• 1
  • 2
2007-04-19, 20:17
Medlem
Tafkafs avatar
Igår gick min Acer TM 630 (XP SP2) helt normalt. I kväll när jag försöker starta så först står det nått om "Hybernate" på skärmen och den stänger av sig själv. När jag försöker starta igen så ser jag den första "acer" startupp skärmen i några sekunder sen kommer det tre kraftiga pip och datorn stänger av. Jag testade några gånger och också med Acers "botbara" CD men alltid samma resultat, tre pip och stänger av.

Någon som har nån ide om detta? Jag har aldrig sett detta fenomen tidigare. det brukar ju alltid gå att starta från botbar CD. Är det moderkortet som lagt av? Eller kan virus ha denna effekt? Fast det verkar ju inte så troligt.
Citera
2007-04-19, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Igår gick min Acer TM 630 (XP SP2) helt normalt. I kväll när jag försöker starta så först står det nått om "Hybernate" på skärmen och den stänger av sig själv. När jag försöker starta igen så ser jag den första "acer" startupp skärmen i några sekunder sen kommer det tre kraftiga pip och datorn stänger av. Jag testade några gånger och också med Acers "botbara" CD men alltid samma resultat, tre pip och stänger av.

Någon som har nån ide om detta? Jag har aldrig sett detta fenomen tidigare. det brukar ju alltid gå att starta från botbar CD. Är det moderkortet som lagt av? Eller kan virus ha denna effekt? Fast det verkar ju inte så troligt.
Cpun kan bli för varm. Går den över 70-80 grader så piper det och bryts.
Citera
2007-04-19, 20:22
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Cpun kan bli för varm. Går den över 70-80 grader så piper det och bryts.

Men nu är datorn kall, jag försökte starta när det hände. Undrar om termostaten kan ha gått sönder. Eller är hela CPUn körd??
Citera
2007-04-19, 20:25
Bannlyst
Citat:
Men nu är datorn kall, jag försökte starta när det hände. Undrar om termostaten kan ha gått sönder. Eller är hela CPUn körd??
Kan vara kylpasta kylflens fläkten ect ect. Cpun blir varm riktigt fort om den inte kylls ordentligt så pass så värmen inte hinner sprida sig så jag skulle inte tro att du kan känna det på laptoppen.
Citera
2007-04-19, 20:29
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Kan vara kylpasta kylflens fläkten ect ect. Cpun blir varm riktigt fort om den inte kylls ordentligt så pass så värmen inte hinner sprida sig så jag skulle inte tro att du kan känna det på laptoppen.

Vi pratar 8-10 sekunder innan den stängs av. Blir det varmt så fort?
Citera
2007-04-19, 20:30
Medlem
Azzazins avatar
Du hinner inte in i BIOS då och kolla tempen ?
Citera
2007-04-19, 20:31
Bannlyst
Citat:
Vi pratar 8-10 sekunder innan den stängs av. Blir det varmt så fort?
Senast jag fick det problemet hann jag knappt få ljus på skärmen sen när man kände på vpun så brände man sig så fort går det.
Citera
2007-04-19, 20:33
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzazin
Du hinner inte in i BIOS då och kolla tempen ?
Tyvärr inte

Citat:
Senast jag fick det problemet hann jag knappt få ljus på skärmen sen när man kände på vpun så brände man sig så fort går det.

Är jag helt körd nu? Jag vet inte om jag vågar öppna laptopen. Visseligen är garantin ändå slut men det brukar vara rätt knepigt. Vet inte om jag får ihop den. Och att lämna in den på service är antagligen väldigt dyrt.

OK dyrare att köpa ny dator förstås
Citera
2007-04-19, 20:38
Bannlyst
Citat:
Tyvärr inte

Är jag helt körd nu? Jag vet inte om jag vågar öppna laptopen. Visseligen är garantin ändå slut men det brukar vara rätt knepigt. Vet inte om jag får ihop den. Och att lämna in den på service är antagligen väldigt dyrt.

OK dyrare att köpa ny dator förstås
Själva cpun lär inte gå på så mycket inte att byta ut den heller.
Citera
2007-04-19, 20:40
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Själva cpun lär inte gå på så mycket inte att byta ut den heller.

Hoppas man kan köpa nått som passar fortfarande, dom supportar inte 5 år gamla datorer så mycket.
Citera
2007-04-19, 20:41
Bannlyst
Citat:
Hoppas man kan köpa nått som passar fortfarande, dom supportar inte 5 år gamla datorer så mycket.
Ja om cpun inte är helt borta från sortimentet ska det nog gå fint.
Citera
2007-04-22, 19:31
Medlem
Tafkafs avatar
när jag flyttade laptopen så glömde jag att plugga in nätdelen i väggen å batteriet var slut

Skönt att slippa börja strula med reparationer i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in