• 2
  • 3
2010-08-30, 22:42
Medlem
Cisoles avatar
Lånar och bumpar denna tråden. Köpte linfrökapslar förut men nu har de tagit bort märket jag köpte och hittar inget jag tycker verkar bra i den kallpressade kategorin. Tänkte gå över till olja istället och har nu kollat runt lite men vet ej vad som är bra. Är ju lite prisskillnad också så tänkte kolla om någon här har tips om något bra märke. De jag har tittat på är de här två bl.a:

http://www.svenskhalsokost.se/#!prod...FYkqDgod9geCFw

http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...avmarkt-250-ml

Den andra länken erbjuder ju ett betydligt billigare pris och står även att det är kravmärkt men blir lite paranoid när det ändå är en sådan prisskillnad för samma mängd. Någon som har något tips i frågan?
Citera
2010-08-31, 01:00
Medlem
om man inte tycker det är gott så finns det absolut ingen anledning att tvinga i sig möbelfinish av hälsoskäl.. för stekning använd animaliska fetter eller kokosnötsolja. det finns inget magiskt i linfröolja eller växtriket övh som är essentielt för människors välbefinnande. om du misstänker underskott på omega3 via din normala kost så rek. jag istället fiskolja - ett säkrare kort. faktiskt så skulle jag rek. att käka extra fiskleverolja om du övh äter olja utvunnen från frön för att återställa balansen av 0mega 3
olivolja, valnötsolja, avacadoolja eller linfröolja används med fördel som krydda kall men inbilla dig inte att det skulle vara bättre än att tillgodogöra sig fett från djurriket.
Senast redigerad av chipskungen 2010-08-31 kl. 01:20.
Citera
2010-09-02, 13:19
Medlem
Linfrön innehåller cyanid därför smakar det bittermandel.
Citera
2010-09-02, 17:58
Medlem
WaRs avatar
Vad är det för fel på färdiga kapslar med exakt mängd och helt utan smak och lukt?
Citera
2010-09-04, 12:25
Medlem
krutkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
nä, det är linolja. Kommer väl från en annan del av växten? Att bara käka frön funkar inte, då de går igenom systemet utan att göra någon annan nytta än att smörja tarmarna. om man krossar dem innan får man i sig lite bra fetter, fast inte alls lika effektivt som av oljan
Jag är ganska säker på att linoljan ni häller i er är framställd på samma sätt som den jag oljar utemöblerna med. Möbeloljan är kanske efterbehandlad på något sätt då den håller länge. Kolla om oljan självantänder, dränk in en trasa eller ännu hellre trassel med det, knöla ihop det och lägg på ett säkert ställe. Det borde ta fyr på någon timme.
Citera
2010-09-04, 15:28
Medlem
behemots avatar
Hälla upp på en sked och svälja. Det är inte gott men det är inte speciellt äckligt heller.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in