Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-06-30, 18:33
  #13
Medlem
Nord & Sydkorea

Hörde på TV-Sporten att NK´s ledare kim varit ute på en golfrunda.
Han gick 18 hål på 25 slag, därav 7 hole in one! Detta skulle tydligen vara från en presskommuniké.

Mvh micke
Citera
2000-07-01, 01:47
  #14
Medlem
Nord & Sydkorea

Ja, han är en jävla lirare Kim Jong Il! 18 rundor på 25 slag! Det skulle jag vilja se den där Kim Dae Jung upprepa...
Citera
2000-07-02, 16:34
  #15
Nord & Sydkorea

Orkar inte lägga mig i själva debatten. Men angående Kim Jong så kan jag upplysa om att den kinesiska regeringen ofta brukade triumfera ut att Mao hade slått världsrekord i simning. Hehe
Citera
2000-07-04, 20:15
  #16
Medlem
Nord & Sydkorea

Tror folket i dessa länder på dessa lögner eller vadför ägnar sig regeringarna åt det?


Citera
2000-07-05, 01:13
  #17
Medlem
Nord & Sydkorea

Med tanke på att väldigt många svenskar anser sig veta exakt hur det är i Korea bara för att de läst det i liberala propagandaorgan så gissar jag att det ligger i den stora massans natur att tro på massmedias påstående - alltså att de flesta nordkoreaner tror på att Kim är världens bästa golfare.

Citera
2000-07-06, 12:45
  #18
Medlem
Nord & Sydkorea

Nä jag tror inte att NK`s folk tror på dess ledare överhuvudtaget.
Deras högsta önskan är förmodligen att han skulle försvinna med det hastigaste. För övrigt så vet nog världen redan att från 50-talet och fram till våra dagar har NK`s Samhällsstruktur gått käpprakt åt helvete.
Att förneka detta tyder nog på strutsmentalitet.

Mvh micke

Ps Kim kan ju alltid hoppa på någon av tourerna, med det golgandet han presterar är han nog mer än välkomen.
Citera
2000-07-12, 01:37
  #19
Medlem
Nord & Sydkorea

Vill inte uttala mig om Nordkorea eftersom mina kunskaper är minimala men sådana här lustiga påhitt som att Mao slagit världsrekord i simning är ju bara en extrem förlängning av mindre lögner som politiker tar till för att behålla makten. Alla politiker gillar ju numera Springsteen och, när han var här, även Dylan eftersom de vill ge sken av att vara folkliga. I en diktatur är propaganda-apparaten helt obestridd och man kan glatt hävda att politikerna ifråga faktiskt är riktiga rockgenier och gitarrgudar som har privata spelningar för en lamslagen Bruce som häpnar över övermänniskornas extrema talang.

Härskarmyter är bra för indoktrineringsprocessen. Våra svenska kungar var ju söner av gud och hade tio björnas styrka förr i tiden.
Citera
2000-07-31, 23:53
  #20
Medlem
Nord & Sydkorea

Hallå ja - 19 inlägg och ingen som invänder mot: "Kapitalistlandet=Fullt acceptabel levnadstandard för de flesta. (Ingen har det sämre än vad majoriteten i kommunistlandet har)"

Om Nordkorea är en extrem så är Sydkorea fantamig den andra. Sydkorea är en superkapitalistisk liten produktionspump där arbetarnas rättigheter ligger på 1700-talsnivå, där fackföreningar är förbjudna och både tortyr och dödsstraff vanligt. Har ni inte sett alla demonstrationer och sammandrabbningar mellan arbetare/studenter och polis/militär. Liknande saker som skedde på Himmelska fridens torg för 10 år sedan sker en gång i veckan i Seoul utan att någon här ens höjer på ögonbrynen.

Kritisera gärna totalitär "kommunism" men den som försvarar extremkapitalismen är fan lika sjuk som vilken stalinist som helst.
Citera
2017-05-08, 17:28
  #21
Avstängd
DisSids avatar
Stödjer någon svensk kommunistisk organisation Nordkorea av idag?
Citera
2017-05-08, 17:35
  #22
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Stödjer någon svensk kommunistisk organisation Nordkorea av idag?
Kommunistiska partiet
Citera
2017-05-08, 18:52
  #23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Kommunistiska partiet

Varför?
Nordkorea verkar riktigt oseriösa också.
Citera
2017-05-08, 19:55
  #24
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför?
Nordkorea verkar riktigt oseriösa också.
Jag tror det ligger lite i traditionen för Kommunistiska partiet. De har flera gånger besökt landet och deras förbindelser med Svensk-koreanska föreningen är nära kopplat till partistyrelsen.

Om jag uppfattat det rätt så är det främst Nordkoreas anti-imperialism och landets kamp mot USA:s världsdominans som gör att man får svenskt stöd.

Kommunistiska partiet i sin tur tror på den leninistiska principen om nationellt självbestämmande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback