Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-04-21, 18:25
  #49
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Ps. undrar om de inom byggnads som strejkar är medvetna om att de strejkar för minskad personligt inflytande över sin situation och lägger makten på en central nivå. är de det finner jag det mycket korkat.
Vad menar du med "personligt inflytande"? Tror du att du, som enskild anställd, har nåt bra förhandlingsläge mot en multinationell koncern med tiotusentals anställda?
Jag tror nog att du också behöver lite fackligt/centralt stöd där...
Citera
2007-04-22, 09:23
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad menar du med "personligt inflytande"? Tror du att du, som enskild anställd, har nåt bra förhandlingsläge mot en multinationell koncern med tiotusentals anställda?
Jag tror nog att du också behöver lite fackligt/centralt stöd där...



Lo facket är centraliserat dvs alla beslut om förhandlingar osv sker på central nivå(fullständigt odemokratiskt) dvs det egna inflytandet är litet eftersom beslutet fattas centralt om man skall förhandla eller inte. De fria fackföreningarna har direkt medlems demokrati dvs de bestämmer själva när de vill ha till en förhandling. Ingen central beslutsordning där inte. Och varför skulle jag behöva centralt stöd för att företaget är större?? Det finns ju fortfarande arbetsmarknadsregler. Så om du får problem med din telefon räkning så ringer du dina vänner först för att få tillåtelse att överklaga räkningen för Telia är så stort?? Du resonerar ovanligt fjantigt bara för att företaget är stort så innebär det väl inte att de är svårare att förhandla med. tvärtom skulle jag vilja säga för de har t.o.m egna jurister som sköter förhandlingarna och är bra pålästa vad det gäller arbetsmarknads regler.

mvh//jimmi


ps. som jag sagt förut undrar om medlemmarna i byggnads vet om att de strejkar för att bli av med sin föhandlingsrätt lokalt. De strejkar alltså för att i ett kollektivavtal frånta sina medlemmar förhandlingsrätten på lokal nivå, och istället sköta det på central nivå..Jag tror att LO snart förlorat sin trovärdighet och vi kommer att få se fler och fler fria oberoende fackföreningar dyka upp precis som i övriga väst världen- skall LO fortsätta sin politiska och sin agenda att förtrycka medlemmar i form av att ta ifrån dem den lokala makten så kommer snart att deras medlemmar säga sitt och gå ur LO facken och starta egna lokala fackföreningar eller gå med i de 30 talet fria fackföreningarna (OBS Inte syndikalister)som finns runt om i sverige som ser arbetsplatsen som den självklara platsen att sköta förhandlingarna på. Och som inte står på barrikaderna och skriker ut sitt politiska budskap i samma andetag som man behandlar sina medlemmar odemokratiskt..
Citera
2007-04-22, 09:30
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag kan inte se att facken skulle ha nåt överdådigt inflytande. Jag har med egna ögon sett att arbetsgivarna avskedar och anställer hur de vill utan att facken kan göra nåt. Det är nån uppmärksammad blockad som får folk att tro att fackets makt är för stor. De senare årens urholkning av LAS och turordningsreglerna gör att fackens inflytande idag är mindre än på flera årtionden. Med kommande konkurrens från EU:s nya låglöneländer kommer våra fackföreningar att behövas mer än någonsin.

Fackföreninagar kommer alltid att finnas men LO'S Dagar är räknade. Vad jag menar är deras överdådiga makt eller inflytande är hur de behandlar sina medlemmar och mer ägnar sig och att skaffa sig en cetral makt då kan de ju göra allt i sina medlemmars namn eftesom medlemmarna har accepterat att frånsäga sig sin lokala och enskilda makt. kort sagt du har avväpnat dina medlemmar för att den högsta topppenn skall få ditt mandat. rena rama sovjet republiken inom LO.

mvh//jimmi
Citera
2007-04-22, 11:47
  #52
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Lo facket är centraliserat dvs alla beslut om förhandlingar osv sker på central nivå(fullständigt odemokratiskt) dvs det egna inflytandet är litet eftersom beslutet fattas centralt om man skall förhandla eller inte. De fria fackföreningarna har direkt medlems demokrati dvs de bestämmer själva när de vill ha till en förhandling. Ingen central beslutsordning där inte. Och varför skulle jag behöva centralt stöd för att företaget är större?? Det finns ju fortfarande arbetsmarknadsregler. Så om du får problem med din telefon räkning så ringer du dina vänner först för att få tillåtelse att överklaga räkningen för Telia är så stort?? Du resonerar ovanligt fjantigt bara för att företaget är stort så innebär det väl inte att de är svårare att förhandla med. tvärtom skulle jag vilja säga för de har t.o.m egna jurister som sköter förhandlingarna och är bra pålästa vad det gäller arbetsmarknads regler.
Att LO inte är en direkt demokrati innebär inte att den är fullständigt odemokratisk. Blanda inte ihop äpplen och päron. Sveriges riksdag är inte heller en "direkt medlemsdemokrati" - den är representativ eftersom det är ett smidigt sätt att organisera demokratiska sammanslutningar av en viss storlek.

Ja, när liten lokalförening vill förhandla med stort bolag är det jävligt bra att ha hela moderorganisationen i ryggen. Du säger det ju själv, stora företag med garvade jurister som sköter förhandlingarna. Hilfe, bitte!

Och arbetsmarknadsreglerna du hänvisar till har långbänkats fram med just LO och SAF vid förhandlingsbordet.
Citera
2007-04-22, 15:59
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Att LO inte är en direkt demokrati innebär inte att den är fullständigt odemokratisk. Blanda inte ihop äpplen och päron. Sveriges riksdag är inte heller en "direkt medlemsdemokrati" - den är representativ eftersom det är ett smidigt sätt att organisera demokratiska sammanslutningar av en viss storlek.

Ja, när liten lokalförening vill förhandla med stort bolag är det jävligt bra att ha hela moderorganisationen i ryggen. Du säger det ju själv, stora företag med garvade jurister som sköter förhandlingarna. Hilfe, bitte!

Och arbetsmarknadsreglerna du hänvisar till har långbänkats fram med just LO och SAF vid förhandlingsbordet.

Jag har ALDRIG sagt att man inte skall ha sin organisation i ryggen vad jag vänder mig emot är hur byggnads vill ta bort rätten till lokal förhandling med berörda parter. det är du som blandar äpplen och päron. Att man löser problemen på lokal nivå istället för att besluta på central nivå. Det är en djäkla skillnad. tex om arbetstagarna beslutar på lokal nivå att det är okej att vi har blåa overaller på vår arbetsplats så kan man på central nivå säga att inga blå overaller får användas av våra medlemmar vad är demokratin då?? föreslår dej en light kurs i hur LO är uppbyggt med sin stora jättelika central styrning istället för som i de fria fackföreningarna där medlemmarna beslutar själva på just deras arbetsplats. dvs decentraliserade. att inte vara centraliserad innebär för den skull inte att man är svag. tvärtom då har man ju mandat att kunna påverka just sin egen situation utan att centralt tagna beslut ligger som ett hinder i vägen. och ändå ha stödet från sin organisation i ryggen. Glöm inte att varje människa är unik och bör behandlas därefter. och ingen central organisation världen skall få sätta käppar i hjulet för mej. därför har jag valt en decentraliserad fri fackförening som gör som jag vill och inte beslutar över huvudet på mej. att prata om en demokratisk organisation i samma andetag som man nämner centralisering. dvs centralt styrd är ju hädelse.


mvh//jimmi

Ps. och jag hoppas du inte tillhör byggnads för de vill ju förbjuda lokala förhandlingar med arbetsgivaren och sköta allt centralt.
Citera
2007-04-26, 12:37
  #54
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vet inte vad du tror att facken sysslar med. Priviligierad ställning?

Den svenska arbetsrätten förutsätter kollektivavtal som samhällsnormen vilket gör facken till en del av systemet och ger dem juridiska privilegier som vittnar om att de inte är vilken oberoende intresseorganisation som helst. Att facken särbehandlas juridiskt är givetvis ett privilegium.

Citat:
Fackens grundläggande uppgift är att samla de anställda under en organisation för att öka se anställdas makt.

Facken ska inte ha någon generell uppgift alls annat än att vara ett frivilligt val för anställda som vill organisera sig kollektivt. Faktumet att facken har juridiska rättigheter att bedriva något som mest kan liknas vid beskyddarverksamhet (blockad) för att tvångsansluta människor (genom att tvinga på deras arbetsgivare avtal) är oacceptabelt i vilken demokrati som helst.

Citat:
En och en är anställda totalt utan makt och inflytande, men organiserade i ett fackförbund blir man en maktfaktor och får möjlighet att ställa krav.

Alla människor har rätt att organisera sig kollektivt om de önskar, oavsett anledning. I Sverige är den rätten dock i praktiken inte längre frivillig när det kommer till fackföreningar. Du behöver visserligen inte betala medlemsskap i en fackförening om du inte vill men de har fortfarande den juridiska rätten att tvinga på dig avtal du inte vill ha (genom blockad mot din arbetsgivare).

Vill man utnyttja kollektiv styrka i sina förhandlingar så har man all rätt att göra det. Att däremot tvinga på hela befolkningen kollektivistiska metoder är inte försvarbart.

Citat:
Fackens och kollektivavtalens roll kan delvis ersättas med lagstiftning.

Just precis. Facken får inte vara en statlig maktfaktor på det sätt de är idag. Det är i princip att spotta demokratitanken i ansiktet.

Citat:
Nackdelen med detta är att lagar lätt kan ändras av en ny regering, medan avtal mellan arbetsmrknadens parter är mer beständiga och inte beroende av vilket politiskt parti som har makten för tillfället.

Vilket också är anledningen till att det är odemokratiskt. Den representativa demokratin bygger på att befolkningen röstar på det parti de anser ska styra landet och bära ansvaret för samhället. Om man börjar cementera statlig makt till organisationer som ligger utanför staten och regeringsmakten så faller hela tanken med representativ demokrati eftersom väljarnas makt marginaliseras och förlorar betydelse.

Att du ser det som något positivt avslöjar mest bara din bristande demokratisyn: det är bra att väljarna saknar rätten att ändra på det jag tycker är viktigt.

Kollektivavtal kommer knappast att försvinna bara för att man slutar privilegiera dem juridiskt och påtvingar hela samhället dem. Dessutom är mer lokala avtal precis lika beständiga och juridiskt bindande som kollektivavtal.
Citera
2007-04-26, 12:46
  #55
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
...som jag sagt förut undrar om medlemmarna i byggnads vet om att de strejkar för att bli av med sin föhandlingsrätt lokalt. De strejkar alltså för att i ett kollektivavtal frånta sina medlemmar förhandlingsrätten på lokal nivå, och istället sköta det på central nivå...

Vilket givetvis är något monumentalt skrämmande och ett bevis på att facken arbetar för sina egenintressen och sin egen maktställning. Medlemmarna behandlas i praktiken som politiserad boskap.

Citat:
Jag tror att LO snart förlorat sin trovärdighet och vi kommer att få se fler och fler fria oberoende fackföreningar dyka upp precis som i övriga väst världen- skall LO fortsätta sin politiska och sin agenda att förtrycka medlemmar i form av att ta ifrån dem den lokala makten så kommer snart att deras medlemmar säga sitt och gå ur LO facken och starta egna lokala fackföreningar eller gå med i de 30 talet fria fackföreningarna (OBS Inte syndikalister)som finns runt om i sverige som ser arbetsplatsen som den självklara platsen att sköta förhandlingarna på.

Förhoppningsvis, ja. Dock så måste nog LO's navelsträng till staten kapas först om man ska se någon egentlig förändring. Att förflytta arbetslöshetsförsäkringen till statlig regi är ett steg i rätt riktning.
Citera
2007-04-26, 14:00
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublik
Vilket givetvis är något monumentalt skrämmande och ett bevis på att facken arbetar för sina egenintressen och sin egen maktställning. Medlemmarna behandlas i praktiken som politiserad boskap.



Förhoppningsvis, ja. Dock så måste nog LO's navelsträng till staten kapas först om man ska se någon egentlig förändring. Att förflytta arbetslöshetsförsäkringen till statlig regi är ett steg i rätt riktning.

jepp helt klart ense där. sen tror jag att fackföreningarna kan ägna sig åt facklig verksamhet på arbetsplatserna och inte som idag inom LO åt politisk lobbying och centralisering.

mvh//jimmi
Citera
2007-04-26, 14:09
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublik
Den svenska arbetsrätten förutsätter kollektivavtal som samhällsnormen vilket gör facken till en del av systemet och ger dem juridiska privilegier som vittnar om att de inte är vilken oberoende intresseorganisation som helst. Att facken särbehandlas juridiskt är givetvis ett privilegium.



Facken ska inte ha någon generell uppgift alls annat än att vara ett frivilligt val för anställda som vill organisera sig kollektivt. Faktumet att facken har juridiska rättigheter att bedriva något som mest kan liknas vid beskyddarverksamhet (blockad) för att tvångsansluta människor (genom att tvinga på deras arbetsgivare avtal) är oacceptabelt i vilken demokrati som helst.



Alla människor har rätt att organisera sig kollektivt om de önskar, oavsett anledning. I Sverige är den rätten dock i praktiken inte längre frivillig när det kommer till fackföreningar. Du behöver visserligen inte betala medlemsskap i en fackförening om du inte vill men de har fortfarande den juridiska rätten att tvinga på dig avtal du inte vill ha (genom blockad mot din arbetsgivare).

Vill man utnyttja kollektiv styrka i sina förhandlingar så har man all rätt att göra det. Att däremot tvinga på hela befolkningen kollektivistiska metoder är inte försvarbart.



Just precis. Facken får inte vara en statlig maktfaktor på det sätt de är idag. Det är i princip att spotta demokratitanken i ansiktet.



Vilket också är anledningen till att det är odemokratiskt. Den representativa demokratin bygger på att befolkningen röstar på det parti de anser ska styra landet och bära ansvaret för samhället. Om man börjar cementera statlig makt till organisationer som ligger utanför staten och regeringsmakten så faller hela tanken med representativ demokrati eftersom väljarnas makt marginaliseras och förlorar betydelse.

Att du ser det som något positivt avslöjar mest bara din bristande demokratisyn: det är bra att väljarna saknar rätten att ändra på det jag tycker är viktigt.

Kollektivavtal kommer knappast att försvinna bara för att man slutar privilegiera dem juridiskt och påtvingar hela samhället dem. Dessutom är mer lokala avtal precis lika beständiga och juridiskt bindande som kollektivavtal.


kollektiva avtal kan man faktiskt sluta på enskilda arbetsplatser det var ju det som var ursprungs iden. sen har man mer och mer ägnat sig åt tecknandet av centrala avtal och tagit bort makten på lokal nivå för sina egna medlemmar inom LO för att få makten på central nivå. kort sagt har man avväpnat sina egna medlemmar inom LO på bekostnad av den enskildes rätt att själv besluta om sin förhandligsrätt. detta är beklagligt. men som sagt en förnyelse är på gång och de fria fackföreningarna blir fler och fler för de ägnar sig inte åt centralisering tvärtom mer decentralisering där besluten fattas av medlemmen själv och inte av nån gigantisk central organisation.

mvh//jimmi
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback