Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-16, 20:59
  #1
Medlem
rödblocks avatar
Har lite funderingar kring detta.

Jag vet ju hur man går till väga för att starta Enskild firma och Aktiebolag.
Men är det likadant om man startar en bilverkstad?

Är inne på att starta en mindre verkstad, kan man driva den som Enskild firma?
(Jo jag vet att min personliga ekonomi sätts på spel)
Och syftet då är inte att konkurera ut dom större märkesverkstäderna.

Jag vet även att det behövs tillstånd för kemakaler osv. från kommunen.

Har försökt att leta svaren utan att hitta något vettigt att läsa om just Bilversktad. Tips/Förslag?

Japp, även Google har jag använt!

Vore väldigt snällt om nån vill dela med sig av lite kunskap =)
Citera
2007-04-16, 21:28
  #2
Medlem
Eftersom jag utgår från att billyftar, verktyg, inventarier och allt vida överstiger 100tkr om du ska starta en bilverkstad så skulle jag nog rekommendera AB framför enskild firma.

Tror vidare det är svårt eller omöjligt konkurrera ut märkesverkstäder som förmodligen har "monopol" på bilens första levnadsår, samt att försäkringsbolag förmodligen i väldigt stor utsträckning använder just märkesverkstäder.

Men icke desto mindre finns det såklart utrymme för mindre verkstäder - men du måste nog stångas med just andra mindre verkstäder snarare än "märkes"?

Spekulerar lite fritt i slutet.

Ang. tillstånd för kemikalier och annat - har inte detta med lokalen att göra? Att den ska vara godkänd med oljeavskilare och allt sånt där miljötrams?
Citera
2007-04-16, 22:11
  #3
Medlem
rödblocks avatar
Men det går alltså med enskild?

Nej, monopol är just vad dom inte har.(den lagen kom 2003) Och ang. försäkringsjobb så är ju det
mest karosseri. (Vilket jag ändå inte har utbildning i)
Sällan servicar, broms jobb + massa andra mekaniska saker är försäkringsrelaterade.


Som jag skrev i inlägget så är ju syftet INTE att konkurera med dom större.

Jo vissa saker gäller lokalen, andra inte, tror jag, är lite osäker (trött)
Citera
2007-04-16, 22:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rödblock
Men det går alltså med enskild?

Nej, monopol är just vad dom inte har.(den lagen kom 2003) Och ang. försäkringsjobb så är ju det
mest karosseri. (Vilket jag ändå inte har utbildning i)
Sällan servicar, broms jobb + massa andra mekaniska saker är försäkringsrelaterade.


Som jag skrev i inlägget så är ju syftet INTE att konkurera med dom större.

Jo vissa saker gäller lokalen, andra inte, tror jag, är lite osäker (trött)

som sagt, har inte så bra koll på verkstadsbranschen, tänkte bara högt.

Men ja, klart du kan driva en verkstad som enskild firma, men jag förstår inte vitsen då jag som sagt utgår från att inventarier, verktyg och annan utrustning snabbt överstiger 100 tkr.

Du får ju, som du säkert vet, investera aktiekapitalet i sådana tillgångar alternativt om du redan äger dom använda dom som "apportegendom".

Ger ett seriösare intryck att ha ett AB - är väl en allmän uppfattning.
Citera
2007-04-16, 22:47
  #5
Medlem
Enskild firma har sin styrka i att man kan jobba i mindre skala med tex gräsklippning och andra yrken med mindre ekonomiska behov.

Men eftersom du skall dra igång ett "större" företag direkt är det som nämnt tidigare, bättre med ett aktiebolag från början.
Citera
2007-04-17, 01:18
  #6
Avstängd
ziptips avatar
starta som en kb

Citat:
Ursprungligen postat av rödblock
Har lite funderingar kring detta.

Jag vet ju hur man går till väga för att starta Enskild firma och Aktiebolag.
Men är det likadant om man startar en bilverkstad?

Är inne på att starta en mindre verkstad, kan man driva den som Enskild firma?
(Jo jag vet att min personliga ekonomi sätts på spel)
Och syftet då är inte att konkurera ut dom större märkesverkstäderna.

Jag vet även att det behövs tillstånd för kemakaler osv. från kommunen.

Har försökt att leta svaren utan att hitta något vettigt att läsa om just Bilversktad. Tips/Förslag?

Japp, även Google har jag använt!

Vore väldigt snällt om nån vill dela med sig av lite kunskap =)


om du ska vara ensam ägare så ska du starta ett komanditbolag,blire fler delägare kan ni gå över till handelsbolag eller aktiebolag
Citera
2007-04-17, 08:46
  #7
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOberg
Enskild firma har sin styrka i att man kan jobba i mindre skala med tex gräsklippning och andra yrken med mindre ekonomiska behov.

Men eftersom du skall dra igång ett "större" företag direkt är det som nämnt tidigare, bättre med ett aktiebolag från början.

Nej. Jag driver ett miljonföretag som enskild firma. Intäktsnivån har ABSOLUT INGENTING med företagsformen att göra.

Ja, du kan självklart göra det som enskild firma. Jag vill till och med påstå att det är fördelaktigt att göra det som enskild firma om du avser att arbeta själv utan anställda.

Det där snacket om vad som ser seriöst ut eller ej ska du inte bry dig om. Det är ofta okunniga personer som har den underliga åsikten att det är finare med AB än med enskild firma. Om du planerar att starta och driva det helt själv så ska du göra det som enskild firma eller enskild näringsverksamhet som det ofta kallas. Ska du starta med någon annan väljer du lämpligen aktiebolag.

Regleringar vad gäller tillstånd och utsläpp av kemikalier osv är inte kopplat till företagsformen.
Citera
2007-04-17, 09:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
BULLSHIT. Jag driver ett miljonföretag som enskild firma. Intäktsnivån har ABSOLUT INGENTING med företagsformen att göra.

Ja, du kan självklart göra det som enskild firma. Jag vill till och med påstå att det är fördelaktigt att göra det som enskild firma om du avser att arbeta själv utan anställda.

Det där snacket om vad som ser seriöst ut eller ej ska du inte bry dig om. Det är ofta okunniga personer som har den underliga åsikten att det är finare med AB än med enskild firma. Om du planerar att starta och driva det helt själv så ska du göra det som enskild firma eller enskild näringsverksamhet som det ofta kallas. Ska du starta med någon annan väljer du lämpligen aktiebolag.

Regleringar vad gäller tillstånd och utsläpp av kemikalier osv är inte kopplat till företagsformen.

Trevligt om han lagar 100 bilar. Av ren slump går 10 bilar sönder efter ett tag. Ägarna kontaktar ARN osv, tänk om de får rätt? Tänk om det blir stämningar och sedan skadeståndskrav? Härlig fåtölj man sitter och myser i då, som enskild firma... Personligen skulle jag aldrig driva ett "större" företag som enskild firma. Lyckholm vad heter ditt företag?
Citera
2007-04-17, 09:24
  #9
Medlem
Företagarsvinets avatar
Låter som en bra idé, tycker jag. Bilverkstäder finns det alltid behov av. På morsans land, mitt ute i ingenstans, i en håla, så finns det en bilverkstad med en gammal gubbe som alltid har jobb - kunderna kommer från andra socknar. Finns inte många företagsformer som kan drivas framgångsrikt på så små orter.

Det enda jag skulle se till är att jag går vissa märkestekniska utbildningar så att man kanske kan ha en chans att kunna reparera dagens datorstyrda motorer. Visst, det kommer alltid finnas behov av "skit-under-naglarna" meckande, men mer och mer blir väl "vita handskar"-meckande.

AB är att föredra i detta läge, helt klart.
Citera
2007-04-17, 10:07
  #10
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOberg
Trevligt om han lagar 100 bilar. Av ren slump går 10 bilar sönder efter ett tag. Ägarna kontaktar ARN osv, tänk om de får rätt? Tänk om det blir stämningar och sedan skadeståndskrav? Härlig fåtölj man sitter och myser i då, som enskild firma... Personligen skulle jag aldrig driva ett "större" företag som enskild firma. Lyckholm vad heter ditt företag?


Den där sortens risker finns alltid och du verkligen är inte friskriven bara för att du driver det som AB. Får du stämningar på dig och går i konkurs sker en utmätning av personliga tillgångar även om du driver det som ett AB. Det är sådant man har företagsförsäkringar till och det finns gott om sådana även för enskild firma. Jag kan rekommendera Länsförsäkringar, som har bra småföretagsförsäkringar.

Ledsen, men vad mitt företag heter är faktiskt inte din huvudvärk.
Citera
2007-04-17, 10:32
  #11
Medlem
ormbitens avatar
Visst kan du driva bilverkstad som enskild firma...
Jag driver själv en enskild firma, Ett mindre företag på landsbyggd, Är en kombinerad bensinstation,bilverkstad,gummiverkstad med en årlig omsättning på 7,5 milj.kr, varav omsättningen från bensinen är 5,5miljoner, tyvärr tjänar man inga pengar på bensinförsäljning.... (18 öre/ liter) ja ja...

Köpte företaget för 450.000kr för 9 år sedan då dåvarande ägare skulle ta pension, lånade alla pengarna på banken ,vilket faktiskt var skitsvårt att få banken att tro på mig....

Du ska vara beredd på höga räntor & kort återbetalningstid, Fick inte mer än 10 år på mitt lån hur mycket jag än försökte. Dock så gick företaget mycket bra i början... Så efter 5,5 år var alla lån betalda.
Dock arbetade jag 12-14 timmar om dan, & allt som oftast även på helgerna, Man bör vara beredd på att det blir fruktansvärt många arbetstimmar dom första åren....

Nån du bör ta kontakt med är ALMI, Där fick jag mycket hjälp, bland annat med starta eget bidrag.....Vet dock inte hur det är med såna bidrag nu för tiden.

När det gäller tillstånd för verkstads biten, Mig veterligen..Det enda tillstånd jag kan tänka mig behöva är tillstånd att förvara brandfarliga varor....Dock vet jag inte vilka mängder man får ha utan tillstånd...?
Såna saker som spillolja tar ju tex företag som Ragnsells återvinning hand om...

Jag skulle vilja påstå att det är grymt svårt att starta en bilverkstad från botten om man inte har en hel del eget kapital, bästa är nog att försöka överta en befintlig verkstad... Det tar några år innan man byggt upp ett gott rykte....& det krävs ganska stora investeringar om man ska kunna felsöka många av dagens datorstyrda motorer.....
Kolla möjligheten att arbeta tillsammans med tex Mekonomen eller AD Center eller likn., Finns ju möjlighet att leasa/hyra utrustning & kurser genom dom.... Är dock inte speciellt jättebilligt....

Som sagt... Har du bara lite Goo, Är företagssam & beredd att leva på Makaroner & Dennis Hotdogs dom första åren så KÖR PÅ...

Edit: Finns ju en del bilverkstäder till salu om man tittar på tex: Affärsöverlåtelser på Blocket...
Citera
2007-04-17, 10:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm

Den där sortens risker finns alltid och du verkligen är inte friskriven bara för att du driver det som AB. Får du stämningar på dig och går i konkurs sker en utmätning av personliga tillgångar även om du driver det som ett AB. Det är sådant man har företagsförsäkringar till och det finns gott om sådana även för enskild firma. Jag kan rekommendera Länsförsäkringar, som har bra småföretagsförsäkringar.

Ledsen, men vad mitt företag heter är faktiskt inte din huvudvärk.

Vad bra. Tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback