Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-27, 20:19
  #13
Avstängd
Finnvedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Kostnaden för flyktingar i Sverige är minimal. Sedan är det helt klart en ideologisk fråga huruvida man vill släppa ifrån sig minsta lilla för att hjälpa folk som lider av krig och naturkatastrofer. Som en vis man sa en gång "det gör inget att vi inte kan få tårta efter maten, vi är redan mätta".

Men blanda inte ihop korten här. Detta handlar bara om FLYKTINGAR och ingenting annat.

Det finns andra relaterade kostnader i samhället som har liknande ideolisk grund. Huruvida man ska hjälpa kriminella, knarkare, bostadslösa, arbetslösa, sjuka osv. osv. Men hyckla för fan inte utan säg som det är - VI VILL INTE DELA MED OSS AV TÅRTAN - VI SKITER I ATT FOLK HAR DET DÅLIGT - VI VI VI.

All time low! Jag har inte läst lögnaktigare inlägg på FB. Borde ju bannas forever.
Citera
2007-04-27, 20:42
  #14
Medlem
http://www.dalademokraten.se/Article..._DD570.dbp.asp

som den första skribenten länkade till har en kommentarsfunktion. Dessa är intressanta då det visar hur klimatet har skiftat bara det senaste året. Aldrig att dessa nedan skulle ha skrivits för nåt år sedan:

Bra med flyktingar 2007-04-13 11:13:00
Men har vi verkligen råd med det här, hur kommer samhället att se ut om 10-20 år med den här utvecklingen? Visst, i all ära är det bra med mångfald, men till vilket pris?
Samhället skär ju ner på nästan allt annat, allr från a kassa till sjukvård etc. Och hur länge ska de tjata om att jobben kommer när 40-talisterna går i pension - det är väl ingen människa som tror på det!
Har allt att göra med internationalliseringar, globaliseringar och tillväxt? Är USA förgångslandet, ett rikt land med stor social-utslagning och många fattiga?
Skrivet av: Johanna


Nej. nu räcker det 2007-04-13 12:45:00
Nu tycker jag kommunen skall satsa sina pengar på våra gamla, som arbetat ett långt liv, dom är värda detta. Jag är inte emot att hjälpa flyktingar, men nu tycker jag det har gått för långt!!! håller med föregående skribent.
Skrivet av: Åke


Är det verkligen sant?????? 2007-04-13 14:35:00
Nu får det väl ändå räcka,våra ungdommar då när ska dom få chansen till jobb??? bara undrar. Inte för att jag är rasist men det räcker väl som det är just nu tycker jag, lr är det bidraget per person som lockar kommunen? man kan jue fundera. Håller med föregående skribenter vi måste väl se till dem som redan finns här och sattsa på dom då menar jag barn,ungdom och gammla. Skärpning nu lr ska alla våra unga flytta från våran stad???
Skrivet av: Mor till Ungdom


Var ska alla få jobb och när? 2007-04-13 16:54:00
Tycker det hela börjar likna en parodi och fars på skattebetalarnas bekostnad! Är det inte bättre att försöka ta hand om de flyktingar som redan finns i Sverige idag, eller!?
Som läget är nu på arbetsmarknaden så är det otroligt tufft och svårt att få ett jobb, även fast politiker hävdar motsatsen.
Var ska alla flyktingar få jobb någonstans, det finns inte ens arbete åt alla svenskar? Det här snacket om 40-talisterna och brist på arbetskraft i framtiden är nog det dumaste jag har hört - en ren bluff!!!!
Skrivet av: Marina
Citera
2007-04-28, 09:20
  #15
Medlem
Svampfests avatar
I sedlig ordning har PK-fjanten Bengtfors ingen vilja att fortsätta debattera ämnet. Detta är generellt vanligt bland denna typ av människor, de glider in och drar en punchline om att "slåss på barrikaderna" och sedan hör man inte av dem mera..
Citera
2007-04-28, 11:17
  #16
Medlem
stafqs avatar
Visst är Mona & SAP nonchalanta och det finns mycket kritik att framföra mot dem i denna fråga. Det är dock en borgerlig regering som styr landet för tillfället - och de har en precis lika irrationell inställning till detta som sossarna.
Citera
2007-04-28, 23:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Du måste ju förstå att Sossarnas och mediavänsterns hela underlag i denna fråga vilar i huvudsak på en känslobaserad grund.
Ja, och när känsloargumenten inte biter så kör man med tugget om att asylfästingarna håller Sverige flytande genom att sprätta de pengar vi stoppar i deras fickor. Utan invandrarnas konsumtion skulle svenskarna (tydligen) leva i misär.

Om invandring nu vore en så lysande plusaffär så skulle länder som Finland och Japan i så fall vara ekonomiska härdsmältor eftersom de knappt släpper in en käft, men av någon inte alltför märklig anledning så är det precis tvärtom. Finska skolelever är för övrigt mest skärpta i världen, och det kan ju kanske bero på att de inte störs av kosovoalbaner som skjuter nyårsraketer i klassrummen.
Citera
2007-04-28, 23:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, och när känsloargumenten inte biter så kör man med tugget om att asylfästingarna håller Sverige flytande genom att sprätta de pengar vi stoppar i deras fickor. Utan invandrarnas konsumtion skulle svenskarna (tydligen) leva i misär.

Visst - och desto mer patetiskt blir deras snack om att "bemöta fördomar med förnuft". Åkesson rabblade siffror och kom med logik i debatten med S medan Mona svarade med slagord och känslosvammel i sin vanliga IQ-fiskmås-stil.

Vänstern tror sig vara upprorisk och progressiv men har för länge sen blivit den nya makten som tar till precis samma medel som makthavare alltid gjort - nedtystande istället för argument, förtal istället för logik, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback