Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-27, 22:34
  #1
Medlem
Dette kommer nok i Norge nå etter at alle regjeringer parti vil ha dette

Hva er bra med et forbud mot sexskjøp?
Og hva er ikke så bra?
Citera
2007-04-27, 22:53
  #2
Medlem
Olof Palmes avatar
Jag anser att ett förbud är kränkande mot de som vill sälja sex.
Citera
2007-04-27, 23:02
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
Dette kommer nok i Norge nå etter at alle regjeringer parti vil ha dette

Hva er bra med et forbud mot sexskjøp?
Og hva er ikke så bra?
Jag tycker det är enkelt. Ifall två myndiga människor vill sälja och köpa sex så har ingen annan med det att göra, då ingen annan heller påverkas av detta.

En sexköpslag är inget annat än em moralisk lag som bygger på tyckande. Dessutom är det underligt att just sexköp skall behandlas annorlunda då det normalt är försäljning som förbjuds och inte köp.
Citera
2007-04-27, 23:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
Dette kommer nok i Norge nå etter at alle regjeringer parti vil ha dette

Hva er bra med et forbud mot sexskjøp?
Og hva er ikke så bra?

Detta är uteslutande en normativ lag där man vill markera att det är fult och snuskigt att köpa sex. Till grund för lagen ligger föreställningar om torsken (den äcklige, snuskige, förkastlige gubben) och horan (den utsatta stackars utnyttjade flickan). Utifrån dessa föreställningar ansåg man det riktigt att förbjuda sexköp men inte försäljning av sex. Kritiker brukar säga att lagen är dålig därför att den driver prostitutionen under jord och det är svårare för myndigheter att hjälpa prostituerade idag då det de försörjer sig på är att sälja en tjänst som det är kriminaliserat att köpa. Torskar vill inte gärna ha kontakt med horor som hänger med snutar och socialtanter idag. En del säger också att hororna i mindre grad än förr anmäler övergrepp de utsätts för just av den ovan nämnda orsaken.
Citera
2007-04-27, 23:55
  #5
Medlem
Här i Sverige har vi buntat ihop trafficking och prostitution i en enda härlig bunt och förbjudit det, vilket bara ledde till att alla horor skaffade sig en hemsida och alla torskar en internetuppkoppling

Fast nu när dagstidningarna skriver varningsrubriker varje dag om 11-åringar som säljer sex till medelålders män på sexchatter så kommer man säkert införa licenskrav för att alla män över 13års ålder skall få surfa på internet.

För att stoppa alla pedofiler såklart
Citera
2007-04-28, 16:49
  #6
Medlem
Impertinents avatar
Har aldrig förstått hur sexköpslagen går ihop med EU-reglerna om fri rörlighet av tjänster. I Tyskland är ju prostitution helt tillåtet medan man i Sverige satt upp handelshinder. Vore intressant om någon prostituerad kunde överklaga sexköpslagen EU-domstolen.
Citera
2007-04-28, 17:00
  #7
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Har aldrig förstått hur sexköpslagen går ihop med EU-reglerna om fri rörlighet av tjänster. I Tyskland är ju prostitution helt tillåtet medan man i Sverige satt upp handelshinder. Vore intressant om någon prostituerad kunde överklaga sexköpslagen EU-domstolen.

Har också funderat på detta. Men, om Sverige skulle förlora, så skulle S genast vilja införa statliga bordeller med en Generalhallickdirektör i toppen med lämplig SSU-bakgrund. Därefter skulle S (vilket brukligt är när verkligheten till slut tvingar dem att byta sida) hårdfört mobba alla som har kvar den ståndpukt S själv drev med frenesi så sent som dagen innan. Hela detta resonemang bygger förstås på att S återtar makten 2010 vilket jag tar för givet...

En lustig sak är ju att den svenska sexköpslagen aldrig utvärderats. Norge ska dock tydligen på egen hand ha utvärderat vår lag som ett underlag för sitt eget beslut. Inte oväntat sågade man den fullständigt. Detta hjälpte ju dock inte, men vad kan man förvänta sig av ett land med en kommunist som finansminister...
Citera
2007-04-28, 20:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Har aldrig förstått hur sexköpslagen går ihop med EU-reglerna om fri rörlighet av tjänster. I Tyskland är ju prostitution helt tillåtet medan man i Sverige satt upp handelshinder. Vore intressant om någon prostituerad kunde överklaga sexköpslagen EU-domstolen.
Lokallagarna som inte motsätts av EUs stadgarder måste respekteras.
Att prostiterade inte tillåts fri rörlighet är ju för att staternas
egenbestämmande på den punkten värderas högre.

Det finns alldeles för många stater i EU som inte gillar prostitution,
så de kommer aldrig lagstifta någonting i frågan, utom möjligtvis genom
att förbjuda prostitutionen.

/Per
Citera
2007-04-28, 22:33
  #9
Medlem
Vel vår komunist finannsminister er mot denne loven samme er justisministeren.
men, de må følge parti vedtak...Virker også som nesten alle oposisjons partier faktisk kommer til å følge etter i Norge untatt FRP(det nest største partiet)

Men jeg lurer på hvordan det har gått i sverige etter at denne loven kom?

Hva er bra og hva er dårlig ..litt har jeg fått her men håper noen kan bidra med mere
Citera
2007-04-28, 23:48
  #10
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Lokallagarna som inte motsätts av EUs stadgarder måste respekteras.
Att prostiterade inte tillåts fri rörlighet är ju för att staternas
egenbestämmande på den punkten värderas högre.

Det finns alldeles för många stater i EU som inte gillar prostitution,
så de kommer aldrig lagstifta någonting i frågan, utom möjligtvis genom
att förbjuda prostitutionen.

/Per

Det är dock ett handelshinder, och EU-lagstiftning står alltid över lokal lagstiftning. Det är en annan sak att EU inte drivit saken till sin spets, för att inte stöta sig med ett antal länder. Om någon skulle driva saken i till EU-domstolen är det fara värt att Sverige skulle förlora.
Citera
2007-04-29, 04:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
Vel vår komunist finannsminister er mot denne loven samme er justisministeren.
men, de må følge parti vedtak...Virker også som nesten alle oposisjons partier faktisk kommer til å følge etter i Norge untatt FRP(det nest største partiet)

Men jeg lurer på hvordan det har gått i sverige etter at denne loven kom?

Hva er bra og hva er dårlig ..litt har jeg fått her men håper noen kan bidra med mere

Som jag förstått har det inte utförts några större vetenskapliga utvärderingar av lagens effekter. Som jag förstått det har regeringen ställt sig positiv till att i vart fall tillsätta en utredning som ska utvärdera sexköpslagen. Hur det går med det vet jag inte.
Citera
2007-04-29, 07:31
  #12
Medlem
SensuellQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plosj
Men jeg lurer på hvordan det har gått i sverige etter at denne loven kom?

Hva er bra og hva er dårlig ..litt har jeg fått her men håper noen kan bidra med mere
Det finns bara negativa konsekvenser i Sverige av denna lag. En liten minskning har skett av gatuprostitution det är det enda.

Du kan se vad jag själv sa i norsk TV igår kväll i Lördagsrevyn. Tyvärr verkar vi här i Sverige inte kunna se reportaget så berätta gärna vilka bitar de visade av den långa intervjun med mig.

Både jag, mina kollegor här i Sverige och i Europa, och framför allt mina kollegor i Norge är förtvivlade över att det nu finns en majoritet i Norges riksdag för en sexköpslag. Och precis som man gjorde här i Sverige när sexköpslagen infördes så vägrar man att lyssna på sexsäljarna själva. Min norska kollega Gitte var med på Arbeitepartiets landsmöte förra helgen som startade på torsdagen men när debatten om en sexköpslag började så avvisades hon från mötet. Sexsäljarna i Norge hade samlat ihop 200 namn från sexsäljare i Norge. De protesterade mot förslaget om att Arbeitepartiet ska verka för en sexköpslag. Representanter för partiet vägrade att ta emot namnunderskrifterna.

Men politikerna hade inga problem med att själva ställa sig i talarstolen och tala varmt för förtryckande, sexistiska och rasistiska lagar för att bli av med de Afrikanska sexsäljarna på gatorna i Oslo, de stör ju bilden av det idylliska Norge. Det är motbjudande att man dessutom gör detta med argument för att man vill visa handlingskraft mot människohandel för att man säger att man vill värna om dessa kvinnor.

Läs också gärna artiklarna:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback