Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-26, 21:53
  #1
Medlem
Hej.

Var hos en kompis i Stockolm. När jag skulle gå och lägga mig kom en stor spindel springande över golvet.

Den var som en vanlig husspindel i kroppen fast mycket större.

Tippar på att den var stor som en snusdosa.

Hans fru fick fånga den i ett dricksglas och den var så stor att det inte gick att täcka över den med glaset.

Vad fan var det för djur...?
Har aldrig, inte ens utomlands, sett en större spindel och då har jag rest en hel del....

Mvh Shadar Logoth
Citera
2007-04-26, 21:59
  #2
Medlem
Svårt att säga utan bilder...
Citera
2007-04-26, 22:03
  #3
Medlem
Jag tycker det vore mer intressant o få veta var ni var när hans fru försökte fånga den?
Citera
2007-04-27, 01:29
  #4
Medlem
Näsans avatar
Med största sannolikhet är det en Större husspindel du stött på, dessa finns i de flesta äldre villor i vårt avlånga land, och speciellt då i källarutrymmen. Dom är några riktigt stora och äckliga djävlar och jag önskar dem alltid till helvetet då jag stöter på dom. Mina föräldrar bor i en gammal villa och deras källare kryllar av dessa hemska varelser, nästan för stora för att gå in i dammsugaren, eller i ditt fall, glaset. Enligt gammalt snack (skrönor?) från päronen så är spindlar ett gott tecken på ett friskt hus utan fukt och mögel ! Ngn som möjlgtvis kan intyga detta påstående ?
Mv
Citera
2007-04-27, 01:32
  #5
Medlem
Trentors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Näsan
Enligt gammalt snack (skrönor?) från päronen så är spindlar ett gott tecken på ett friskt hus utan fukt och mögel ! Ngn som möjlgtvis kan intyga detta påstående ?
Mv

Det har man hört många gånger under sin livstid men är mer största sannolikhet bara skitsnack. Enligt mina egna erfarenheter har spindlarna inte försvunnit när rummet/huset varit "ofriskt", tyvärr får man säga.

För att hålla sig till trådens ämne så skulle jag tippa på att det är en vargspindel.
Citera
2007-04-27, 01:41
  #6
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Näsan
Med största sannolikhet är det en Större husspindel du stött på, dessa finns i de flesta äldre villor i vårt avlånga land, och speciellt då i källarutrymmen. Dom är några riktigt stora och äckliga djävlar och jag önskar dem alltid till helvetet då jag stöter på dom. Mina föräldrar bor i en gammal villa och deras källare kryllar av dessa hemska varelser, nästan för stora för att gå in i dammsugaren, eller i ditt fall, glaset. Enligt gammalt snack (skrönor?) från päronen så är spindlar ett gott tecken på ett friskt hus utan fukt och mögel ! Ngn som möjlgtvis kan intyga detta påstående ?
Mv

I mitt barndomshem fanns det sådana fet äckliga jävlar i källarn! Sen när vi skulle sälja kåken så upptäcktes även fukt och mögel i källaren.
Citera
2007-04-27, 01:43
  #7
Medlem
Näsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
I mitt barndomshem fanns det sådana fet äckliga jävlar i källarn! Sen när vi skulle sälja kåken så upptäcktes även fukt och mögel i källaren.

Då kan vi ta död på den skrönan
Citera
2007-04-27, 01:44
  #8
Medlem
IkoneNs avatar
Vad är han för kärring som låter sin fru fånga spindeln?
Citera
2007-04-27, 01:48
  #9
Medlem
Näsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
För att hålla sig till trådens ämne så skulle jag tippa på att det är en vargspindel.

En tanke som också slog mig eftersom det är en vanlig spindelart i sverige, ca 50 arter om jag inte minns helt !? Dock trodde jag att dessa bara förekom ute i skog och våtmark och inte i hus och hem. I vilket fall som helst så kan ju vargspindlar onekligen växa sig stora, dock vet jag inte vilken art som blir störst, månne Kärrspindeln ?
Citera
2007-04-27, 01:48
  #10
Medlem
countingcrowss avatar
Jag hoppas att ni dödade den jäveln
Citera
2007-04-27, 01:52
  #11
Medlem
DeMo_Ds avatar
Tegenaria atrica eller kanske Tegenaria domestrica.
Citera
2007-04-27, 08:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
Jag tycker det vore mer intressant o få veta var ni var när hans fru försökte fånga den?

Kompisen låg och sov då jag hörde fotsteg i trappen. jag hade tidigare suttit på toaletten då fanskapet kom och ställde sig i dörröppningen.

Visste inte hur jag skulle ta mig up och det var dödläge någon minut innan jag tog ett jätteskutt över den.

Den blev då rädd och sprang över mina tår.

Fanskapet stälde sig mot första trappsteget och jag underade vad jag skulle göra. Slå ihjäl den var otänkbart och jag var helt rådvill när jag hörde att hon gick ner i köket för att dricka något.

För att svara på din fråga var jag i ett helt annat rum då hon försökte få in den i glaset.....

Den där var STOR sade hon när hon tog den ut och sedan hörde jag hor hon bankade den sönder och samman....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback