• 4
  • 5
2007-05-20, 19:52
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag kan inte komma på något fel direkt, du verkar har gjort rätt mycket redan. Har du en sata disk i datorn? testat med en "gammal" ide istället, de behöver ju inte drivrutiner i dos m.m. Har du ev ide "emulering" i BIOS så du slipper sata drivrutinen (vi har det på en del burkar).

Testa att dra in en "freedos" och se om datorn går, testa en ubuntu eller valfri livecd med linux ifrån cd'n, bara för att se om datorn går med andra os än xp, vilket den borde gjöra.

SATA-disk -ja!
IDE-emulgering -vet inte, jo det måste jag ha, för jag behöver inte ladda någon särskild drivrutin för hårddisken.

-Ska testa övriga förslag, återkommer med resultatet.
Citera
2007-05-20, 19:54
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
provat w98se ?

Det är just den jag har & försöker med!
Citera
2007-05-20, 20:03
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bil-d-rulle
Det är just den jag har & försöker med!
bara för att klargöra, se betyder inte svensk version utan "second edition" och var den version man var tvungen att köra på mitt förrförrförra moderkort som är 5år gammalt.
Citera
2007-05-21, 18:39
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
bara för att klargöra, se betyder inte svensk version utan "second edition" och var den version man var tvungen att köra på mitt förrförrförra moderkort som är 5år gammalt.

Att SE = Second Edition visste jag förut!
Citera
2007-05-21, 19:39
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Jag har nyss testat en LINUX som heter SLAX Standard.
Jag ser start-texten, sedan blir skärmen svart.
Provade en gång till, & hann trycka "enter" som det står på skärmen att man ska, samma resultat.
Provar en 3:e gång, "press F1 for help" -det gjorde jag & får upp en hjälp-meny.
"For more options Press F2" -funkar,
"Splash F3" -ser en fyrklöver, text under: "Thank you for using SLAX"
Längst ned på skärmen står texten jag såg när jag startade; "Welcome to SLAX CD. Hit Enter to continue or press F1 or help..."
Grön text nästa rad: "boot: _"
-sedan händer inget mer.
-Trycker på "Enter" igen, skärmen blir svart.

Innan skärmen blir svart hinner jag se grön text, odet "booting" är med på 1:a & 2:a raden.

-Vad detta tolkas som?
-Fler förslag?
-Prova att... -vad?
Citera
2007-06-23, 21:42
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Inget svar på över en månad...
Äh, ni kan inget om datorer själva.
(De som vet vilka jag menar känner sej "träffade")
Skit samma, jag har fått veta en hel del i andra forum.
...& googlat + gått igenom alla träffar (puh).

Men ni ska ju inte påstå att jag kan inget om datorer när ni själva inte kan.

Förresten har jag bytt operativsystem, Dell's XP Home Edition SP1 -> XP Professionell SP2.

...funkar bättre!
Citera
2007-06-23, 22:17
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Inget svar på över en månad...
Äh, ni kan inget om datorer själva.
(De som vet vilka jag menar känner sej "träffade")
Skit samma, jag har fått veta en hel del i andra forum.
...& googlat + gått igenom alla träffar (puh).

Men ni ska ju inte påstå att jag kan inget om datorer när ni själva inte kan.

Förresten har jag bytt operativsystem, Dell's XP Home Edition SP1 -> XP Professionell SP2.

...funkar bättre!

Vet inte hur pass intressant det är att installera Windows 98 för dig längre men en förklaring skulle kunna vara att du har för "mycket minne i datorn"
Windows 98SE klarar inte av att använda mer 1 GB RAM-minne.

http://support.microsoft.com/?kbid=304943
http://support.microsoft.com/kb/253912
Citera
2007-06-24, 10:34
Medlem
zixls avatar
Citat:

...funkar bättre!

Kul att det löste sig, men hur gick det med w98 ? du verkar ha bytt strategi och uppfattning om xp eftersom du har installerat det igen, fick uppfattningen att du ville byta för att du tyckte xp var skit när inte allt fungerade som önskat.

ang din slax grej, jag hade något liknande i ubuntu på en laptop men löste det med en växel, kommer inte ihåg vilken nu men det kvittar kanske, fel forumdel för den delen med.
Citera
2007-06-25, 20:31
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vet inte hur pass intressant det är att installera Windows 98 för dig längre men en förklaring skulle kunna vara att du har för "mycket minne i datorn"
Windows 98SE klarar inte av att använda mer 1 GB RAM-minne.

http://support.microsoft.com/?kbid=304943
http://support.microsoft.com/kb/253912

På så vis...
Det kan inte vara det felet heller, jag har prick 1 GB RAM i datorn.
Inget av uppräknade felsymptom händer.

Att installera Win 98 är idag så gott som ointressant eftersom att jag dels bytt från home edition sp 1 till pro sp2.
Har även kämpat igenom alla (många) träffar jag får när jag söker, frågat andra & hittat / fått veta en hel del så jag bryr mej inte om 98 längre, jag kör med XP nu & kommer att fortsätta med det.
Jag tror inte jag behöver 98 & dess funktioner längre.
-Men datorn står kvar bredvid ifall att...
Citera
2007-06-25, 20:36
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Kul att det löste sig, men hur gick det med w98 ? du verkar ha bytt strategi och uppfattning om xp eftersom du har installerat det igen, fick uppfattningen att du ville byta för att du tyckte xp var skit när inte allt fungerade som önskat.

ang din slax grej, jag hade något liknande i ubuntu på en laptop men löste det med en växel, kommer inte ihåg vilken nu men det kvittar kanske, fel forumdel för den delen med.

98-datorn står kvar bredvid men används inte längre.
Som jag skrev i ett annat inlägg så har kämpat igenom alla google-träffar + frågat andra och fått veta en hel del + att jag bytt från home edition sp 1 till pro sp2 -som i mitt tycke funkar bättre.

Ja... det där med SLAX kvittar som sagt nuförtiden, jag kör XP -PRO -& fortsätter med det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in