Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-15, 13:41
Medlem
Chippers avatar
Hej,

Så fort jag sätter på uTorrent och börjar ladda något så dröjer det ungefär 5 minuter och sen slutar uppkopplingen att fungera. Vad är felet? DC++ funkar utmärkt hela tiden.

Jag sitter på trådlöst nätverk från Felia. Grejerna jag har är Zyxel. Senaste firmwaren dessutom.

Någon som har haft liknande problem?
Citera
2007-04-15, 13:50
Medlem
Detta har svarats på tonvis med gånger, sök är du snäll.

Men eftersom jag är snäll ska jag posta några quotes ifrån mina tidigare inlägg.

Om eran anslutning dör då ni "tankar" så beror det på att routrar (speciellt telias) inte klarar av antalet sessioner som används. Torrentprogram är typexempel på program som skapar många sessioner samtidigt. Detta kan avhjälpas genom inställningar i torrentprogrammet. Dock om den dör pga. nedladdningshastigheten så kan det med största sannolikhet bero på dåliga synkvärden, detta är inget som man kontrollerar på hemma nivå utan man får slå en signal till sin internet leverantör. (Åter igen, väldigt förekommande med Telia).

Vanliga fenom som stör synkvärdena är om man har något mer ikopplat på samma telejack som modemet, exempelvis telefoner.

En bra förkontroll kan vara att köra TP test, ett svenskt program utvecklat av konsumentverket (Om jag inte mins helt fel) som kan mäta hastigheten som eran lina klarar av.
VIKTIGT! Tänk dock på att den inte mäter hastigheten över trådlösa nätverk. Det går, men ni får helt felaktiga värden.

Länk till programmet TPtest:
http://www.tptest.se/

Då så, för utorrent så är inställningarna i: Inställningar -> Inställningar (CTRL+P) -> BitTorrent.
Det är "Total maxgräns för antal anslutningar" som kan vara för mycket för en router att hantera. Prova att sänka denna och se om det fungerar bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in