• 1
  • 2
2007-04-28, 12:15
Medlem
Riddarens avatar
I sommar planerar jag att göra verklighet av en pervers idé jag länge gått och grott på. Tanken är att fånga och tillreda sniglar, eller Vinbergssnäckor om man ska vara petig, och sedan anordna min egen Cargolade.

Saken är den att jag inte har den blekaste aning om vägen från skogen till grillen. Har för mig att man ska låta dem ligga och fasta i ett dygn, men är inte helt säker då jag hört andra som sagt att de ska fastas i en vecka för att sedan matas med timjan och fänkål. Det största frågetecknet är dock hur man ska få bort det för snigeln karaktäristiska slemmet. Sedan skulle det inte heller vara helt fel med lite info på var man ska leta för bästa resultat.

Så om det finns någon snigelexpert här så skulle jag vara hemskt tacksam om Du gav dig till känna. Även goda snigelrecept tas emot men inga jävla google-länkar!

Min personliga favorit är den klassiska Escargots ā la bourguigonne men jag har på senare tid fått upp ögonen för den pittoreska traditionen La Cargolade från Roussillon. En typ av BBQ där sniglar grillas i sina skal med salt, peppar och timjan för att sedan avnjutas som förrätt med bröd och stark aīoli. Till huvudrätt grillar man lammkotletter, starka korvar mm. Som sköljs ned med vin i en typ av karaff som kallas porrķ. Den skickas runt bordet och har en spetsig pip som gör att man kan hälla vinet i en stråle på avstånd. Desto längre desto bättre, och framförallt desto roligare. Självklart sitter man utomhus!
Citera
2007-04-28, 12:29
Medlem
frosses avatar
Escargot (stavning?) är sjukt gott, jag håller mig till det
Citera
2007-04-28, 13:47
Medlem
men_vafans avatar
Den här sidan har lite tips:

http://www.channel4.com/life/microsi...rd/snails.html
Citera
2007-04-28, 16:38
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av men_vafan
Den här sidan har lite tips:

http://www.channel4.com/life/microsi...rd/snails.html

Tack, men jag skulle föredra om någon kunde berätta enligt egna erfarenheter! Någon som har förslag på jaktmark kanske?
Citera
2007-04-28, 17:01
Medlem
Golonkas avatar
Det där vill jag ha en rapport på så snart du genomfört projektet!

Jag har noll koll på våra små mollusk-vänner och har väl inte ätit dem ens sedan 80-talet, när det var lite halvinne på pretto-franska bistroer landet runt (med varierande resultat!).

Den där grillningen låter skitgott!
Citera
2007-04-28, 19:30
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Jaktmarker är väl i de sydligare delarna av landet. När det regnat lite brukar det krylla av de små(?) gynnarna runt/under buskar och sånt. Vet dock inte om de har en förkärlek för vinbärsbuskar med tanke på namnet, men man kan ju kolla där.
Annars är det väl mest skuggiga platser de föredrar även om jag sett massor helt öppet på gräsmattor.
Tipset är ändå att gå på jakt när det är fuktigt, typ efter det regnat.
Har funderat en massa år på att tillaga dom själv och ska nog göra slag i saken denna sommaren.
Lycka till...
Citera
2007-04-29, 08:36
Medlem
Grårävs avatar
Ja om du bor i rätt del av landet så borde det inte vara så svårt att hitta dem - mins från min barndom när vi hälsade på farföräldrarna i Lund hur det bokstavligen kryllade av dem. De kommer fram efter regn, men är det soligt så sitter dom och gömmer sig i buskarna.
Citera
2007-04-29, 10:57
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Tack, men jag skulle föredra om någon kunde berätta enligt egna erfarenheter! Någon som har förslag på jaktmark kanske?

Ett säkert tips är trakterna kring Ulriksdals Slott i Solna, där har jag sett många stora exemplar. Om jag förstått saken rätt ska gamla slott och herrgårdar i allmänhet vara ett bra tips eftersom man där haft en tradition att äta dem.

Tipset ang. Lund var däremot en överraskning för mig. Där har jag visserligen stött på enorma mängder av vanliga trädgårdssnäckor, men bara ett fåtal vinbärssnäckor. Men det kan säkert variera väldigt mycket lokalt också.
Citera
2007-04-29, 15:38
Medlem
snow_mans avatar
Den här beskriver det rätt bra:
http://www.alternativ.nu/handbok/djur/snackodling.html
Citera
2007-04-30, 01:55
Bannlyst
Riddaren, lycka till med snigelprojektet, låter spännande. Du får meddela hur det hela gick.
Själv så kan jag inte äta nog av roquefort och vitlökgratinerade sniglar och ett gott bröd att doppa i smöret samt ett glas eller två av en god bourgogne där till.
Citera
2007-04-30, 13:15
Medlem
Riddarens avatar
Trots att ni inte varit till mycket hjälp så kan ni kan räkna med en utförlig rapport med bilder när projektet är genomfört. Det känns dock som om vi seglar utan GPS så ni behöver ju inte ta åt er...hahaha nej, jag uppskattar ert stöd!

Jag tror faktiskt att jag kör på Ulriksdals slott. Låter som en trevlig plats för jakt! Tror man får avvakta lite varmare väder först och sedan ett rejält regn.

Jag har planerat följande för de små liven:

1. Rengörs noggrant.

2. Läggs i en stor plastlåda med lock (100 x 58 cm). Lådan som jag förövrigt var tvungen att åka hela vägen till IKEA för att inhandla (KOMPLEMENT) har jag prytts med rejäla vädringshål i locket. Där får de ligga och gödas på hackad fänkål och timjan i en vecka. Lådan och sniglarna rengörs då två gånger dagligen.

3. Maten tas sedan bort och sniglarna tvingas då fasta i två veckor för att bli av med oönskat tarminnehåll. Också nu rengörs lådan och sniglarna två gånger dagligen.

4. Därefter paketeras de om i äggkartonger och ställs i i kylen. De luras då att tro att vintern är kommen och drar då in sig i skalet för att bilda ett skyddande kalklager runt skalmynningen . I processen gör snigeln av med allt sitt kalk vilket annars hade givit dålig smak.

5. Efter några dagar är kalklagret färdigbildat. Snigeln kan nu förvaras i kylen i ett bra tag eller tillredas på en gång.

Som jag ser det så återstår egentligen bara ett frågetecken, Var fan ska jag hitta vinrankskvistar till brasan? Det är tydligen avgörande även om jag inte riktigt förstår hur. Men ska något göras så ska det göras ordentligt!

Ser ni några brister i min planering får ni gärna påpeka dem!

Sedan vill jag tacka för pm:et som påpekade att jag var omoralisk. Hahaha, en riktigt härlig skrattfestival!
Citera
2007-04-30, 17:10
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Som jag ser det så återstår egentligen bara ett frågetecken, Var fan ska jag hitta vinrankskvistar till brasan? Det är tydligen avgörande även om jag inte riktigt förstår hur. Men ska något göras så ska det göras ordentligt!

Ser ni några brister i min planering får ni gärna påpeka dem!

Sedan vill jag tacka för pm:et som påpekade att jag var omoralisk. Hahaha, en riktigt härlig skrattfestival!
Testa att ringa runt till medlemmarna på den här listan: http://www.svenskavinodlare.se/ Nån säljer nog lite kvistar till dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in