Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-08, 17:31
Medlem
I cubase kan du gå in i Devices(tror jag det är)>Plugin Information och lägga till "paths" till din VST mapp.

Kolla om du kan hitta en liknande funktion i FL och lägg till VST mappen (som du har för cubase) och lägg till den så borde det fungera.

Har använt fruityloops någon enstaka gång och kommer aldrig använda det igen så jag är ingen expert i området.
Citera
2011-03-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
I cubase kan du gå in i Devices(tror jag det är)>Plugin Information och lägga till "paths" till din VST mapp.

Kolla om du kan hitta en liknande funktion i FL och lägg till VST mappen (som du har för cubase) och lägg till den så borde det fungera.

Har använt fruityloops någon enstaka gång och kommer aldrig använda det igen så jag är ingen expert i området.

okej som sagt innan så är enda anledningen till att jag vill göra mina melodier osv i fl för att pianorollen i cubase är inte lika bra enligt mig men det kanske den är om man lär sig hantera den rätt. Är ingen höjdare på piano så använder endast min midisynth till att komma fram till melodierna och sedan placera ut dem i pianorollen så det låter tight. Tycker den i cubase är väldigt konstig och den vill inte placera ut tonerna där jag vill osv så det låter bara otakt
Citera
2011-03-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
okej som sagt innan så är enda anledningen till att jag vill göra mina melodier osv i fl för att pianorollen i cubase är inte lika bra enligt mig men det kanske den är om man lär sig hantera den rätt. Är ingen höjdare på piano så använder endast min midisynth till att komma fram till melodierna och sedan placera ut dem i pianorollen så det låter tight. Tycker den i cubase är väldigt konstig och den vill inte placera ut tonerna där jag vill osv så det låter bara otakt

Om du inte får fram dina VST instrument i FL så kan du ju annars rita ut alla dina melodier i ett annat VST instrument sen spara som en midifil och importera till cubase och välja det instrumentet du vill använda dig av
Citera
2011-03-10, 12:50
Medlem
Citat:
Om du inte får fram dina VST instrument i FL så kan du ju annars rita ut alla dina melodier i ett annat VST instrument sen spara som en midifil och importera till cubase och välja det instrumentet du vill använda dig av

Det var ju faktiskt en bra idè
Citera
2011-03-10, 16:57
Medlem
Citat:
Det var ju faktiskt en bra idè

Hehe, man får vara lite finurlig. Men det är ju en provisorisk lösning som jag kan ge dig.
Då jag inte kan någonting om FL så kan jag inte ge dig fler tips tyvärr.
Citera
2011-03-11, 16:52
Medlem
Citat:
Hehe, man får vara lite finurlig. Men det är ju en provisorisk lösning som jag kan ge dig.
Då jag inte kan någonting om FL så kan jag inte ge dig fler tips tyvärr.

tackar ändå för tipset. Kanske ska avinstallera alla vst pluggarna jag använder från cubase och installera dem i fl om jag ändå ska använda dem där bara.
Citera
2011-03-11, 16:59
Medlem
Citat:
tackar ändå för tipset. Kanske ska avinstallera alla vst pluggarna jag använder från cubase och installera dem i fl om jag ändå ska använda dem där bara.

Dom ska ju funka du måste väl ange ny sökväg för dom bara i FL om dom nu ligger i Cubase VST foldern. Sen förstår jag inte att avinstallera och bara ha dom i FL, som sagt så ska samma pluggar gå att starta i alla program du har lagt in. Jag har kört mina pluggar innan som låg i Cubase mappen till Cakewalk sonar, Ableton live, FL Studio utan problem. Och att inte ha pluggarna fungerande i Cubase måste ju vara rena döden då ska du först göra melodier och vill du sen ändra nåt så är du bunden att vara i FL med eller göra midi-filen till Wav och sen vara låst att inte kunna modifiera. Du krånglar till det enormt för dig och jag hade tappat motivationen på 2 sekunder, lär dig Cubase pianoroll den är inte så avancerad, lär dig snabbkommandon och zooma in och ut snabbt i pianorollen med så är den inte så annorlunda FL's. Finns ju en manual inne i Cubase en PDF, sök rätt på kortkommando eller snabbkommando, eller key commands kanske så finner du säkert saker som snabbar upp ditt flöde. Sök även på Pianoroll så lär du dig den på en eftermiddag.
Citera
2011-03-11, 17:27
Medlem
[quote=ÅsaNisse]Dom ska ju funka du måste väl ange ny sökväg för dom bara i FL om dom nu ligger i Cubase VST foldern. Sen förstår jag inte att avinstallera och bara ha dom i FL, som sagt så ska samma pluggar gå att starta i alla program du har lagt in. Jag har kört mina pluggar innan som låg i Cubase mappen till Cakewalk sonar, Ableton live, FL Studio utan problem. Och att inte ha pluggarna fungerande i Cubase måste ju vara rena döden då ska du först göra melodier och vill du sen ändra nåt så är du bunden att vara i FL med eller göra midi-filen till Wav och sen vara låst att inte kunna modifiera. Du krånglar till det enormt för dig och jag hade tappat motivationen på 2 sekunder, lär dig Cubase pianoroll den är inte så avancerad, lär dig snabbkommandon och zooma in och ut snabbt i pianorollen med så är den inte så annorlunda FL's. Finns ju en manual inne i Cubase en PDF, sök rätt på kortkommando eller snabbkommando, eller key commands kanske så finner du säkert saker som snabbar upp ditt flöde. Sök även på Pianoroll så lär du dig den på en eftermiddag.[/Q

ja jag ska nog göra det, lika bra att lära sig den. Finns ngt man sätter på tangentbordet med ikoner för alla snabbknappar till cubase, något sådant kanske underlättar.
Citera
2011-03-11, 21:35
Medlem
Citat:

Som sagt så är problemet bara att FL inte kan hitta .dll filerna som ligger i Cubase VST mappen, så det är där du ska leta fram och lägga till som sökväg.

Annars kan du gå in i Cubase VST mappen och kopiera .dll filerna som du ska ha och kopiera in i FLs VST mapp.
Citera
2011-03-13, 19:29
Medlem
Hade ljud i cubase men det försvann...

Jag höll på att spela in en låt och allt va färdig inspelat, hade mixat hälften och helt plösligt när jag trycker på play så kommer det inget ljud... jag har inte mutat, det har jag kollat och högtalare/hörlurar är inkopplat och så. jag vet inte om jag har kommit åt ngn inställning av misstag. hjälp mig!
Citera
2011-03-13, 20:22
Medlem
LemmyKilmisters avatar
du har inte den gula "medhörnings" knappen intryckt som sitter brevid rec knappen?
Citera
2011-03-20, 15:41
Medlem
delphinators avatar
Dator + Cubase + Gitarr vill inte sammarbeta!

Tjena, har ett litet problem jag skulle vilja lösa.
Det började med att jag köpte M-audio Fast track för att kunna spela in gitarren i datorn och kunna fixa lite låtar och sånt. Jag fick med Pro tools M-Powered Essential till Fast tracken , men programmet är typ bara trial och kräver iLok eller något ( som jag inte fick med ;s ).
Jag hittade sen Cubase som tydligen skulle funka att spela in med, skaffade Cubase och fick till slut allting att funka d.v.s att jag hörde gitarren i Cubase och kunde leka lite med effekter.

Problemet är att jag inte kan spela in. När jag trycker på record och börja lira lite funkar det när jag spelar på D,A,E - strängarna, men när jag spelar på E,B,G - strängarna ( dom tunna ) fryser hela datorn i några sekunder och sedan startas om.
Det verkar som det blir någon överansträngning eller liknande, men hoppas någon kanske har en aning om vad problemet kan vara.
Tacksam för hjälp !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in