Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-04-26, 21:13
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Det handlar om optimering av ett redan ansträngt statligt finansierat skolsystem. Man behöver väl inte vara något matematiskt geni för att räkna ut att fler skull antas till högskolan om alla fick komma in, och alla gymnasieutbildningar gav högskolekompetens. Fler intagna och färre barriärer = fler som antingen inte passar in i högskola och/eller väljer fel utbildning. Lika med högre kostnad för staten. Sedan är det väl klart som korvspad att universiteten själva är bättre på att sortera ut vilka studenter som passar i just deras skola än vad en statlig lag kan göra.

Visst skulle man se en ökning i ansökningarna, det tror jag nog. Men på många sätt så har ju nästan alla "behörighet" till hskolestudier nu också.
Citera
2007-04-27, 02:26
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Visst skulle man se en ökning i ansökningarna, det tror jag nog. Men på många sätt så har ju nästan alla "behörighet" till hskolestudier nu också.
Och därför så ska vi ge all makt åt HSP, vår befriare!

Ett välfungerande prov, som gärna kan köras 4x per år istället,
skulle garantera att rätt kunskaper föreligger för de högre studier som söks,
än något annat pajassytem, i synnerhet avsaknad av system överhuvudtaget.

Det är inte bara jag som tycker att det är underligt att folk
med nära 20.0 får runt medel på HSP, eller att medelbetygen
från gymnasiet har ökat stadigt i åratal, trots att HSP-resultaten inte gjort det.

Flumbetygen straffar ut sig mer och mer för varje antagning som sker.
Högstatusutbildningar som läkare går ju på lottning för i helvete.

/Per
Citera
2007-04-27, 02:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Du ska inte, öht, vara säker på fp´s nuvrande högerprofil. Jag har god insyn i deras avdelningar och de är minst sagt vänsterartade i partiet, ofrivilligt stryda av denna Major. Får Fp en anledning att go west så kommer de att göra detta. Alliansen är bräckligare än vad du tror.
Det är precis det jag inte är.. högervridningen måste förtsätta
och harmonisera partiet. Vad jag menade var att då behövs
Majoren, skulle man sätta en av vänsterfalangens egna på
positionen så är ju resultatet utspelat.

/Per
Citera
2007-04-27, 03:27
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Och därför så ska vi ge all makt åt HSP, vår befriare!

Ett välfungerande prov, som gärna kan köras 4x per år istället,
skulle garantera att rätt kunskaper föreligger för de högre studier som söks,
än något annat pajassytem, i synnerhet avsaknad av system överhuvudtaget.

Det är inte bara jag som tycker att det är underligt att folk
med nära 20.0 får runt medel på HSP
, eller att medelbetygen
från gymnasiet har ökat stadigt i åratal, trots att HSP-resultaten inte gjort det.

Flumbetygen straffar ut sig mer och mer för varje antagning som sker.
Högstatusutbildningar som läkare går ju på lottning för i helvete.

/Per

Nej, just det. Betygen är ju helt värdelösa ur många aspekter. Det ger dock en indikation på hur lydig, blodfattig och väl rustad man är att svälja de valda delar av tillvaron man får sig tilldelad av en semi-intellektuell lärarkår. Detta är tydligen en egenskap som uppskattas i samhället i övrigt har jag märkt.

HSP 4x om året låter som en bra idé. Då kan fjäskarna och de duktiga flickorna hälsa hem.
Citera
2007-04-27, 03:30
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Det är precis det jag inte är.. högervridningen måste förtsätta
och harmonisera partiet
. Vad jag menade var att då behövs
Majoren, skulle man sätta en av vänsterfalangens egna på
positionen så är ju resultatet utspelat.

/Per


Din egna åsikt, ja .

Men jag undrar om Majoren har det nödvändiga stödet. Time will tell.
Citera
2007-04-27, 07:02
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Visst skulle man se en ökning i ansökningarna, det tror jag nog. Men på många sätt så har ju nästan alla "behörighet" till hskolestudier nu också.

Och vänsterpartiet vill att studenter som läst samhällsvetenskapliga programmet, el-programmet, media-programmet etc skall ha full behörighet (dvs kunna söka till utbildningar som läkare, civilingenjör etc) på samma villkor som alla andra. Det låter helt enkelt inte vettigt i mina öron...
Citera
2007-04-27, 08:20
  #55
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Och vänsterpartiet vill att studenter som läst samhällsvetenskapliga programmet, el-programmet, media-programmet etc skall ha full behörighet (dvs kunna söka till utbildningar som läkare, civilingenjör etc) på samma villkor som alla andra. Det låter helt enkelt inte vettigt i mina öron...

Det låter inte vettigt i någons öron. Provresultat som rättas av lärare som aldrig träffat eleverna är det enda vettiga. Hur trevlig man är eller inte är ska ju inte spela någon roll i betyget. Vilket det gör nu i allra högsta grad..
Citera
2007-04-27, 14:01
  #56
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Hellre ett starkt S än ett med stöd av v och mp. De två sistnämda har verkligen ingen vettig politik.
Självklart, men helst en borgerlig majoritetskoalition
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback