Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-24, 15:23
  #529
Medlem
FittJannes avatar
Jag har tills nu gjort en hel del electronica i Cubase 5.1.
Tänkte slutligen att jag skulle "go legal" och köpte 7:an retail.
Som musiker är det ju inte ovanligt att man är urfattig och måste därför köra AIR och R2R rellar på pluggarna.
I CB 5.1 funkade allt som en dröm men nu i retalien så får jag grymma problem med Massive (som är min vst-synth nr 1) och u-He Zebra 2.5.
Problemet:
Båda dessa program funkar som de ska i ca 5 minuter sen fryser UI:t. Det kraschar alltså inte utan det är endast det grafiska som fryser. Jag kan till och med vrida på knobsen men man ser liksom inte vad man gör längre.
Någon som har samma problem?
Sitter alltså på windows 8.1 och använder Cubase 7.0.7 Retail.
Vill heller inte riskera att bränna 2k på Massive om det skulle visa sig att det fortfarande skulle bugga järnet.
Man tappar fan suget att skapa när man får slita sitt hår i ren frustration gång på gång.
Jag har testat det där tricket att "rebuilda" som hänvisas till på en del forum men det rörde sig ju visserligen om rena kraschar.
Citera
2014-11-02, 11:39
  #530
Medlem
Cauterizers avatar
Har du 32- eller 64-bitars operativsystem?

Vissa pluggar kan man ju installera i 32 eller 64 - krockar detta med ditt operativsystem brukar det vara väldigt vanligt att det kraschar.
Köpte nyligen 7.5'an efter att ha kört på 5'an i ett antal år. Hade problem med detta ett tag men efter mycket om och men har jag fått igång allt stabilt. Var en del strul med just det jag nämnt ovan innan jag fattade vad det var.
Citera
2014-11-26, 02:03
  #531
Medlem
Skulle behöva lite hjälp. Har använt cubase länge men räknas väl fortfarande som amatör. Är mycket jag inte kan, men nu är det något som jag verkligen vill lära mig hur man gör för jag börjar bli less på sättet jag använder mig av nu.

Så, jag kör cubase 5 för Windows. För gitarreffekter använder jag Line6 podfarm 2. När jag spelar in min musik så spelar jag alltid in minst två gitarr spår (höger och vänster panorering). Ska jag ha solo så blir det ett tredje spår. Jag har alltid startat Podfarm 2 som en vst via "insert" funktionen i varje spår. Dvs att om jag har tre gitarrspår, så har jag tre instanser av podfarm igång, en till varje spår.

Men i många fall så vill jag ha samma ljud och effekter på flera olika spår, och istället för att öppna podfarm separat för varje spår och ratta in alla ljud exakt lika dant flera gånger, så måste man väl kunna "koppla samman" det på något sätt? låt säga att jag har 2-3 gitarrspår med olika panoreringar, men jag vill ha exakt samma ljud som jag har rattat in i podfarm på alla gitarrspåren. Går det att skicka ljudet från podfarm till samtliga spår?

Det är alltså inte flera MIDI tracks jag vill kunna lägga en instans av samma vst på, utan audio tracks.
__________________
Senast redigerad av Nethrim 2014-11-26 kl. 02:16.
Citera
2014-11-26, 07:53
  #532
Medlem
Cauterizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Men i många fall så vill jag ha samma ljud och effekter på flera olika spår, och istället för att öppna podfarm separat för varje spår och ratta in alla ljud exakt lika dant flera gånger, så måste man väl kunna "koppla samman" det på något sätt?

Visst går det!
Skapa ett Group channel track i Stereo. Namnge det exempelvis "GTRS". På dina gitarrspår, vilka jag hoppas du har som monospår, väljer du "GTRS" på spårens inställningar för Output.

Även om jag förstår din idé kan jag ändå rekommendera att köra separata instanser av dina pluggar, i synnerhet då det gäller gitarrer. Genom att ha små variationer i gitarrljuden för de du har panorerat i L och R kan du skapa en lite större stereobredd. Men testa dig fram, finns inga rätt och fel.

Finns även FX track. Om du vill testa, skapa ett sådant spår i stereo med den effekten du vill ha. Vanligast är väl typ ett reverb. Gå sedan till det spåret du vill ha reverb på, leta efter en regel som heter "send" - där ställer du in outputen till 0dB, och aktiverar "senden". Sen kan du reglera denna output beroende på hur mycket av reverbet du vill "släppa in". Det här kan du göra på många fler spår.

Har man effekter som t.ex. reverb eller delay är det i princip alltid bäst att lägga dem på det där sättet. Man sparar processorkraft men kanske allra viktigast är att om man lägger det som en insert så "byter man ut" originalljudet mot ett helt processat ljud. Man vill ju att originalljudet skall vara dominant med lite effekt "insläppt" på spåret. Kompressor och sådant sätter man alltså alltid som en insert.

Förlåt om det blev lite mastigt. Men där har du en förklaring.
Lycka till!
Citera
2015-01-24, 17:19
  #533
Medlem
Ibiza80s avatar
Finns det något sätt att få sången att låta som falsett? Det är ett skämtprojekt, så det är inga krav på att det ska låta "bra", som riktig falsett.
Citera
2015-02-02, 22:42
  #534
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Finns det något sätt att få sången att låta som falsett? Det är ett skämtprojekt, så det är inga krav på att det ska låta "bra", som riktig falsett.
Nej. Du kan få Musse Pigg-röst om du pitchar den en oktav upp, men falsett blir det ju inte.
Falsettsång innehåller knappt någon bas, så alternativet är att EQa. Som kör kanske det kommer nära, men jag skulle sjunga in riktig falsett alla dagar i veckan. Både enklare och tar mindre tid.
__________________
Senast redigerad av kairos 2015-02-02 kl. 22:44.
Citera
2015-03-09, 00:06
  #535
Medlem
Hej, jag ahr precis börjat använda Cubase 7 med en Edirol, och fått inkanalen till. Windows 7 att fungera, fast inte särskilt rent. Två problem:
När jag spelar in, vill jag kunna lyssna, och jag vill kunna lyssna efterhand som bitarna blir klara också, innan jag exporterar, men det går inte att spela upp så att det hörs i lurarna. Så jag måste exortera.
När jag exporterat till ljudfil, ligger den på ungefär halv uppspelningshastighet, så vitt jag kan bedöma, oavsett om jag har exporterat till wav, flac, eller mp3. Det vore trevligt att få upp ljudet i rätt hastighet. Har provat såväl 41,5 som 48 samplingsfrekvens, såväl vid inspelning som uppspelning, men felet tycks inte ligga där.
Citera
2015-03-15, 18:45
  #536
Medlem
SvaneGunds avatar
Sitter och ska försöka spela in lite sång nu men det krånglar som vanligt. Jag har två st monitorer jag tänkte mixa i men jag använder hörlurar när jag spelar in och lyssnar på beatet.

Problemet är att när jag går in i cubase och sätter på beatet där så spelas det upp i mina monitorer men när jag lyssnar på till exempel spotify så låter det i hörlurarna.


Jag antar att jag måste välja hörlurar någonstans i cubase? Vart gör man det?


Jag använder ett ljudinterface där micken och monitorerna är ikopplade men hörlurarna sitter direkt i datorn eftersom dom inte passar i ljudinterfacet.
Citera
2015-03-17, 21:22
  #537
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Sitter och ska försöka spela in lite sång nu men det krånglar som vanligt. Jag har två st monitorer jag tänkte mixa i men jag använder hörlurar när jag spelar in och lyssnar på beatet.

Problemet är att när jag går in i cubase och sätter på beatet där så spelas det upp i mina monitorer men när jag lyssnar på till exempel spotify så låter det i hörlurarna.


Jag antar att jag måste välja hörlurar någonstans i cubase? Vart gör man det?


Jag använder ett ljudinterface där micken och monitorerna är ikopplade men hörlurarna sitter direkt i datorn eftersom dom inte passar i ljudinterfacet.

Nej du ska ändra i egenskapena för ljud så att allt ljud går via interfacet http://www.7tutorials.com/how-change...g-audio-device visar hur man gör i windows
Citera
2015-05-15, 15:29
  #538
Medlem
hur får jag in vengeance pack till Cubase 5? I FL har man ju dom t.ex i en mapp, kan man få det på liknande sätt här?
Citera
2015-12-26, 15:00
  #539
Medlem
Francos avatar
Vore tacksam om någon kunde bistå med mitt problem. Vad betyder siffran till höger om "Master-nollan", som jag för alltid har på nollan. Vad är det för siffra till höger, -1.7 och hur skall jag förhålla mig till den?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.Vn6ctVImuSo
Citera
2015-12-27, 09:48
  #540
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Vore tacksam om någon kunde bistå med mitt problem. Vad betyder siffran till höger om "Master-nollan", som jag för alltid har på nollan. Vad är det för siffra till höger, -1.7 och hur skall jag förhålla mig till den?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.Vn6ctVImuSo

-1,7 visar på vilken nivå utsignalen går upp till. Första siffran visar vad regeln är ställd på och den andra visar toppnivån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback