44 245 besökare online
858 443 medlemmar • 45 878 978 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Inrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Miss Uzbekistan (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

Och testosteron är som alla vet en stor orsak till ett våldsamt beteende oavsett hur det tar sig uttryck...

Man kan inte ta en undersökning och applicera på alla fall utan det måste bedömas individuellt.
Sedan så kan man ju fundera över varför ni uppenbarligen tycker att åratals inlåsning på sluten avdelning är ett humanare alternativ.

Henry; Har du verkligen källor till dina felaktigt dömda eller är det din militanta maskulinistiska paranoia som kommer i dagen?
Parallellerna till dödsstraff är så jävla dumt att det inte förtjänar att kommenteras.

Berra; Såna som du brukar man vända upp och ner och använda som golvmopp.

Scumbag Nr.1 (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

"Sedan så kan man ju fundera över varför ni uppenbarligen tycker att åratals inlåsning på sluten avdelning är ett humanare alternativ"

Frivillig kemsisk kastrering har jag inget att invända emot.

Hittade förresten en artikel i ämnet -

"Swaziland vill kastrera våldtäktsmän

Mbabane (IPS-James Hall): Swazilands regering tror sig ha funnit ett sätt att hindra ökningen av antalet våldtäkter. Parlamentet vill att våldtäktsmän ska kastreras på kemisk väg. Justitieministern, Maweni Simelane, håller med.

Justitiedepartementet lägger just nu sista handen vid ett lagförslag som skulle innebära obligatorisk kemisk kastrering av dömda våldtäktsmän.

Lagen kommer efter en motion i parlamentet av parlamentsledamoten Marwick Khumalo, som hävdar att kastrering är den enda lösningen på Swazilands problem med våldtäkter.

Khumalo menar att kemisk kastrering skulle vara bättre än kirurgisk, eftersom det skulle vara mer acceptabelt för människorättsorganisationer.

Men parlamentsledamöterna var inte helt nöjda med justitieministerns rapport. De vill att kvinnor också ska kunna dömas till kastrering. Parlamentsledamöterna har i sina uttalanden visat antipati mot kvinnors rättigheter, och de menar att om kvinnor vill ha jämlikhet, ska också straffen vara jämlika.

En parlamentsledamot, Nthuthuko Dlamini har föreslagit att "kvinnor som våldtar pojkar eller män måste också kastreras". Andra ledamöter stödjer planen på någon form av kirurgisk eller kemisk manipulation av könsorganen på kvinnor som våldtar, för att dämpa vad Dlamini kallar "farlig sexuell aptit". Detta trots att polisen inte har ett enda fall där en kvinna arresterats för att ha våldtagit en man.

Av Swazilands 65 ledamöter i parlamentet är två kvinnor. Ingen av dem har sagt något i debatten om kastrering.

Swazilands juristsamfund och landets läkare menar att åtgärden inte kommer att leda till att antalet våldtäkter minskar, även om de säger sig förstå att politikerna vill göra något åt våldtäkterna som plågar samhället.

En av de som är kritiska till förslaget är doktor Rebecca Malepe.

- Kastering är inte någon lösning på problemet. Lagförslaget grundar sig på panik, och målet är hämnd, inte förebyggande. Våldtäkt handlar inte om sexuell tillfredsställelse. Det handlar om att utöva makt. Det finns impotenta män som har begått våldtäkter med ölflaskor och traditionella stridskäppar, säger hon.

Om förslaget går igenom, menar Malepe, kommer det att leda till kostsamma medicinska operationer, men i slutändan kommer instabila och frustrerade våldtäktsmän att fortsätta begå brottet.

- Rådgivning och rehabilitering av våldtäktsmän är den enda lösningen vi känner till, säger Malepe.

Men Khosi Mthethwa, som leder landets första jour för våldtäkts- och incestoffer, både manliga och kvinnliga, menar att den nya lagen skulle kunna vara effektiv.

- Det måste ha en avskräckande och avhållande effekt på potentiella våldtäktsmän. Tanken på att förlora sitt sexuella verktyg kan räcka för att avskräcka en del från att våldta.

Det som skulle kunna sätta stopp för lagen är regeringens hänsyn till den internationella opinionen.

- Den här saken kan få långtgående konsekvenser, både lokalt och internationellt, sa justitieministern, Maweni, i parlamentet.

Han syftade på de internationella konventioner som Swaziland skrivit under, men politiska analytiker menar att vad han verkligen funderar över är den internationella opinionen, som Swaziland måste blidka för att locka till sig utländska investeringar."

Stulet ifrån: http://www.fakta.org/etik/etichsnews7.htm

Henry (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

Varför skulle det inte ske feldömningar vid våldtäcktsrättegångar när vi vet att det gör det för alla andra brott? Jag tror mig också minnas att det förekommit flera fall där dömda våldtäcktsmän har släppts pga att polisen hittat nya bevis och att kvinnor tagit tillbaka anmälningarna.

Du säger också att min jämförelse med dödsstraff är dum men det är talande att du inte kan motivera varför så skulle vara fallet.

Miss Uzbekistan (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

Du *tror* alltså, men du vet inte.
Varför skulle dina gissningar vara sannare än någon annans kan man ju undra?
Det duger alltså *icke*

Måste man motivera den uppenbara skillnaden mellan medicinsk behandling och dödsstraff så är du en ännu större idiot än vad som hittills framkommit.

Scumbag; Den där artikeln är helt ovidkommande då jag är från Swaziland och inte delar deras motivering för...

Höj nivån lite eller lägg ner.

Henry (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

>> Du *tror* alltså, men du vet inte.
Varför skulle dina gissningar vara sannare än någon annans kan man ju undra?
Det duger alltså *icke* >>

Det är ett faktum att män HAR dömts felaktigt för våldtäkt. Lika väl som det finns arga, hatfulla män som våldtar så finns det arga, hatfulla kvinnor som är beredda att ta till vilka metoder som helst för att skada sin omgivning, inklusive att falskanmäla objektet för sitt hat för våldtäkt. Frekvensen för hur ofta det händer kan man dock självklart spekulera om och jag jämför därför med andra brottskategorier.

Vad är ditt motiv för att anta att antalet felaktiga våldtäcktsdomar skulle vara färre än antalet felaktiga domar för övriga brottskategorier? Kom nu inte dragandes med något könsdiskriminerande argument där kvinnor tilldelas övernaturlig ärlighet och frihet från illvilliga drifter.

>> Måste man motivera den uppenbara skillnaden mellan medicinsk behandling och dödsstraff så är du en ännu större idiot än vad som hittills framkommit. >>

Den medicinska behandling du pratar om faller under FNs definition av tortyr när den påtvingas människor. Om tortyren utförs i större utsträckning än dödsstraffet är de två helt klart jämförbara.

Menar du kanske att det också skulle vara acceptabelt att amputera andra kroppsdelar på brottslingar om det sker på kemisk väg och kallas \'medicinsk behandling\'? Det går säkerlig att spruta in lokalverkande nervgift/bedövningsmedel i axlarna på brottslingar vilket gör deras armar obrukbara. Din motivering att testosteron ofta skulle bidra till brott kan lika väl/illa tillämpas på armar. Hur många armlösa brottslingar känner du till?

Nej, agiterandet för påtvingad kemisk kastrering av våldtäktsmän, istället för t.ex. kraftigt höjda fängelsestraff, verkar mer och mer som ett perverst uttryck för den sadism mot män som tyvärr finns hos dagens populärfeminism.

Feminism=jämställdhet

Miss Uzbekistan, är du en neger ?

Miss Uzbekistan (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

Vad är ditt motiv för att anta att antalet felaktiga våldtäcktsdomar skulle vara färre än antalet felaktiga domar för övriga brottskategorier? Kom nu inte dragandes med något könsdiskriminerande argument där kvinnor tilldelas övernaturlig ärlighet och frihet från illvilliga drifter.

När och var skulle jag ha gjort det antagandet?
Försök läsa *på* raderna istället för att tolka in en massa emellan dom.
Och kom gärna med källorna till *dina* påståenden, tack.

Den medicinska behandling du pratar om faller under FNs definition av tortyr när den påtvingas människor. Om tortyren utförs i större utsträckning än dödsstraffet är de två helt klart jämförbara. Menar du kanske att det också skulle vara acceptabelt att amputera andra kroppsdelar på brottslingar om det sker på kemisk väg och kallas \'medicinsk behandling\'? Det går säkerlig att spruta in lokalverkande nervgift/bedövningsmedel i axlarna på brottslingar vilket gör deras armar obrukbara. Din motivering att testosteron ofta skulle bidra till brott kan lika väl/illa tillämpas på armar. Hur många armlösa brottslingar känner du till?

Det har jag faktiskt svårt att tro om du ursäktar.
Dessutom så "sprutas" det inte in något utan behandlingen sker i tablettform och dess verkan är inte permanent så vitt jag vet.
Du kanske tänker på lobotomi som är en etiskt och medicinsk tveksam metod som är helt ur bruk numera.

Nej, agiterandet för påtvingad kemisk kastrering av våldtäktsmän, istället för t.ex. kraftigt höjda fängelsestraff, verkar mer och mer som ett perverst uttryck för den sadism mot män som tyvärr finns hos dagens populärfeminism.

Du menar att du förespråkar verkningslösa straff och ett liv som paria istället för vård och en väg till ett normalt liv och dessutom kallar det *senare* för sadism?
Är det möjligen så att du smygpropagerar för hårdare tag under en patetisk, feministparanoid täckmantel?

Henry (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

>> Dessutom så "sprutas" det inte in något utan behandlingen sker i tablettform och dess
verkan är inte permanent så vitt jag vet. >>

Problematiken kvarstår. Är det rätt att också stympa andra kroppsdelar om det kan ske via tablettform och om den möjligtvis kan hävas vid senare tillfälle? Det faktum att stympningen rör könsorganen och sexualiteten gör ju inte direkt kränkningen mindre...

>> Du menar att du förespråkar verkningslösa straff och ett liv som paria istället för vård... >>

Inte alls, om en person kan hjälpas av kemisk kastrering kombinerat med vård ska personen självklart erbjudas det valet. Jag föreslår till och med i sexdebatt-forumet att medicin för kemisk kastrering bör säljas på apoteket för att killar på enkelt sätt skall kunna bli av med sin sexualitet om de upplever den som ett problem. För de som inte accepterar valet eller de som inte kan hjälpas av sådan behandling, återigen kan man påpeka att våldtäkt trots allt sällan handlar om sexualitet, är långa fängelsestraff dock verkningsfulla alternativ.

Källor om falskanmälningar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/10/spermabevis.html
http://www.expressen.se/article.asp?id=23643
http://www.expressen.se/article.asp?id=4600

Vad skulle vara lämpligt straff för falskanmälan om anmälan lett till att en oskyldig man blivit kemiskt stympad? Kanske kemisk stympning av anklagarens tunga så att brottet inte kan upprepas? Det är ju trots allt bara 'medicinsk behandling' det handlar om, eller hur? (Ja, jag är ironisk och har inte ändrat ståndpunkt gällande införandet av tortyr bland de svenska straffsatserna).

Miss Uzbekistan (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

Nu får du ta och lyfta blicken och börja spela hockey;
med din logik så kan vi ju ta och avskaffa rättsväsendet överhuvudtaget då det alltid finns oskyldiga som åker dit oavsett vad det gäller.
Men det är ju "bara" frihetsberövande och social död och förintelse det gäller...

Och så efterlyser jag seriösare källor vad det gäller undersökningar än kvällspressen, take it or leave it.

Henry (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

>> Och så efterlyser jag seriösare källor vad det gäller undersökningar än kvällspressen,
take it or leave it. >>

Om du inte nöjer dig med kvällspressens rapportering av rättsfallen är du välkommen att följa upp artiklarna själva. Om du förnekar dem ställs dock din trovärdighet, anonyma Miss Uzbekistan, mot två av Sveriges största tidningar. Jag tror du gör din sak en otjänst genom att hårdnackat hålla fast vid din tes att det inte händer att oskyldiga döms för våldtäckt eller att kvinnor inte falskanmäler män för brottet. Du motsägs av många av dina feministiska 'kollegor' och om din målsättning är att få andra att ta våldsbrott mot kvinnor på allvar så borde du föregå med gott exempel.

>> Nu får du ta och lyfta blicken och börja spela hockey; med din logik så kan vi ju ta och avskaffa rättsväsendet överhuvudtaget då det alltid finns oskyldiga som åker dit oavsett vad det gäller. >>

Om det är acceptabelt att oskyldiga torteras i fängelserna är inte steget långt till acceptans av att oskyldiga också döms till döden, det främsta motargumentet mot dödsstraffet.

Angående läkemedel för kemisk kastrering så verkar de som används idag kräva injektion och ha ganska svåra bieffekter. Jag skulle nog hellre ta en lätt misshandel från en polis, något som till och med du borde erkänna som tortyr (eller kanske du kallar det 'massage' när män utsätts för det), än att med jämna mellanrum utsättas för bieffekterna som listas för medlet nedan (längst ner på sidan finns länkar till andra medel, alla med samma bieffekter):

http://www.netdoktor.se/laekemedel/showdetails.asp?PageId=1025

Miss Uzbekistan (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

"Jag tror du gör din sak en otjänst genom att hårdnackat hålla fast vid din tes att det inte händer att oskyldiga döms för våldtäckt eller att kvinnor inte falskanmäler män för brottet. Du motsägs av många av dina feministiska 'kollegor' och om din målsättning är att få andra att ta våldsbrott mot kvinnor på allvar så borde du föregå med gott exempel."

Vänligen förklara hur du kommit fram till att jag är av den åsikten (vilket inte stämmer) och vänligen förklara varför du tror att jag är feminist?

"Om det är acceptabelt att oskyldiga torteras i fängelserna är inte steget långt till acceptans av att oskyldiga också döms till döden, det främsta motargumentet mot dödsstraffet."

Det där argumentet sket sig redan när du slog fast att rättsväsendet borde avskaffas, för att inte tala om att din högst subjektiva och märkliga definition av begreppet tortyr inte håller.

"Angående läkemedel för kemisk kastrering så verkar de som används idag kräva injektion och ha ganska svåra bieffekter."

Ännu en kommentar från Henrys fantastiska värld som saknar verklighetsanknytning.
Slå gärna upp TABLETT androcur, läs och begrunda och då du ändå är i farten kan du slå upp tablett voltaren, en värktablett som används vid reumatisk värk och infammatoriska och svåra smärttillstånd och förundras över hur stackars reumatiker torteras i det här landet.
I pappersupplagan av FASS har androcur en halv spalt med biverkningar medan voltaren har en halv sida´.

Henry (old)
Medlem
Feminism=jämställdhet

>> Vänligen förklara hur du kommit fram till att jag är av den åsikten (vilket inte stämmer) och vänligen förklara varför du tror att jag är feminist? >>

Du ändrar dig hela tiden. Jag tycker dock att det är uppenbart att du står för den tesen då du krävde källor om falskanmälningar mot män och då du sedan förkastade källorna trots att du säkerligen visste att mer trovärdiga källor knappast står att finna på nätet. Jag tänker inte fortsätta käbbla med dig, om du tycker att du klargjort din ståndpunkt på denna punkt borde du inte heller ha några problem det.

>> Det där argumentet sket sig redan när du slog fast att rättsväsendet borde avskaffas, för att inte tala om att din högst subjektiva och märkliga definition av begreppet tortyr
inte håller. >>

Menar du att motstånd mot en stat där människor stympas i fängelserna innebär ett avskaffande av rättsväsendet?

Visst kan tvångsmedicinering som stympar sexualiteten betraktas som tortyr (och ja, FNs definition av tortyr är subjektiv då den innehåller subjektiva begrepp som 'psykiskt lidande'). Speciellt då sexualiteten har en särskild betydelse för människors integritet (den som betvivlar detta kan ju fundera över varför våldtäkt anses som grövre än annan misshandel). Det görs också uppenbart om man betänker hur man skulle reagera på kemisk stympning av vilken annan kroppsdel som helst. Argumentet mot dödsstraffet, att det är oacceptabelt att oskyldiga drabbas, gäller även den här åtgärden.

Notera att jag dock stöder Norges initiativ där brottslingar som själva väljer kemisk kastrering och terapi kan ges straffeftergift. Varför anser du att brottslingarna absolut måste påtvingas detta medicinska ingrepp istället för ges valet mellan medicinering och att avskiljas från samhället genom att sitta i fängelse? Och varför är flera feminister, som i alla år predikat om att våldtäkt handlar om makt istället för sexualitet, plötsligt så beredda att stödja något som uppenbarligen endast påverkar sexualiteten (och möjligtvis traumatiserar brottslingen ännu mer)?

Nåja, du kan ju alltid kalla min misstro mot dessa resonemang för paranoia men jag tycker att jag presenterat tillräckliga frågeställningar för att berättiga misstankar om dunkla motiv.

>> I pappersupplagan av FASS har androcur en halv spalt med biverkningar medan voltaren har en halv sida´. >>

Ja, och jag är emot tvångsmedicinering med voltaren också.

Svara på ämne
Topp Dela »