön som Ny Teknik tidigare har berättat om. Det ryska bolaget är majoritetsägare med 51 procent av det bolag som har bildats. De tyska delägarna får 24,5 procent var.
http://www.nyteknik.se/article.aspx?...1971&stjarna=1
Jag har inte hört några högljudda protester från såssarna förrän de förlorade valet 2006. Är den förra regeringen också landsförrädare?
Citera
2007-04-29, 16:17
  #35
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
När man misstror sin regering. Går det att avskaffa den då?

Normalt sett, nej. Vilket är bra eftersom det annars bara skulle leda till att oppositionen försöker avsätta regeringen under varje mandatperiod. Då skulle folkomröstningar och representativ demokrati vara meningslösa.

Väljarmajoriteten bestämmer vilka som styr landet under kommande mandatperiod. Gillar man inte majoritetens beslut får man finna sig i det ändå precis som i de flesta andra fall.

Citat:
Tjena! Vad ska svenskarna göra när modsen har fått sina pengar och lämnat folket i sticket? I vissa fall är 4 år en mycket illa vald tid, när missbrukare av makt blir drabbade av allt för stort vansinne.

Alltså handlar det här inte om demokrati utan om att du inte gillar moderater. Två helt skilda saker.

Citat:
Det finns ingen normal människa som tror att modsen vill förbättra Sverige.

Jodå, fast jag är iofs kanske inte helt normal.

Citat:
Modsen vill alltid förbättra för sig själva. Om Sverige blir släpat i skiten, spelar ingen roll. Modsen älskar pengar, inte Sverige.

Tröttsam kliché.

Alla människor vill förbättra för sig själva. Även människor som inte röstar på moderater. Dessutom har Sverige varit på väg ner i skiten sen början av 70-talet och det är knappast moderater som varit ansvarig för det.

Citat:
Jag tror att tråden handlade till stor del om utförsäljningen av statliga bolag? Det finns ingen smart tanke bakom ett sånt beslut.

Om vi betalar mer i amorteringar på vår fina statsskuld varje år än vi får i vinst från våra statligt ägda bolag så är det ju faktiskt en förlustaffär att inte sälja av statligt ägande för att kunna minska vår statsskuld och de utgifter som den medför.

Hur kan det vara smart att behålla statligt ägda företag om vinstutdelningarna inte gör någon nytta? Som det är nu offrar vi nästan skattepengar på att behålla statligt ägda företag. Det tycker du är smart?

Citat:
Skulle du sälja en höna som bajsade guld?

Om guldet åts upp av en statsskuld istället för att komma till nytta, ja. De vinster våra statligt ägda bolag drar in till statsskassan utgör dessutom en väldigt liten andel av alla de skatteintäckter staten drar in varje år och gör på intet sätt någon märkvärdig skillnad. Det finns inget land i världen där staten har så mycket pengar per invånare som Sverige så det är knappast en ekonomisk fråga att behålla statliga företag. Att dessutom behålla statliga företag till vilket pris som helst är bara dumt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback