Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-14, 13:08
  #1
Medlem
Jag har hört att det ska gå att köra ssh så att man grafiskt får att det ser ut precis som man sitter på datorn man ssh:ar till. Vilket program använder man för att göra detta? Det handlar om att jag har en del arbeten att göra på skolan som lättast görs på deras datorer. Nu sitter jag och kör putty, men det börjar kännas otillräckligt.
Citera
2007-04-14, 13:59
  #2
Medlem
nej, det går inte.
däremot kan du få fönster för program som körs på remote datorn att visas på din dator. med flaggan -Y (om X-servern och SSH-servern stödjer det)
Citera
2007-04-14, 15:35
  #3
Medlem
bockerss avatar
För att förtydliga så går det inte att visa ett program som redan är startat på den andra datorn. Man kan bara visa nya program som man startar upp. Det finns inget som hindrar att man startar hela desktopen på remote datorn (om den inte redan körs). Testa att köra startkde, startfluxbox eller någon annat program som startar en hel desktop.
Citera
2007-04-14, 17:04
  #4
Avstängd
du kan också använda fjärrskrivbord och vncviewer om du vill styra en fjärrdator.
Citera
2007-04-16, 07:52
  #5
Medlem
men det första konceptet är dock mycket hårdare.
Citera
2007-04-16, 19:22
  #6
Medlem
Freenx är en kanonlösning, X via SSH nästan lika snabbt som på din lokala dator.
Det förutsätter att Freenx är installerat på servern och att man har Nomachines klient på lokala datorn.

http://freenx.berlios.de/
http://www.nomachine.com/
Citera
2007-04-16, 21:15
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Testa alltså med: ssh -X remote.ip.nummer alternativt ssh -Y remote.ip-nummer.

-X kör med sämre säkerhet men funkar med fler program. -Y brukar funka för de program som normalanvändaren kan starta upp.

Vill man få upp en remote desktop så kan man i kde skriva: kdesktop
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback