Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 12:51
  #889
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Läste Nozicks Anarchy, State and Utopia för nåt år sen, är inte liberalist hardcore men blev rätt imponerad. Men den är rätt gammal nu. Vilka är de mest centrala verken i Liberalistisk Politisk Filosofi sedan dess?

Den här tråden verkar innehålla lite allt möjligt som folk gillar. Men vilka är de verk, efter ASU som ständigt refereras till i den liberalistiska sfären?

Hans Hermann-Hoppes The Economics and Ethics of Private Property (2006) och Democracy: The God That Failed (2001) är läsvärda.

The Problem of Political Authority (2013) har jag inte läst men bör vara riktigt bra.

Som en parentes kan nämnas att David D. Friedmans banbrytande The Machinery of Freedom (1973) kom ut i en ny utgåva 2014.

Det har skrivits och publicerats väldigt mycket libertariansk och anarkokapitalistisk litteratur på senare år. Finns hur mycket som helst att välja mellan. Däremot kanske det är så att det var ett tag sedan det publicerades en bok i dignitet med Man, Economy and State, Human Action och Atlas Shrugged (även om en del av Hoppas verk är direkt banbrytande och radikala).
Citera
2017-04-28, 02:44
  #890
Medlem
Antagonist88s avatar
Godkväll är det någon som känner till var det går att finna Ludwig von Mises verk Human Action översatt på Svenska?
Citera
2017-05-05, 21:33
  #891
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Godkväll är det någon som känner till var det går att finna Ludwig von Mises verk Human Action översatt på Svenska?
Human Action är inte översatt till svenska, än. Svenska Mises-institutet håller på att översätta boken, men det tar tid. Läs mer här: http://www.mises.se/manskligt-handlande/

Verkar vara Benjamin Juhlin och Joakim Kämpe som är mest drivande i projektet (du kan säkert fråga dem på Facebook hur översättningsarbetet går).
Citera
2017-05-05, 21:55
  #892
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Human Action är inte översatt till svenska, än. Svenska Mises-institutet håller på att översätta boken, men det tar tid. Läs mer här: http://www.mises.se/manskligt-handlande/

Verkar vara Benjamin Juhlin och Joakim Kämpe som är mest drivande i projektet (du kan säkert fråga dem på Facebook hur översättningsarbetet går).
Trevligt att den är på gång. Underligt namnval dock, Human Aktion sitter ju som handen i handsken och borde vara dess svenska namn.
Citera
2017-07-27, 18:13
  #893
Medlem
njekss avatar
Jag vill ha en bok om anarkokapitalism. Jag vill vet vad det är för ideologi. Jag vill ha anarkokapitalismens motsvarighet till mein kampf.
Citera
2017-08-07, 23:54
  #894
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Jag vill ha en bok om anarkokapitalism. Jag vill vet vad det är för ideologi. Jag vill ha anarkokapitalismens motsvarighet till mein kampf.
1. For a New Liberty: the Libertarian Manifesto (Rothbard)
2. Ethics of Liberty (Rothbard)
3. Against the State: An Anarcho-Capitalist Manifesto (Rockwell)

Samtliga finns gratis på nätet. For a New Liberty är en bra början. Om du är helt ny och vill ha något som går det snabbt att läsa rekommenderar jag Anatomy of the State av Rothbard.
Citera
2019-08-11, 12:54
  #895
Medlem
Utopia.s avatar
Har läst mängder med libertariansk litteratur. Den bok jag rekommenderar främst är "Economics in one lesson" av Henry Hazlitt. Väldigt lättsmält och välskriven introduktion till österrikisk ekonomi. Finns att ladda ner gratis som e-bok på mises.org.

Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Trevligt att den är på gång. Underligt namnval dock, Human Aktion sitter ju som handen i handsken och borde vara dess svenska namn.

Nej, det hade varit en dålig översättning. "Human" på svenska betyder snarare medmänsklig. Aktion är inte heller detsamma som handlande.

"Mänskligt handlande" är helt ok, men jag hade nog själv översatt den till "Mänsklig dådkraft".

Efterlyses: äldre, svenska verk. Skulle vilja förkovra mig i den svenska idétraditionen. Det måste väl finnas intressanta svenska liberala tänkare som haft impact?
__________________
Senast redigerad av Utopia. 2019-08-11 kl. 13:05.
Citera
2019-09-04, 11:11
  #896
Moderator
HelgeBuks avatar
The Myth of the Rational Voter av Bryan Caplan, jättebra beskrivning av hur det blev så att politiker måste böja sig för "gemene mans" felaktiga uppfattningar om ekonomi och göra vansinniga saker som införa tullar och höja minimilöner.

Den förklarar hur det är "lönsamt" för vanligt folk att vara "rationellt irrationella". Kortfattat: det kostar ingenting, eller extremt lite (i pengar), för dig att bestämma dig för att höga tullar är bra för ditt land, men du tjänar "en skön känsla i magen" av att tycka det och att rösta för det. Alltså är det bra för dig personligen att helt enkelt strunta i att ta reda på fakta. Samma sak kan sägas om många olika sakfrågor. Det kostar helt enkelt otroligt lite att ha fel när det gäller politik. Att det kostar samhället i stort enorma pengar är tyvärr inget som påverkar individen tillräckligt direkt för att folk ska orka bry sig.

Kedjan är:
  1. Vilja att göra världen bättre
  2. Felaktig uppfattning om vad som gör världen bättre
  3. Låg eller ingen kostnad att ha fel
  4. Röstar fram politik som gör det som "känns rätt" men är fel.
Citera
2020-10-24, 21:00
  #897
Moderator
HelgeBuks avatar
Nytt boktips!

Libertarian Anarchy: Against the State
av Gerard Casey


En både enkel och välformulerad bok som går igenom både hur "ordnad anarki" har fungerat förr (eskimåer, Irland) och vad som är fel med dagens system. Massvis med bra argument för sin sak. Inget revolutionerande, men en fullgod introduktion för den som är nyfiken på idéerna, dessutom nyare än de flesta alternativen och därmed mer moderna referenser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback