Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-27, 08:36
  #193
Medlem
Subforum för olika genrer skulle vara bra tycker jag, missade när det testades. Ser att många andra forum kör med subs. Sen om man kan lägga in widgets för YT, Soundcloud och Spotify så att man kan spela upp musiken direkt i tråden. Hade varit najs!
Citera
2015-10-27, 09:12
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starskis
Subforum för olika genrer skulle vara bra tycker jag, missade när det testades. Ser att många andra forum kör med subs. Sen om man kan lägga in widgets för YT, Soundcloud och Spotify så att man kan spela upp musiken direkt i tråden. Hade varit najs!
Problemet med genreindelning är att det (som tidigare nämnts i tråden) kommer uppstå gränsfall.

Någon form av smidig widget vore dock trevligt, men bara om den skulle vara diskret.
__________________
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2015-10-27 kl. 09:15.
Citera
2016-10-05, 13:19
  #195
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Man hade kunnat ha kategorier för olika musikgenrer. Metal får eget underforum och även andra stora genrer.
Citera
2016-10-25, 10:58
  #196
Avstängd
Behöver forumet fortfarande efter alla dessa år förbättras ?
Citera
2016-11-04, 17:57
  #197
Medlem
Geomeisters avatar
Bredare kategorier kanske?

Det känns spontant som att väldigt få trådar lever och frodas. Kent, Pink Floyd, Ghost, Håkan Hellström och Bob Dylan flyter på bra.. Men många andra får kämpa för enstaka inlägg då och då.

Många artister och band kanske helt enkelt är för smala/gamla/nya för att leva kvar i diskussionerna. Att ha många halvtomma trådar känns poänglöst. "Grunge"-tråden exempelvis.. Släng in alla trådar om Pearl Jam, Nirvana och dyligt i den. Gör en stor tråd.. Sen behöver man kanske inte vara SÅ noga med vad som räknas som Grunge. Det är inte direkt som att någon kommer börja skriva om Carola eller Coldplay i den tråden.

Rainbow och Deep Purple är två halvlevande trådar.. Slå ihop dom?

Black Sabbath, Ronnie James Dio och Ozzy Osbourne-trådarna tycker jag man allt kan slå ihop också. Alla kanske inte är intresserade av båda Dio och Ozzy, men överlag tror jag det finns ett åtminstone milt intresse av båda i alla som läser om Black Sabbath.

Bara ett tips!
Citera
2017-10-23, 00:08
  #198
Medlem
1907.Skanes avatar
Ett tips för att göra forumet bättre är att ni kan göra en tråd och klistra den så att den alltid kommer överst. I den tråden ska det bara finnas en länk till "It's a heartache" av Bonnie Tyler.
Citera
2017-11-14, 13:40
  #199
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Skapa en samlingstråd för musiktips? Det finns väldigt många småtrådar så varför inte skapa en stor tråd om musiktips?
Citera
2019-06-14, 00:14
  #200
Avstängd
evangemang/lekar skulle vara kul
Citera
2020-04-03, 21:21
  #201
Medlem
HarryScheinens avatar
Ett sprudlande musikforum, tror jag man tämligen lätt kan åstadkomma via olika nya underforum till de redan befintliga, men samtidigt även gå än djupare i olika genrer och subkulturer. Att i ett jazz-forum möjliggöra att skapa en färgsprakande tråd om Albert Ayler eller John Coltrane eller tyska avantgardister från mitten av sjuttiotalet, och diskutera spår som Machine Gun av Peter Brötzmann.

Släpp nördhästarna fria de e vår!
Citera
2021-05-07, 11:04
  #202
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Skulle fler kategorier i forumsdelen vara bra? Exempelvis för olika musikstilar?
Citera
2022-05-10, 14:40
  #203
Medlem
Nygammalts avatar
Jag tycker inte att festivaler borde ha en egen forumdel alls.
En viss festival, ett visst år kan gott ha en egen tråd i huvudforumet. Enskilda konserter, samma band men på olika arenor t.ex., passar dock bättre i ett eget underforum där varje konsert får sin egna tråd.

Kanske i spåren av detta resonemang även ett mer tilltalande namn på forumet ”Festivaler och spelningar”?
Begreppet spelning är visserligen inte obekant för någon, men det associeras ofta till mindre och spontanare uppträdanden, samt ännu oftare till det egna bandets åtaganden, typ ”Vi har en spelning på klubb X”. Detta får, i min värld, ett lätt anslag av att innehållet mest berör musikutövares miljö. Att forumet även ligger intill ”Egen musik” förminskar väl inte den upplevelsen.

Det finns naturligtvis folk som anser att spelning och konsert är synonymer, men för många är det inte självklart så. Däribland mig själv. Konsert är oftast det man hänvisar till. Till exempel en konsertupplevelse eller en konsert med Göteborgs symfoniorkester. Då används inte ens begreppet spelning av de mest rabiata.

”Konserter och spelningar” är således mitt förbättringsförslag till forumnamn. Samtidigt som festivaler lyfts ut till huvudforumet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback