Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-25, 09:40
  #1
Medlem
Carpe Diems avatar
Efter det som Sahlin har tillträtt som ordförande för (s) har hon hitills inlett med dessa initiativ:
  1. Vänsterkartellen
    (s) har inlett förhandlingar med (v) och (mp) med syfte att skapa förutsättningar för ett realistiskt vänsteralternativ i regeringsfrågan.
  2. "Flumskolan"
    Sahlin vill vända den socialdemokratiska skolpolitiken i en mindre flummig riktning.
Håller Sahlin på att göra det som Reinfeldt lyckades med?

Det vill säga skapa ett realistiskt regeringsallternativ - Alliansen, samt att orientera sig i riktning mot motståndarsida.
En ny triangulering verkar vara på gång?
Citera
2007-04-25, 09:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem

Det vill säga skapa ett realistiskt regeringsallternativ - Alliansen, samt att orientera sig i riktning mot motståndarsida.
En ny triangulering verkar vara på gång?

Omöjligt. V kommer aldrig att bli ett seriöst regerigsparti. Deras livsluft är att driva symbolfrågor och vara kärringen mot strömmen. Så projektet är dödsdömt...
Citera
2007-04-25, 11:05
  #3
Medlem
kattungas avatar
1. Och på vilket sätt skulle (v), (mp) och (s) kunna få igång ett riktigt samarbete? En stor del av svenska folket ser miljö- och vänsterpartiet som flummpartier. Sedan är ju frågan egentligen om (mp) och (v) vill lämna ifrån sig sin politik för att stödja en Allians som i själva verkat är socialdemokratisk.

2. På vilket sätt vill Sahlin förändra flummskolan? Snarare är det så att borgarna nu genomför förändringarna och sossarna tänker behålla dem. Som med A-kassan och allt annat nödvändigt som de nu i oppositionen är "emot" (allt för att fiska röster).

För det tredje spelar det ingen roll om sossarna bildar en allians. Valet 2010 kommer baseras på huruvida borgarna lyckades eller inte. Om jobben blir fler, folk får mer pengar över och bättre välfärd så vinner borgarna, annars vinner (s) med eller utan resterande i vänsterkartellen.
Citera
2007-04-25, 11:33
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Efter det som Sahlin har tillträtt som ordförande för (s) har hon hitills inlett med dessa initiativ:
  1. Vänsterkartellen
    (s) har inlett förhandlingar med (v) och (mp) med syfte att skapa förutsättningar för ett realistiskt vänsteralternativ i regeringsfrågan.
  2. "Flumskolan"
    Sahlin vill vända den socialdemokratiska skolpolitiken i en mindre flummig riktning.
Håller Sahlin på att göra det som Reinfeldt lyckades med?

Det vill säga skapa ett realistiskt regeringsallternativ - Alliansen, samt att orientera sig i riktning mot motståndarsida.
En ny triangulering verkar vara på gång?
Problemet är väl att de åtgärder som är nödvändiga för landet inte går att kombinera med stödpartierna V och MP. Förra gången vi hade en borgerlig regering genomfördes också en massa förändringar som socialdemokratin inte drog tillbaka, och en del tom anser var skälet till de goda tider vi hade på slutet av 90-talet och även idag. Lars Calmfors är ju en av dem.

Jag tror att socialdemokratin helt enkelt är beroende av en borgerlig regering då och då som tar hand om de obekväma men nödvändiga åtgärderna som inte socialdemokraternas väljare accepterar.

Det är ju dessutom lite sent påtänkt att konstatera att man först nu när man inte sitter vid makten borde göra något åt "flumskolan". Istället ägnade man 12 år åt att låta den bli en flumskola på grund av ideologin och att inte stödpartierna hade accepterat annat.

Jag är övertygad om att de flesta sossar är fullt medvetna om att det behövs hårdare styrning i skolan och tidigare betyg, och att det inte finns en chans i helvetet att de skulle återställa Alliansens åtgärder om de vann valen 2010. Makten har helt enkelt varit viktigare än landet.
Citera
2007-04-25, 17:32
  #5
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Problemet är väl att de åtgärder som är nödvändiga för landet inte går att kombinera med stödpartierna V och MP. Förra gången vi hade en borgerlig regering genomfördes också en massa förändringar som socialdemokratin inte drog tillbaka, och en del tom anser var skälet till de goda tider vi hade på slutet av 90-talet och även idag. Lars Calmfors är ju en av dem.
Finns det någon skön förteckning över de reformer som Bildt-regeringen gjorde, och vad som hände med dessa när sossarna tog tillbaks makten?
Citera
2007-04-25, 17:47
  #6
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag är övertygad om att de flesta sossar är fullt medvetna om att det behövs hårdare styrning i skolan och tidigare betyg, och att det inte finns en chans i helvetet att de skulle återställa Alliansens åtgärder om de vann valen 2010.

Hårdare styrning; ja, tidigare betyg; aldrig i livet! Vi behöver ingen elitism redan från de lägre klasserna; vi har till skillnad från borgarna insett att barn inte är vuxna; barn är barn, de har inte samma möjlighet att särskilja på sak och person som vuxna har. Barn och ungdomar känner redan idag en press på sig: att "passa in", att vara "bra nog", att tidigarelägga det ytterligare till en ålder när de inte kan skilja på om det är deras kunskaper eller de själva som personer som blir underkända är för mig inget annat än ett tydligt bevis på exakt hur lite en enskild människa är värd i borgarnas värld.

Sen kan jag förvisso vara enig i att det förmodligen är ganska mycket som inte kommer att ändras när makten tas tillbaka. Som det är nu är jag lite tveksam till vad ett maktskifte 2010 egentligen skulle medföra.
Citera
2007-04-25, 18:15
  #7
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vänsterpartiet är dödsdömt, ett hopplöst case. Vore jag (s)-strateg skulle jag kapa alla band med dem, och istället försöka bli bättre kompis med miljöpartiet.

- F.G
Citera
2007-04-25, 18:21
  #8
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Fula Gubben:

Citat:
Vänsterpartiet är dödsdömt, ett hopplöst case. Vore jag (s)-strateg skulle jag kapa alla band med dem, och istället försöka bli bättre kompis med miljöpartiet.

Jag skulle kapa banden med BÅDA de där flum- och pellejönspartierna.
Citera
2007-04-25, 18:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vänsterpartiet är dödsdömt, ett hopplöst case. Vore jag (s)-strateg skulle jag kapa alla band med dem, och istället försöka bli bättre kompis med miljöpartiet.
- F.G

Den gamla centern eller folkpartiet med t ex birgitta ohlsson hade varit lämpligare och mer realistiskt tror jag.
Citera
2007-04-25, 18:29
  #10
Medlem
savoxovass avatar
Låter som en utmärkt ide ifall Sossarna skapar en "vänsterallians" av liknande modell som de borgliga partierna har gjort. Med tanke på att vänsterpartiet och miljöpartiet är så extrema i sin framtoning kommer en del potentiella vänsterväljare fly högerut och vi slipper ytterligare en sosseregering som fortsätter att köra Sverige i sank. Jämför sveriges position på 70-talet med nu och man ser att det är sossarna som är mest skyldiga till Sveriges förfall då de rattat skutan nästan hela tiden med undantag för några få år.
Citera
2007-04-25, 18:30
  #11
Avstängd
nihiliztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Den gamla centern eller folkpartiet med t ex birgitta ohlsson hade varit lämpligare och mer realistiskt tror jag.


Med tanke på alliansens samarbete är det helt uteslutet, för Fp och C

Den svenska socialdemokratin (och därmed hela vänstern) är i en så dålig sits dom någonsin har varit. Mp och Vs politik är inte realistisk, men man är fast med dom. Högern är starkare än någonsin. Och SD växer, ett parti som tar flest vänsterröster (ekonomiska frågorna), men troligen ändå förespråkar mycket högerpolitik och kommer gynna dom borgerliga och deras politik långsiktigt. Sverige förändras.


"Nya Socialdemokraterna", kreativt Undrar vad dom ska hitta på för motsvarighet till att M kallade sig sveriges nya arbetarparti
Citera
2007-04-25, 18:34
  #12
Medlem
knightones avatar
Miljöpartiet har ju redan tagit över många av Vänsterpartiets frågor.

Faktum är att de miljöpartister som hörs mest i media idag talar inte om miljön utan om saker som säkerhetsrelaterad utrikespolitik, islamofobi, anti-amerikanism, HBT-frågor, ekonomisk fördelningspolitik, och fortsatt försvarsfientliga.

Om Mona lanserar ett grönt program tror jag hon kan plocka centriska Mp röster ganska lätt medans Mp och V får slåss om samma vänstergrupp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback