Citat:
Ursprungligen postat av RoLLiT
Felix påminner otroligt mycket om mig! Helt sjukt mycket, menar jag då! Jag talar nästan aldrig om mig själv, lyssnar hellre på den andra.
Mmm samma här... Har dock aldrig använt DXM för att"bota" mig, min situation har jag satt mig i genom att läsa för mycket politik och filosofi, har noterat att jag helt anpassar mitt liv efter min uppfattning av moral, etik osv. Jobbigt när jag närmast liknar mig vid en nihilist.
Hur som helst tycker jag att det är viktigt att tänka på att alla människor inte värdesätter livet lika högt. Enligt mig behöver man inte vara deprimerad för att ta självmord, så länge man inte ser en mening med livet eller att man tycker att det är negativt kan man ta självmord om man nu inte tycker att livet är särskilt viktigt - det är ju faktiskt troligen helt meningslöst.
Jag tror att DXM kan ha gett honom den insikten, att det inte spelar någon roll om man lever, han kanske omvärderade sina mål och syften med livet. DXM kan lätt vara en genväg då det faktiskt är en jäkligt "potent" drog, jag säger absolut inte däremot att jag tycker att det var rätt av Felix att ta självmord, även om det är upp till honom borde han ha meddelat någon. Jag säger inte heller att det här synsättet är det rätta på något sätt.
Jag vet ingenting om honom men det kan inte vara så att han helt enkelt inte orkade mer? Om han nu varit nere i flera år och tyckt att livet känts meningslöst och sedan fick ett nytt perspektiv av DXMet så kanske han såg självmordet som något underbart, att få leva i ett neutralt tillstånd istället för negativt.
Tråkigt är det, det är bara hoppas på att han blev lyckligare av det.
Citat:
Du har rätt. Grejen är att jag har valt att njuta av livet och inte ha bekymmer, medan jag kunde ha valt att tycka att allt är menlöst och bara dö. Helt motsatt, men i princip samma grej.
Jag tycker fortfarande allt är menlöst men det betyder inte att jag kan njuta och ta allt som det kommer. I och med att det är menlöst så spelar det ingen roll.
Sorry att jag svävar ut från topicen.
Jodå men sen kan man sjunka ännu djupare i tänkandet och komma fram till frågor som "varför ska jag vara glad?", "Vad betyder egentligen njutning?". Svårt för en del att leva sig in i antar jag men deprimerade människor ser ofta ingen anledning eller mening alls med att vara lycklig heller, eller snarare så kanske inte det finns något som gör dom lyckliga längre...