Resultat: Vilka konsoller ÄR bäst enligt er?
Xbox 360
36,19%
743 röster
Playstation 3
38,09%
782 röster
Wii
4,58%
94 röster
Xbox 360 & Playstation 3
13,83%
284 röster
Xbox 360 & Wii
2,83%
58 röster
Playstation 3 & Wii
3,70%
76 röster
Alla
2,44%
50 röster
Ingen
3,65%
75 röster
2007-04-20, 22:13
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Råder det några tvivel om att PS3 inte kan prestera allt Xbox 360 kan och mer, spelmässigt?

Ja, PS3 har sämre GPU & 256 MB till grafik & 256 MB resten av systemet medan 360 har 512 MB den kan fördela hur den vill, dessutom tar PS3s-operativet mer minne medan man spelar. Det är detta som gör att i princip alla multiplattformspel ser bättre ut på 360, senaste exemplet är F.E.A.R. Även spel som var släppspel på båda plattformarna (Ridge Racer 6/7) ser bättre ut på 360, så argumentet att PS3 varit ute kortare tid haltar. Dessutom har ex. Virtua Tennis 3 som kommit till båda plattformarna onlinestöd på 360 medan PS3 inte har det pga. Sonys underlägsna prismodell vad gäller onlinespelande.
Vilka exklusiva speltitlar menar du PS3 har/kommer få? FFXIII (under diskussion) & MGS4? 360 har redan flera starka exklusiva titlar som Gears Of War, Dead Rising, Lost Planet - & fler starka titlar är på väg medan PS3 släpplista med bekräftade spel ser minst sagt blek ut. Fler & fler stora spelserier har dessutom blivit multiplattform, ex. Resident Evil-, Devil May Cry- & GTA-serien.
Ett stort plus i min bok är att man till 360 mycket enkelt kan kopiera spelen med bibehållen & ibland överlägsen funktionalitet.
Citera
2007-04-20, 22:14
Medlem
VictorNs avatar
Citat:
VictorN: HD grafik kräver givetvis mycket mer utrymme, då det är mer detaljerat.

Det är fortfarande inte lagringsutrymme som är den främsta begränsningen.
Citera
2007-04-20, 22:20
Medlem
Ufojesuss avatar
Diskussionen om blu-ray & "HD-grafik" är helt snurrig, hur resonerar ni? Spel med bra mycket högre upplösning än någon TV någonsin kan hoppas prestera har funnits till PC i åratal, ändå tar inte de spelen x ggr utrymmet som konsollversionerna. Enda anledningen till att Sony skickar med en blu-ray-spelare är att använda den som trojansk häst i filmformatskriget.
Citera
2007-04-20, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Ja, PS3 har sämre GPU & 256 MB till grafik & 256 MB resten av systemet medan 360 har 512 MB den kan fördela hur den vill, dessutom tar PS3s-operativet mer minne medan man spelar. Det är detta som gör att i princip alla multiplattformspel ser bättre ut på 360, senaste exemplet är F.E.A.R. Även spel som var släppspel på båda plattformarna (Ridge Racer 6/7) ser bättre ut på 360, så argumentet att PS3 varit ute kortare tid haltar.
RAM minnet i PS3 är inte vanlig DDR RAM, utan XBR RAM (tror det hette så), och är väldigt högpresterande sådant. Framtida firmware uppdateringar kan fixa RAM-fördelningen, och kräver i så fall att man uppdaterar till senaste firmware för att de nya spelen ska fungera på PS3.

Dessutom ska Sony släppa en dyrare modell av PS3 med fetare hårddisk och mer RAM
Citera
2007-04-20, 22:29
Medlem
klos_s avatar
Citat:
RAM minnet i PS3 är inte vanlig DDR RAM, utan XBR RAM (tror det hette så), och är väldigt högpresterande sådant. Framtida firmware uppdateringar kan fixa RAM-fördelningen, och kräver i så fall att man uppdaterar till senaste firmware för att spelen ska fungera på PS3.

Dessutom ska Sony släppa en dyrare modell av PS3 med fetare hårddisk och mer RAM

Usch va Sony härmar 360 nu då.. 360 har även snabbare minne än ps3 om du inte visste det....

/Mvh Klos
Citera
2007-04-20, 22:32
Medlem
MTDs avatar
Citat:

OM Sony släpper en ny modell av PS3, OM, så blir det inte mer RAM utan en större HDD vilket jag inte förstår varför när man kan byta HDD själv..
Citera
2007-04-20, 22:43
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Ta gärna och förklara vad fan det är som är bättre med en 360. Jag kan inte se någon fördel med 360 annat än att den har varit ute längre och hunnit sälja mer. PS3 är bättre på alla punkter. Det finns en webläsare i PS3, möjlighet att installera flera olika operativsystem, kraftigare hårdvara, mycket bättre bakåtkompatibilitet (även i PAL versionen, så är bakåtkompatibiliteten kraftigt överlägsen Xbox360-Xbox).

Jo just det, det finns en fördel med 360, och det är priset, med all rätt, då maskinen inte erbjuder lika mycket. Xbox 360 med HD-DVD tillägget kostar nästan lika mycket som en PS3, och då får man ändå inte lika fet hårddisk heller, och knappt en bättre konsol(Ska det vara) än den billiga PS3 modellen.

Usch så fel du har.. Det ända som ps3 har bättre är processorn.. Och man kan inte jämföra blu-ray och en vanlig dvd-läsare..

/Mvh Klos

Enda ska det vara. Om du ämnar anmärka på andra människors språkfel bör du se till att inte skriva som en kratta själv. Det blir lätt smått pinsamt i annat fall.
Citera
2007-04-20, 22:44
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Framtida firmware uppdateringar kan fixa RAM-fördelningen

Källa på det? Har nämligen svårt att tro att de skulle behålla det nuvarande tillkortakommandet efter första dagen om de kunde fixa det.

Citat:

En version med mer RAM som spel drar nytta av kan de inte släppa, alla framtida spel måste fungera på nuvarande maskiner.
Citera
2007-04-20, 22:46
Medlem
Belenuss avatar
Personligen föredrar jag PS3 framför XBOX 360. Därmed inte sagt att jag kommer med hävdanden kring dess överlägsenhet, för det där bryr jag mig föga om.
Citera
2007-04-20, 22:49
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Enda ska det vara. Om du ämnar anmärka på andra människors språkfel bör du se till att inte skriva som en kratta själv. Det blir lätt smått pinsamt i annat fall.

Var är det fel nu då?

/Mvh Klos
Citera
2007-04-20, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Källa på det? Har nämligen svårt att tro att de skulle behålla det nuvarande tillkortakommandet efter första dagen om de kunde fixa det.
Jag har ingen direkt källa på det, men Sony har gjort så med PSP. Varje PSP-spel har med sig senaste firmware när det släpps, funkar inte alltid så bra med äldre firmware. Jag tror dock inte att RAM minnet är ett problem i PS3. Hårdvaran i PS3 är mer än tillräckligt bra, det har ju inte varit något direkt gnäll på hårdvaran, då den är imponerande. Det folk klagar över med PS3 är priset, och egentligen enda anledningen till att PS3 inte säljer slut på en gång. När priset sänks till 3000:- så kommer PS3 att sälja ordentligt. Ni kan sitta här och gnälla över att PS3 är underlägsen Xbox 360 bäst ni vill, men som sagt, när priset sänks, så har ni inte mycket att komma med.
Citera
2007-04-20, 22:54
Medlem
roaders avatar
Källor gott folk, källor!

Xbox 360 har sålt ~10,500,000 kopior.

PS 3 har sålt ~2,900,000

http://nexgenwars.com/

Sen har 360 funnits i över ett år längre över hela världen vilket givetvis ligger med i ekvationen, dock ska man givetvis se det som så att det också är kunder som garanterat valde 360 för att den helt enkelt var i tid också. De 6,000,000 konsolerna som såldes medans PS 3 inte fanns överallt är 6,000,000 spelintresserade konsolköpare som inte kommer köpa PS 3.

Sen angående hårdvaran har åtminstonde jag debatterat färdigt, får se om jag hittar något gammalt inlägg senare. Men på speljämförelser har jag de inte:

F.E.A.R:

F.E.A.R på PS 3 ser ut såhär: http://www.worthplaying.com/article....thread&order=0

Samma spel på 360 ser ut såhär (släpptes flera månader innan PS 3 releasen): http://www.fz.se/bildarkiv/album_show.php?id=1202

Slutsatsen är att det ser förjävligt ut på PS 3, inga mjuka skuggor, riktigt taskiga shaders och, som vanligt, extremt fula texturer. Fear är mycket snyggare på 360, trots att det är flera månader äldre.

Fight Night: Round 3:

Här ser vi tydligt PS 3 svaghet i GPU'n, inkapabel till att rendera HDR ("blänkande ljus") och kantutjämning i samma scen.

http://www.gamespot.com/features/6162742/p-6.html

Vi ser även att publiken är mindre på PS 3 versionen, och det mest slående är som sagt att det saknar HDR ljus, ljuset i 360 utklassar PS 3 versionen utan diskussion. Sen ser vi även skuggorna i scenen ser bättre ut på 360, kolla t ex. på EA flaggan som hänger från taket. Sen ser vi även en detaljrikar omgivning eftersom det saknas ställningar och annat i bakgrunden på PS 3 versionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamespot
Conclusion: The Xbox 360 had better graphics in almost all the games we examined. The 360's biggest victories were in Madden 07 and Fight Night Round 3, where the differences in texture detail and lighting stood out in our comparison shots. We couldn't capture this in the screenshots, but the Xbox 360 games generally offered better framerates too.

Sen har vi även som en fotnot TES: Oblivion som förhoppningsvis ser bättre ut på PS 3 versionen, hur mycket det rör sig om är oklart, men eftersom releasen till 360 var för över ett helt år sedan så skulle jag personligen förvänta mig mycket mer än vad som visats i diverse trailers. Otroligt mycket händer på ett år, förutom på PS 3 verkar det som...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in