• 1
  • 2
2007-04-18, 18:14
Medlem
Tjenna. är de nån som vet ett effektivt sätt att sota ur ett avgassystem på en moppe. min går trimmad och det är jävligt sotigt.

har hört att sandblästra ska va bra men tyvär har jag inte utrustning till de
Citera
2007-04-18, 18:16
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Tjenna. är de nån som vet ett effektivt sätt att sota ur ett avgassystem på en moppe. min går trimmad och det är jävligt sotigt.

har hört att sandblästra ska va bra men tyvär har jag inte utrustning till de

Vet inte om det e så jävla bra men på min tid gjorde de häftiga killarna såhär. Släng i lite bensin avgasröret (ta bort det från moppen först ) sen bara att tutta på.

Vet inte om det hjälper eller om det bara ser ballt ut
Citera
2007-04-18, 19:05
Medlem
atoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Vet inte om det e så jävla bra men på min tid gjorde de häftiga killarna såhär. Släng i lite bensin avgasröret (ta bort det från moppen först ) sen bara att tutta på.

Vet inte om det hjälper eller om det bara ser ballt ut

Yeah, det kunnde man ha som "mitt-i-veckannöje" om man inte hade nått bättre för sig. Jag testade, t-sprit, benisn, lacknafta och annat skoj. Tror bensin funkade bäst.

Fjutta på bensin i avgasröret.
Spola ur med vatten.
Ta och bind fast en trasa och lite muttrar i en bit snöre och dra igenom.

Seriösare än så behöver man knappast vara.
Citera
2007-04-18, 19:34
Bannlyst
Det var ett tag sedan jag hade moppe, men som jag minns det så ska man inte göra det med farfar tricket (hälla bensin i avgasröret och tutta på) på nyare mopeder med en katt(alysator) i avgasröret.

EDIT: Om jag minns rätt så hällde jag i kaustiksoda och lät stå ett tag!
Citera
2007-04-18, 19:35
Medlem
atoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynar
Det var ett tag sedan jag hade moppe, men som jag minns det så ska man inte göra det med farfar tricket (hälla bensin i avgasröret och tutta på) på nyare mopeder med en katt(alysator) i avgasröret.

Har mopeder katalysator nu för tiden? Det va som fan...
Citera
2007-04-18, 19:57
Medlem
mirkus avatar
Plugga igen ena sidan och häll i kaustiksoda blandat med vatten, låt stå över natten och häll ut det och knacka ganska hårt längst med röret med valfritt föremål!
Citera
2007-04-18, 20:07
Medlem
finkelansvarigs avatar
katalysator på moppe.? låter inte det jävligt konstigt, en kat måste väl upp i 900 grader för att fungera bra.? samt att den lär även koksa igen av all tvåtakts olja.
Citera
2007-04-18, 20:09
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelansvarig
katalysator på moppe.? låter inte det jävligt konstigt, en kat måste väl upp i 900 grader för att fungera bra.? samt att den lär även koksa igen av all tvåtakts olja.

Finns nog en möjlighet, läste om en snubbe i Bilsport som konstruerat katalysatorer (heter det så i plural?) till tvåtaktsmotorer till snöskoters till att börja med iaf.
Citera
2007-04-18, 20:17
Medlem
Har för mig att Peugeot Speedfight och Aprilia SR50 är mopeder som använder katalysator.
Citera
2007-04-18, 20:29
Medlem
Fresh milks avatar
Finns kat. på vissa moppar idag ja...Anntar att det kan vara en svårare typ av strypning!
Citera
2007-04-18, 20:31
Medlem
ramboes avatar
gjorde rent min krök med en skruvdragare och wire..

satte fast wiren i skruvdragaren och stoppade ner wiren igenom kröken.. sen e det bara att köra... smätter loss förvånadsvärt mycket skit..
Citera
2007-04-18, 22:11
Medlem
Miicke^s avatar
Kaustiksoda fungerar också utmärkt, blanda rätt starkt och häll ner i röret.
Täpp igen båda ändarna när du har fyllt så mycket som du kan.

Sen vänta ca 24 tim, häll ur, låt torka en dag eller möjligtvis köra med hårtorken går med.

sen knackar du på röret så resterande sot trillar ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in