Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-25, 15:06
  #1
Avstängd
Poopeyes avatar
Den här kontringen från Johnny Skalin, sverigedemokrat tycker jag visar på hur många av oss andra anser om dom som vurmar för en ökad arbetskraftsinvandring till Sverige för att klara den framtida försörjningsbördan inte har tänk till:

http://allehanda.se/div/print_articl...avd=ordetfritt

Utdrag ur text:

Den 10/4 skriver den moderate riksdagsledamoten Lena Asplund sig varm för det påhittade behovet av arbetskraftsinvandring. Hon talar om prognoser som pekar mot en allt större försörjningsbörda i framtiden, och menar att försörjningen paradoxalt nog skall lösas med ännu mer invandring, trots att utanförskapet år 2030 beräknas ligga kring dagens nivåer eller ännu högre. Hon skriver också att staten har blivit otroligt mycket rikare, och visst är det så, men knappast p g a invandringen som hon hävdar. Sedan 1990 har vårt land haft en tillväxt på 36%. Och man kan ju undra hur vårt land har kunnat bli så oerhört mycket rikare och under samma period samtidigt ökat statsskulden med 651 miljarder kronor samt dessutom tvingats överföra svindlande 258 pensionsmiljarder från pensionssystemet till en blödande statskassa. Man undrar ju även varför de extra 64 miljarder kronor staten fick in mellan åren 2005 och 2006 inte innebar kraftigt ökade anslag till skola, vård och omsorg.
Citera
2007-04-25, 15:29
  #2
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Skalin
Den 10/4 skriver den moderate riksdagsledamoten Lena Asplund sig varm för det påhittade behovet av arbetskraftsinvandring. Hon talar om prognoser som pekar mot en allt större försörjningsbörda i framtiden, och menar att försörjningen paradoxalt nog skall lösas med ännu mer invandring, trots att utanförskapet år 2030 beräknas ligga kring dagens nivåer eller ännu högre. Hon skriver också att staten har blivit otroligt mycket rikare, och visst är det så, men knappast p g a invandringen som hon hävdar. Sedan 1990 har vårt land haft en tillväxt på 36%. Och man kan ju undra hur vårt land har kunnat bli så oerhört mycket rikare och under samma period samtidigt ökat statsskulden med 651 miljarder kronor samt dessutom tvingats överföra svindlande 258 pensionsmiljarder från pensionssystemet till en blödande statskassa. Man undrar ju även varför de extra 64 miljarder kronor staten fick in mellan åren 2005 och 2006 inte innebar kraftigt ökade anslag till skola, vård och omsorg.
Möjligen kan det ha något att göra med att merparten av invandringen inte är arbetskraftsinvandring?
Citera
2007-04-25, 15:40
  #3
Avstängd
Poopeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Möjligen kan det ha något att göra med att merparten av invandringen inte är arbetskraftsinvandring?

Men hur ska ekvationen kunna fungera om vi har nuvarande massinvandring samt ovanpå det en arbetskraftsinvandring? Är den svenska arbetsmarknaden så stor att alla svenskar, asylsökande och arbetskraftsinvnadrare kommmer att kunna få ett jobb i framtiden?


Knappast.
Citera
2007-04-25, 15:43
  #4
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Men hur ska ekvationen kunna fungera om vi har nuvarande massinvandring samt ovanpå det en arbetskraftsinvandring? Är den svenska arbetsmarknaden så stor att alla svenskar, asylsökande och arbetskraftsinvnadrare kommmer att kunna få ett jobb i framtiden?


Knappast.

Du får nog separera arbetskraftinvandring och asylsökande.
För inte höjer du på ögonbrynen om en norsk otroped trixar med din hand?
Citera
2007-04-25, 15:46
  #5
Medlem
noonelses avatar
Begreppet arbetskraftsinvandring och behovet av detta hörs nämnas titt som tätt i media. Jag brukar fundera hur en intellektuellt frisk människa ens kan tänka i sådana banor när vi idag har en arbetslöshet på uppåt 10%? I samma medier läser man dagligen om människor som är fast i arbetslöshet och utanförskap.

Jag har läst att en välmående och fungerande arbetsmarknad alltid har en viss andel arbetslösa, vilket verkar sunt. Vid en given tidpunkt bör alltid en del av den arbetsföra befolkningen vara "mellan jobb". Är det någon som kan erinra sig denna siffra? Den torde vara avsevärt mindre än 10%.

Hur kan man fundera på arbetskraftsinvandring innan arbetslösheten en period legat kring ovan nämda storlek?

Kan man dra som slutsats att detta endast är ett påhittat argument för förvirrade multikulturkramare?

Hur resonerar ni? Brister mitt resonemang?
Citera
2007-04-25, 15:48
  #6
Avstängd
Poopeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Du får nog separera arbetskraftinvandring och asylsökande.
För inte höjer du på ögonbrynen om en norsk otroped trixar med din hand?

Tror du att det är en norsk ortoped som kommer på fråga när det diskuteras om en arbetskraftsinvandring?
Citera
2007-04-25, 15:51
  #7
Avstängd
Poopeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Begreppet arbetskraftsinvandring och behovet av detta hörs nämnas titt som tätt i media. Jag brukar fundera hur en intellektuellt frisk människa ens kan tänka i sådana banor när vi idag har en arbetslöshet på uppåt 10%? I samma medier läser man dagligen om människor som är fast i arbetslöshet och utanförskap.

Jag har läst att en välmående och fungerande arbetsmarknad alltid har en viss andel arbetslösa, vilket verkar sunt. Vid en given tidpunkt bör alltid en del av den arbetsföra befolkningen vara "mellan jobb". Är det någon som kan erinra sig denna siffra? Den torde vara avsevärt mindre än 10%.

Hur kan man fundera på arbetskraftsinvandring innan arbetslösheten en period legat kring ovan nämda storlek?

Kan man dra som slutsats att detta endast är ett påhittat argument för förvirrade multikulturkramare?

Hur resonerar ni? Brister mitt resonemang?

Jag får inte heller ihop det riktigt, har dom tänkt sig att vi ska ta in massor med utomeuropeiska arbetskraftsinvndrare som diskuterats samtidigt som vi även fortsättningsvis ska ha Europas frikostisgaste asylpolitik? Hur har dom tänkt sig att få alla i arbete utan att det skapar konflikter och hur ska jobben räcka till med en sådan politik?
Citera
2007-04-25, 15:55
  #8
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Tror du att det är en norsk ortoped som kommer på fråga när det diskuteras om en arbetskraftsinvandring?

Nej, det är precis det jag menar. En norsk otroped är också arbetskraftsinvandring.
Jag ser det positivt att Jobb A som kräver utbildad personal A, anställer personal A utanför Sverige gränser, när Sverige inte kan erbjuda utbildad personal A.

Det genererar tillväxt för Sverige.

Arbetskraftsinvandring är inte asylsökande flyktingar från Irak eller Somalia.
Citera
2007-04-25, 15:55
  #9
Medlem
Rois avatar
Arbetskraftsinvanringen är till för att öka antalet skattebetalande individer, så att de blir fler i förhållande till dem som inte betalar skatt. Den sistnämnda gruppen kommer öka avsevärt när 40-talisterna går i pension så därför måste även gruppen arbetande öka. I denna sitiuation har en polack med färdig anställning ett större värde än en svensk som går på bidrag
Citera
2007-04-25, 15:59
  #10
Avstängd
Poopeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Nej, det är precis det jag menar. En norsk otroped är också arbetskraftsinvandring.
Jag ser det positivt att Jobb A som kräver utbildad personal A, anställer personal A utanför Sverige gränser, när Sverige inte kan erbjuda utbildad personal A.

Det genererar tillväxt för Sverige.

Arbetskraftsinvandring är inte asylsökande flyktingar från Irak eller Somalia.

Jag vet vad en arbetskraftsinvandrare är. frågan är varför vi ska importera utomeuropeisk arbetskraft när vi samtidigt importerar nästan 100 000 asylsökande varje år? Vad ska dom syssla med i framtiden? Har vi överhuvudtaget behov av någon arbetskraftsinvnadring när vi har enorma grupper med sysslolösa invandrare/asylsökande som inte gör ett dugg idag?
Citera
2007-04-25, 16:04
  #11
Medlem
Rois avatar
Det är de asylsökande du ska klaga på, inte arbetskraftsinvandrare... En arbetskraftsinvandrare är ju den direkta motsatsen till en asylinvandrare som hamnar i heltidsarbetslöshet.
Citera
2007-04-25, 16:09
  #12
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Jag vet vad en arbetskraftsinvandrare är. frågan är varför vi ska importera utomeuropeisk arbetskraft när vi samtidigt importerar nästan 100 000 asylsökande varje år? Vad ska dom syssla med i framtiden? Har vi överhuvudtaget behov av någon arbetskraftsinvnadring när vi har enorma grupper med sysslolösa invandrare/asylsökande som inte gör ett dugg idag?

Med då ligger ju knappast problemet på de arbetskraftsinvandrare utan på de asylsökande.

Edit - Lite sent men ack så sant
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback