Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-27, 05:44
  #1
Avstängd
Odess avatar
Nåt jag störde mig på med Måna i debatt med SD var hur hon nonchalant suckade emot Åkessons anklagelser hur invandring/flyktingar kostar och slingrade sig med att vi i stället inte skulle ha Zlatan.

http://www.dalademokraten.se/Article..._DD570.dbp.asp

Citat:
Trycket är hårt på invandrarenheten. Borlänge kommer att ta emot drygt 300 flyktingar i år i stället för ett 30-tal som planerat.
- Vi kommer att behöva ett tiotal anställda i stället för fem som i dag, säger Carl-Gunnar Höij, chef.

I debatten med SD kunde inte Måna svara på Åkessons fråga hur det kommer sig att kommuner inte tar emot fler flyktingar (vi som lever i verkligheten vet ju varför?) I stället slingrade sig Måna att fler kommuner måste ta emot.

Och nu ska tydligen såssarna ställa krav på lag om detta. Kan det som drabbar Borlänge då även drabba andra småkommuner?

Citat:
- Dels en grundersättning på 535000 kronor som är densamma oavsett om det är en eller 30 personer som kommer och dels ett grundbidrag för varje person; för vuxna 178 300 kronor och för barn 109 500 kronor.

Synd detta inte togs upp i debatten... Nåt jag undrar är var pengarna ska tas ifrån för att finansiera dessa bidrag? Och det går ju knappast inte att undra hur har vi råd?

Att man inte kan ha vettiga och seriösa debatter om hur mycket detta kostar i ett land med världens högsta skattetryck är ta mig fan absurt.

Från såssarnas hemsida

Med fler trygga människor kan kreativitet och framtidstro växa. Det är väl viktigare än stora skattesänkningar?

Är det därför vi tar emot fler vi inte kan skaffa jobb och bostad åt? För att bli mer kreativ?

Är det bl a där för vi har världens högsta skattetryck? För at finansiera flyktingpolitiken?
Citera
2007-04-27, 08:53
  #2
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Från såssarnas hemsida

Med fler trygga människor kan kreativitet och framtidstro växa. Det är väl viktigare än stora skattesänkningar?
Ursäkta OT, men: ja, vi ser ju hur kreativa de är i offentliga sektorn!
Citera
2007-04-27, 10:01
  #3
Medlem
Svampfests avatar
Du måste ju förstå att Sossarnas och mediavänsterns hela underlag i denna fråga vilar i huvudsak på en känslobaserad grund. De vet gott med sig själva att invandringen inte är någon lysande ekonomisk affär men de har för längesen valt sin väg och tänker sannerligen inte göra något lappkast nu.

Sossarna KAN INTE erkänna de ekonomiska argumenten för det blir i princip svidande självkritik mot dem själva och det kommer se ut som de kapitulerat. Så de kör huvudet i sanden och slåss vidare.

Det är även här grundbulten finns som sätter invandringskritiker och PK-fjantar i varsitt läger. PK-fjantar använder sig uteslutande av känsloargument och slår dövörat till för hårda ekonomiska, faktabaserade argument. Här spelas allt som ofta rasist-kortet ut.

Invandringsdisskusion i dagens Sverige är ungefär som att försöka trycka in en diskett i CD-ROM läsaren, det är inte kombatibelt.
Citera
2007-04-27, 10:50
  #4
Medlem
Wujeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Du måste ju förstå att Sossarnas och mediavänsterns hela underlag i denna fråga vilar i huvudsak på en känslobaserad grund. De vet gott med sig själva att invandringen inte är någon lysande ekonomisk affär men de har för längesen valt sin väg och tänker sannerligen inte göra något lappkast nu.

Sossarna KAN INTE erkänna de ekonomiska argumenten för det blir i princip svidande självkritik mot dem själva och det kommer se ut som de kapitulerat. Så de kör huvudet i sanden och slåss vidare.

Preics, hela argumentationen är helt känslobaserad och blir tillslut någon form av verklighet, där fakta och statistik blir oviktigt. T o m Carlos Rojas erkände detta efter valet i TV8 då han sa att han som vänstermänniska aldrig skulle kunna vinna en debatt mot en moderat, efterssom hans övertygelse fanns i "hjärtat" och inte i siffror eller fakta. Det här är HELT symptomatiskt för alla vänstermänniskor och socialliberaler.
Citera
2007-04-27, 11:13
  #5
Medlem
Kostnaden för flyktingar i Sverige är minimal. Sedan är det helt klart en ideologisk fråga huruvida man vill släppa ifrån sig minsta lilla för att hjälpa folk som lider av krig och naturkatastrofer. Som en vis man sa en gång "det gör inget att vi inte kan få tårta efter maten, vi är redan mätta".

Men blanda inte ihop korten här. Detta handlar bara om FLYKTINGAR och ingenting annat.

Det finns andra relaterade kostnader i samhället som har liknande ideolisk grund. Huruvida man ska hjälpa kriminella, knarkare, bostadslösa, arbetslösa, sjuka osv. osv. Men hyckla för fan inte utan säg som det är - VI VILL INTE DELA MED OSS AV TÅRTAN - VI SKITER I ATT FOLK HAR DET DÅLIGT - VI VI VI.
Citera
2007-04-27, 11:17
  #6
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Kostnaden för flyktingar i Sverige är minimal. Sedan är det helt klart en ideologisk fråga huruvida man vill släppa ifrån sig minsta lilla för att hjälpa folk som lider av krig och naturkatastrofer. Som en vis man sa en gång "det gör inget att vi inte kan få tårta efter maten, vi är redan mätta".

Men blanda inte ihop korten här. Detta handlar bara om FLYKTINGAR och ingenting annat.

Det finns andra relaterade kostnader i samhället som har liknande ideolisk grund. Huruvida man ska hjälpa kriminella, knarkare, bostadslösa, arbetslösa, sjuka osv. osv. Men hyckla för fan inte utan säg som det är - VI VILL INTE DELA MED OSS AV TÅRTAN - VI SKITER I ATT FOLK HAR DET DÅLIGT - VI VI VI.

5% är flyktingar , resten är bidragssnyltare . Varför ska vi inte använda pengarna till att faktiskt rädda liv , utan bara låtsas?
Och när massinvandringen orsakar förtryck i sverige ( mord , våldtäckt , misshandel ) är det inte ett högt pris för att vara generös?
Invandrarna kommer hit för deras skull , inte för vår.
Finland , Norge och danmark tar inte emot alls lika många invandrare per capita, är dom onda?
Citera
2007-04-27, 11:28
  #7
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Det finns andra relaterade kostnader i samhället som har liknande ideolisk grund. Huruvida man ska hjälpa kriminella, knarkare, bostadslösa, arbetslösa, sjuka osv. osv. Men hyckla för fan inte utan säg som det är - VI VILL INTE DELA MED OSS AV TÅRTAN - VI SKITER I ATT FOLK HAR DET DÅLIGT - VI VI VI.

Jag är helt för ett system där utsatta människor får den hjälp de behöver. Men grunden som detta system står och faller med är att de människor som upphåller det har samma värdegrund. Alltså att alla tycker det är en bra grej och jobbar för att upprätthålla det.

Har du gjort lumpen? En grupp där är i princip Sverige på mininivå, alla jobbar för gruppens välfärd och hjälps åt att sätta upp tält, laga mat etc. Din kompis blir skjuten i benet! Inga problem ni hivar upp han på en bår, du själv förväntar dig ju samma behandling ifall det var du.

Din kompis fejkar sjukdom, ojdå du kan ju inget säkert veta så du hjälper han ändå. En gång, två gånger kanske t.o.m tre gånger. Sen blir du arg, säger åt han att dra åt helvete om han inte börjar hjälpa till.

VI VI VI-biten som du uttrycker dig skapas i folks sinnen när de ser att deras blod och svett föder folk som inte alls tycker som de och jobbar för samma mål. Svenskar må vara blåögda men helt tappade bakom vagnen är vi inte.

Ju mer vårat samälle fortsätter att delas upp, ju större påfrestningar kommer det sociala systemet att utsättas för och till slut kollapsa. Vi människor fungerar helt enkelt så att vi inte vill jobba och försörja någon man inte känner eller delar värdegrund med.

Jag jobbar för dig för att du jobbar för mig! Men inte fan tänker jag jobba för dig när du inte jobbar för mig.
Citera
2007-04-27, 11:52
  #8
Medlem
Wujeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Jag jobbar för dig för att du jobbar för mig! Men inte fan tänker jag jobba för dig när du inte jobbar för mig.

Men det är det här resonemanget personer som Bengtsfors inte förstår, efterssom han tror att alla människor (speciellt i "utsatta" grupper) mer än allt i världen vill jobba, trots att de kanske bara tjänar 5-10% ekonomiskt och förlorar en massa tid framför arabiska tv-program. Det finns inte några incitament för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden som det ser ut idag, alltså kommer vi skattebetalare få försörja dom. I Carin 21.30 igår kväll var Anna Sjödin och Ayad al Saffar gäster. Ayad al Saffar hade en väldigt sund inställning till invandring, om alla våra invandrare tänkte som han skulle vi inte ha några motsättningar och samma problem med invandrare. Han menade att invadrare får lägga sin stolthet åt sidan och ta vilket skitjobb samhelst, helt ordagrant.
Citera
2007-04-27, 11:54
  #9
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Det är även här grundbulten finns som sätter invandringskritiker och PK-fjantar i varsitt läger. PK-fjantar använder sig uteslutande av känsloargument och slår dövörat till för hårda ekonomiska, faktabaserade argument. Här spelas allt som ofta rasist-kortet ut.
Väl formulerat.
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
blaha blaha blaha som vanligt
Ibland är det bra när hon B-fors kommer in och förtydligar en tidigare gjord poäng - men det är inte alltid som det blir såhär vältajmat.
Citera
2007-04-27, 11:56
  #10
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Nåt jag störde mig på med Måna i debatt med SD var hur hon nonchalant suckade emot Åkessons anklagelser hur invandring/flyktingar kostar och slingrade sig med att vi i stället inte skulle ha Zlatan.

Ja, jag fattar inte att professionella programledare lät henne komma undan
med att Babbla om divan Zlatten när det var invandringspolitik det handlade om.
Citera
2007-04-27, 19:59
  #11
Avstängd
Muhammad_Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Men hyckla för fan inte utan säg som det är - VI VILL INTE DELA MED OSS AV TÅRTAN - VI SKITER I ATT FOLK HAR DET DÅLIGT - VI VI VI.

Om du kan ge garantier för att våldsbrott och gruppvåldtäkter inte ökar med den här typen av "hjälp" till 95% icke-flyktingar, så är jag redo att stödja dig.

Jag tror dock du kommer att få problem på den punkten.
Citera
2007-04-27, 20:14
  #12
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Frågeställningarna i tråden berör debatten mellan (s) och SD, invandringspolitik på riks- och kommunnivå samt skattetrycket.

Politik inrikes........=> Klick

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback