Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-22, 20:20
  #1
Medlem
Tjena,

Försöker koppla syrrans laptop till hennes TV som bildskärm nummer två men jag får endast en svartvit bild av hennes skrivbordsbild utan ikoner.

Väldigt tacksam för tips hur jag ska göra med inställningarna.

Björn
Citera
2007-04-22, 21:34
  #2
Medlem
Cesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvis77
Tjena,

Försöker koppla syrrans laptop till hennes TV som bildskärm nummer två men jag får endast en svartvit bild av hennes skrivbordsbild utan ikoner.

Väldigt tacksam för tips hur jag ska göra med inställningarna.

Björn

Växla mellan composite och s-video under N-View.
Citera
2007-04-22, 23:32
  #3
Medlem
DennisOlofs avatar
Har du rätt kabel, oftast är det fel. Jag skulle föreslå en Svideo till RCA (komposit) konverterare, därefter en koax video kabel (med rca anslutningar) därefter en SCART konverterare, finns dom som har stereoljud in, RCA in samt SVideo.

Kostnad runt 100kr totalt.

I annat fall kan det vara fel kabel du använder från laptopen, man ska ha en speciell kabel som följer med bärbara eller grafikkortet som är tänkt för just TV signalen från grafikkortet och till TVn
Citera
2007-04-22, 23:35
  #4
Medlem
darkmarcs avatar
...eller kolla om TV:n har en SCART-ingång som kan S-video och kör S-video->SCART direkt.

///DM
Citera
2007-04-23, 08:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
Växla mellan composite och s-video under N-View.

Okej, ska pröva det. Annars så är det inget fel på kabeln. Samma kabel fungerar utmärkt när jag kopplar in min egen laptop mot hennes TV. Kommer dock ihåg att det tog mig ett antal timmar att ställa in min egen dator korrekt mot TV. Väl gjort så funkar den nu mot alla TV-apparater jag prövat.

Men så sitter jag här igen med samma problem med hennes dator.
Citera
2007-04-23, 09:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvis77
Okej, ska pröva det. Annars så är det inget fel på kabeln. Samma kabel fungerar utmärkt när jag kopplar in min egen laptop mot hennes TV. Kommer dock ihåg att det tog mig ett antal timmar att ställa in min egen dator korrekt mot TV. Väl gjort så funkar den nu mot alla TV-apparater jag prövat.

Men så sitter jag här igen med samma problem med hennes dator.

Har du ställt in rätt PAL ? Du kan ju kolla så den står på PAL G (tror jag?). Annars testa lite olika..
Citera
2007-04-23, 10:11
  #7
Medlem
WSEs avatar
Vad har hon för TV?
Citera
2007-04-23, 12:28
  #8
Medlem
Deaf Penguins avatar
Testa sätta in kontakten i ett annat scartuttag på TV:n.
Citera
2007-04-23, 19:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
Växla mellan composite och s-video under N-View.

Var gör jag det? Jag kan komma direkt till N-view genom att högerklicka på mitt skrivbord (min egen laptop). Men jag ser ingen möjlighet att växla mellan composite och s-video.

Har ställt in PAL-G utan framgång.

Tror inte det spelar någon roll vilken TV hon har. Ställer man in laptoppen korrekt så fungerar den på alla TV-apparater är min erfarenhet.

Väldigt tacksam för pedagogisk enkel hjälp.
Citera
2007-04-23, 20:29
  #10
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvis77
Tror inte det spelar någon roll vilken TV hon har.

Jag tror något annat.
Citera
2007-04-23, 21:22
  #11
Medlem
TheStorytellers avatar
Jag har svarat på exakt den här frågan minst 3 gånger tidigare, men here we go again.

Anledningen till att du får svartvitt är en av följande:

Alternativ 1. Grafikkortet är inställt på att skicka ut S-Video. S-video kräver en kabel med två ledare plus jord eftersom det behövs två separata signaler för standarden; luminans (ljus) och krominans (färg). Antingen har du en kabel som bara fixar komposit (en ledare plus jord) vilket resulterar i att tv:n får svartvit bild eftersom krominansen fattas, eller också klarar TV:n helt enkelt inte s-video, vilket gör att krominans-signalen ignoreras.

Lösning: Ställ om från S-video till komposit i grafikkortets kontrollpanel.

Alternativ 2. Grafikkortet är inställt på att skicka ut NTSC. Din syrras TV klarar inte NTSC till 100% men klarar av att synka upp bilden i 60 Hz, vilket inte är helt ovanligt. Du får svartvit bild för att färginformationen i NTSC-systemet ligger på helt andra frekvenser än i PAL-systemet, och TV:n fixar inte att avkoda det.

Lösning: Ställ om från NTSC till PAL i grafikkortets kontrollpanel.

Ditt problem kan vara något av ovanstående alternativ, eller båda.
Citera
2007-04-23, 21:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Jag har svarat på exakt den här frågan minst 3 gånger tidigare, men here we go again.


Lösning: Ställ om från S-video till komposit i grafikkortets kontrollpanel.


Det är det som jag inte klarar. Kan du komma med något tips var jag gör den omställningen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback