2007-04-16, 17:59
Bannlyst
DXM alltför ofta resulterade för mig i en ganska grav likgiltig nihilism i vilken jag inte kunde göra något konstruktivt. Detta i friktion med min personlighet skapade en lång förvirring som dock visade sig vara tillfällig, eftersom jag nu börjar bli klar i huvudet (även om jag fortfarande tar DXM). Jag har bland annat blivit tvungen att gå igenom framtidsplaner osv., vad jag tycker är värt att prioritera, många många gånger. Detta är inte bara ett resultat av DXM, även om DXM inte gjort det lättare eftersom det fördjupade tillståndet, utan snarare att över huvud taget mogna - hitta sig själv och omvärlden så att säga (vet att det kanske låter klychigt, men då kan någon vara god att förklara vad det annars skulle vara rent psykologiskt och/eller filosofiskt).

Jag kände inte Felix mer än ytligt. Vi snackade DXM och musik ett par gånger i kanalen vad jag minns, inte mer. Men jag skulle kunna tänka mig att han genomgick något liknande, kanske i kombination med andra känslomässiga smärtor redan före. På sätt och vis kan man ju då mena på att DXM-upplevelserna triggade självmordet, men knappast att det var vad som fick honom överväga självmord redan från början. Som sagt kände jag honom inte och jag kan inte tala mer än av personlig erfarenhet om vad DXM kan göra med vissa psyken. Har heller inte läst hela den tråden som låstes, om det tas upp något viktigt där om VARFÖR han begick självmord - eller vad som kunde tänkas ligga bakom - vore det ju lämpligt att citera i den här tråden.
2007-04-16, 18:00
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Grejen är att jag har blivit av med rädslan att dö och det håller i sig hos mig. Jag tittar inte en extra gång när jag går över vägen osv..
Och det känns BRA. Jag har inga bekymmer längre. Inget kan göra mig rädd eller att jag får ångest.

Jag mår superbra, därför kan jag även utan problem dö. Jag är GLAD för det.
Jag har fått min frid.

Jag vet inte om ni förstår riktigt vad jag menar. Jag undrar bara om han (Felix) har fått samma känsla och helt enkelt tagit livet av sig. Känns som om jag har två alternativ - antingen ta livet av mig, eller bara njuter av allt utan bekymmer. Jag har gjort mitt val. För nu.

Mjooo, förvisso. Men om det var din debut i fredags på dxm så kan det förklara den positiva känslan, men när man kör det nån gång i veckan i några månader så tror jag att den försvinner och lämnar endast kvar suget efter mer.
2007-04-16, 18:07
Bannlyst
Citat:
Grejen är att jag har blivit av med rädslan att dö och det håller i sig hos mig. Jag tittar inte en extra gång när jag går över vägen osv..
Och det känns BRA. Jag har inga bekymmer längre. Inget kan göra mig rädd eller att jag får ångest.

Jag mår superbra, därför kan jag även utan problem dö. Jag är GLAD för det.
Jag har fått min frid.

Jag vet inte om ni förstår riktigt vad jag menar. Jag undrar bara om han (Felix) har fått samma känsla och helt enkelt tagit livet av sig. Känns som om jag har två alternativ - antingen ta livet av mig, eller bara njuter av allt utan bekymmer. Jag har gjort mitt val. För nu.

Jag förstår vad du menar. Med tanke på den dissociativa upplevelsens natur är det ju lätt att koppla det som händer till en kroppslig död (din kropp domnar av helt medans du fortfarande är helt eller delvis medveten). Ingen vet dock säkert vad som händer efter hjärnaktiviteten faller bort, varför jag fortfarande är rädd... även om det varit perioder då det skulle kvitta om jag existerade eller inte.
2007-04-16, 18:08
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Mjooo, förvisso. Men om det var din debut i fredags på dxm så kan det förklara den positiva känslan, men när man kör det nån gång i veckan i några månader så tror jag att den försvinner och lämnar endast kvar suget efter mer.

Det var inte debuten.
Alla är olika och reagerar olika, så jag tror att det är svårt att säga något generellt om något.
2007-04-16, 18:17
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Det var inte debuten.
Alla är olika och reagerar olika, så jag tror att det är svårt att säga något generellt om något.

Jo, det är sant. Men jag tycker mest att det vore konstigt för nån som njuter av att inte behöva bry sig om döden, helt plötsligt ska ta livet av sig. Låter som två motsatta känslor för mig.
2007-04-16, 18:51
Medlem
RoLLiTs avatar
Felix påminner otroligt mycket om mig! Helt sjukt mycket, menar jag då! Jag talar nästan aldrig om mig själv, lyssnar hellre på den andra. Jag är tyst av mig och ganska blyg. Jag har varit ganska deprimerad, men dolt det ganska väl, förutom nu när det börjar komma fram och jag får hjälp av ganska många personer. DXM hjälpte mig faktiskt mycket i livet. Jag och en kompis brukar ta det när det blir tufft. När vi är i DXM världen talar vi ut och tänker på allt fel och framtiden. Den hjälper oss att se possitivt i livet. Men oftast får man tanken att bara ta livet av sig, att livet är skit, finns inte mycket att leva för.Men kan inte säga exakt varför han tog livet av sig, men många har väl haft tanken att göra det och nån gång har det bara blivit för mycket.

R.I.P Felix
2007-04-16, 18:54
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Jo, det är sant. Men jag tycker mest att det vore konstigt för nån som njuter av att inte behöva bry sig om döden, helt plötsligt ska ta livet av sig. Låter som två motsatta känslor för mig.

Du har rätt. Grejen är att jag har valt att njuta av livet och inte ha bekymmer, medan jag kunde ha valt att tycka att allt är menlöst och bara dö. Helt motsatt, men i princip samma grej.
Jag tycker fortfarande allt är menlöst men det betyder inte att jag kan njuta och ta allt som det kommer. I och med att det är menlöst så spelar det ingen roll.
Sorry att jag svävar ut från topicen.
2007-04-16, 19:07
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoLLiT
Felix påminner otroligt mycket om mig! Helt sjukt mycket, menar jag då! Jag talar nästan aldrig om mig själv, lyssnar hellre på den andra.

Mmm samma här... Har dock aldrig använt DXM för att"bota" mig, min situation har jag satt mig i genom att läsa för mycket politik och filosofi, har noterat att jag helt anpassar mitt liv efter min uppfattning av moral, etik osv. Jobbigt när jag närmast liknar mig vid en nihilist.

Hur som helst tycker jag att det är viktigt att tänka på att alla människor inte värdesätter livet lika högt. Enligt mig behöver man inte vara deprimerad för att ta självmord, så länge man inte ser en mening med livet eller att man tycker att det är negativt kan man ta självmord om man nu inte tycker att livet är särskilt viktigt - det är ju faktiskt troligen helt meningslöst.

Jag tror att DXM kan ha gett honom den insikten, att det inte spelar någon roll om man lever, han kanske omvärderade sina mål och syften med livet. DXM kan lätt vara en genväg då det faktiskt är en jäkligt "potent" drog, jag säger absolut inte däremot att jag tycker att det var rätt av Felix att ta självmord, även om det är upp till honom borde han ha meddelat någon. Jag säger inte heller att det här synsättet är det rätta på något sätt.

Jag vet ingenting om honom men det kan inte vara så att han helt enkelt inte orkade mer? Om han nu varit nere i flera år och tyckt att livet känts meningslöst och sedan fick ett nytt perspektiv av DXMet så kanske han såg självmordet som något underbart, att få leva i ett neutralt tillstånd istället för negativt.

Tråkigt är det, det är bara hoppas på att han blev lyckligare av det.

Citat:
Du har rätt. Grejen är att jag har valt att njuta av livet och inte ha bekymmer, medan jag kunde ha valt att tycka att allt är menlöst och bara dö. Helt motsatt, men i princip samma grej.
Jag tycker fortfarande allt är menlöst men det betyder inte att jag kan njuta och ta allt som det kommer. I och med att det är menlöst så spelar det ingen roll.
Sorry att jag svävar ut från topicen.

Jodå men sen kan man sjunka ännu djupare i tänkandet och komma fram till frågor som "varför ska jag vara glad?", "Vad betyder egentligen njutning?". Svårt för en del att leva sig in i antar jag men deprimerade människor ser ofta ingen anledning eller mening alls med att vara lycklig heller, eller snarare så kanske inte det finns något som gör dom lyckliga längre...
2007-04-16, 19:37
Medlem
Klart han var deprimerad på något sätt, som du säger. Det är vi ju alla på något sätt eller annat. Livet har alltid sina upp och nedgångar, det är det som håller oss vid liv. Kan väl tänka mig att DXM förstärkt dessa känslor. Drogen verkar ha en tendens till att göra det, så som ni beskriver den. Sen fick han nog ett infall och bara gjorde det, utan att ångra något.

Jag vill ju att den tanken ska ge mig ro. Att han för stunden verkligen ville det och inget annat. Men jag sörjer honom djupt och saknar honom extremt mycket.

Det är bra att ni kommer med era synpunkter här tycker jag, för jag är inte alls insatt i denna värld.

R I P lillebror...

Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Mmm samma här... Har dock aldrig använt DXM för att"bota" mig, min situation har jag satt mig i genom att läsa för mycket politik och filosofi, har noterat att jag helt anpassar mitt liv efter min uppfattning av moral, etik osv. Jobbigt när jag närmast liknar mig vid en nihilist.

Hur som helst tycker jag att det är viktigt att tänka på att alla människor inte värdesätter livet lika högt. Enligt mig behöver man inte vara deprimerad för att ta självmord, så länge man inte ser en mening med livet eller att man tycker att det är negativt kan man ta självmord om man nu inte tycker att livet är särskilt viktigt - det är ju faktiskt troligen helt meningslöst.

Jag tror att DXM kan ha gett honom den insikten, att det inte spelar någon roll om man lever, han kanske omvärderade sina mål och syften med livet. DXM kan lätt vara en genväg då det faktiskt är en jäkligt "potent" drog, jag säger absolut inte däremot att jag tycker att det var rätt av Felix att ta självmord, även om det är upp till honom borde han ha meddelat någon. Jag säger inte heller att det här synsättet är det rätta på något sätt.

Jag vet ingenting om honom men det kan inte vara så att han helt enkelt inte orkade mer? Om han nu varit nere i flera år och tyckt att livet känts meningslöst och sedan fick ett nytt perspektiv av DXMet så kanske han såg självmordet som något underbart, att få leva i ett neutralt tillstånd istället för negativt.

Tråkigt är det, det är bara hoppas på att han blev lyckligare av det.

Jodå men sen kan man sjunka ännu djupare i tänkandet och komma fram till frågor som "varför ska jag vara glad?", "Vad betyder egentligen njutning?". Svårt för en del att leva sig in i antar jag men deprimerade människor ser ofta ingen anledning eller mening alls med att vara lycklig heller, eller snarare så kanske inte det finns något som gör dom lyckliga längre...
2007-04-16, 19:51
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vmguld
Klart han var deprimerad på något sätt, som du säger. Det är vi ju alla på något sätt eller annat. Livet har alltid sina upp och nedgångar, det är det som håller oss vid liv. Kan väl tänka mig att DXM förstärkt dessa känslor. Drogen verkar ha en tendens till att göra det, så som ni beskriver den. Sen fick han nog ett infall och bara gjorde det, utan att ångra något.

Jag vill ju att den tanken ska ge mig ro. Att han för stunden verkligen ville det och inget annat. Men jag sörjer honom djupt och saknar honom extremt mycket.

Det är bra att ni kommer med era synpunkter här tycker jag, för jag är inte alls insatt i denna värld.

R I P lillebror...

Förstår det, även om det "är slut" för den som tar sitt liv är det endast början på lidandet för vänner och familj om de inte är överens om att det faktiskt kan vara positivt att ta sitt liv. Jag tror personligen inte att gan kände sig tvingad till det på grund av ångest eller liknande, då skulle han troligen skrivit ett brev eller liknande. Nej, jag tror att han fick en liten personlig renässans och tog sitt liv självmant med tanken att det skulle göra honom lyckligare.
Ingen av oss kommer väll att kunna säga varför han gjorde det men vi kanske kan lägga fram teorier som lindrar lite mer än den vanliga att han tog sitt liv för att han inte orkade leva längre...

Måste bara säga att det här påminner mig väldigt mycket om assembladge 23 med Dissapoint. Han som skrev låtens pappa tog självmord så han vet lite om vad han sjunger också...

Citat:
Do you believe in the nobility of suicide?
No

Just one more time
For the sake of sanity
Tell me why
Explain the gravity
That drove you to this
That brought you to this place
That pushed you down
Into the soil's embrace

Give me the chance
I was denied
To sit and talk with you
For one last time

Did I disappoint you?
Did I let you down?
Did I stand on the shore
And watch you as you drowned?
Can you forgive me?
I never knew
The pain you carried
Deep inside of you.

I can't forget
Having to see
The words that knocked the wind
Right out of me
It's not enough
I've come undone
Trying to find sense
Where there is none

Just give me peace
You owe me that
To help ward off the fears
I must combat

Did I disappoint you?
Did I let you down?
Did I stand on the shore
Can you forgive me?
I never knew
The pain you carried
Deep inside of you.

And so I ask
For one more chance
To understand
This senseless circumstance
Help me to see
This through your eyes
The reasons I've been trying
To surmise

Though you are gone
I am still your son
And while your pain is over
Mine has just begun

Did I disappoint you?
Did I let you down?
Did I stand on the shore
Can you forgive me?
I never knew
The pain you carried
Deep inside of you.
2007-04-16, 20:10
Medlem
Rule.Dems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Ingen av oss kommer väll att kunna säga varför han gjorde det men vi kanske kan lägga fram teorier som lindrar lite mer än den vanliga att han tog sitt liv för att han inte orkade leva längre...

Måste bara säga att det här påminner mig väldigt mycket om assembladge 23 med Dissapoint. Han som skrev låtens pappa tog självmord så han vet lite om vad han sjunger också...

Mycket vacker låt måste jag säga .

Jag måste säga till dig flummey jag kan inte en börja med att förstå den smärtan att förlora en broder jag har inga ord och trösta med det fínns bara den kalla grå sanningen att vi inte kan varken förstå eller veta mer än vad du gör i detta nu. Det finns bara en sak som är glassklar att han var i så mycket smärta i slutet att han enbart såg enbart sin egen död som en befrielse och varför skulle han inte för många ser döden som något dåligt medans för allt för många kan det komma som en befriare, detta är inte skrivet för att på något sätt håna dig och tar du illa upp så böjer jag mig ner och ber om ursäkt men det är också sanningen.

Du är ledsen nu men ju för du inser att detta var hans val och se att han inte lida i detta nu, ju för du inser det så kanske du kommer över det eller så lever du med det senare men du kommer kanske att förstå hans val.

/Med kondoleanser Kim

Citat:
Ursprungligen postat av Jim Morrison
People fear death even more than pain. It's strange that they fear death. Life hurts a lot more than death. At the point of death, the pain is over. Yeah, I guess it is a friend.
2007-04-16, 20:15
Medlem
orkzs avatar
Väldigt tråkigt det som hänt, mina tankar går till familj och vänner.

Jag förstår om man kan tycka att livet är skit och att det faktiskt inte gör någon skillnad om man lever eller inte. Jag tror att alla människor någon gång i sitt liv har självmordstankar, dock får man väl säga att det är högst troligt att drogerna gjorde så att Felix gick så pass långt.

Ibland kommer jag på mig själv med att undra hur pass deprimerad jag skulle bli om någon av mina nära anhöriga plötsligt skulle gå bort, kommer det vara tillräckligt för att jag skulle kunna ta självmord om jag själv befinner mig i en tung period? Oftast tänker jag att man faktiskt inte tar självmord utan snarare råkar göra det. Vid tidpunkten för självmordet har du det som allra sämst, det kan bara bli bättre och därmed är självmordet ett stort misstag. Livet är värt allt, det finns ingenting som är viktigare än just DITT liv, inte alla pengar i världen värdesätts högre än just livet i sig. Lever inte du lever ingen, för det är ur ditt perspektiv livet existerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in