• 2
  • 3
2007-04-24, 23:15
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Kom på en sak till. På skräpmatsfronten har de baconinlindade korvar som gjorde gott när man var packad och småsugen.
Det går att få tag på här i stockholm i välsorterade korvmojar. Baconlindade danskepölser.
Citera
2007-04-24, 23:46
Jag är också dansk. De ända jag har ärvt av mina föräldrar är grovbrödet, det är så gott (och nyttigt!) Däremot gillar jag mer ett svenskt julbord... men jag föredrar helt klart en dansk julfrukost. (dagen efter Julafton) Då tar dansken till snapsarna
Citera
2007-04-27, 23:51
Medlem
Det finns något väldigt gott som heter äpplefläsk, kan göras med fräst bacon och äpplemos!
Citera
2007-04-28, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av Der Alte
Det finns något väldigt gott som heter äpplefläsk, kan göras med fräst bacon och äpplemos!

Påtal om äpple.... någon som smakat "Aebleskiver" ? Så grymt onyttigt men gott (som de mesta med dansk mat...)

http://www.solvangrestaurant.com/aebleskiver.html
Citera
2007-04-28, 18:54
Medlem
Sotarmurres avatar
Jag är själv dansk men jag äter inte kött.

Dock blir det varje jul risalamalta med körsbärsås. Finns fan inget bättre NÄR ÄR DET JUL IGEN?!
Citera
2007-04-28, 22:52
Medlem
Tjingelings avatar
Var i Helsingör idag, och åt en supergod macka med rostbiff. Förutom remouladsås och rostad lök, så lägger de på riven pepparrot. Och det ger extra sting åt mackan, gott!
Citera
2007-04-29, 09:12
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Halvdansk som man är så har man ätit igenom det danska köket många gånger.
Jag är dock väldigt kräsen och har svårt för flott & fett så det är inte mycket i det danska köket som imponerar på mig.
Men givetvis finns det guldkorn
Senapen som finns på Sundsbussarna mellan Helsingborg-Helsingör.
Osten
Wienerbröden
Grovbröden
Citera
2007-04-29, 13:46
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Påtal om äpple.... någon som smakat "Aebleskiver" ? Så grymt onyttigt men gott (som de mesta med dansk mat...)

http://www.solvangrestaurant.com/aebleskiver.html

Alla som nån gång besökt Roskildefestivalen har väl ätit "Mor Toves aebleskiver"?? Så mumsiga, men bara före fyllan. Efter vill man ju ha nåt salt, som fiskburgare med remoulad...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in