Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 16:49
  #1057
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hur är reglerna om man är gift och ena personen har kvalifierat sig för ett arbetarvisa i australien? Till exempel, får jag jobba om min fru får ett visum?
Definiera "arbetarvisa".
Citera
2017-01-27, 22:20
  #1058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Definiera "arbetarvisa".

https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/457-
Citera
2017-01-28, 02:59
  #1059
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/457-
Om din fru får ett 457-visum (och du uppfyller hälsokrav et cetera) får du jobba och studera i Australien.
Citera
2017-01-28, 09:36
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Om din fru får ett 457-visum (och du uppfyller hälsokrav et cetera) får du jobba och studera i Australien.

Tack! Vi flyttar om ett år, ser fram emot det.
Citera
2017-02-17, 17:21
  #1061
Medlem
SlackBabbaths avatar
Ett par frågor om Working Holiday Visa:

1) Börjar visumets giltighetstid först efter inresa till Australien eller från det datum jag blir beviljad WH-visum?

2) Kan man komma till Australien utan jobb, eller hör det till att ha något jobb färdigt när man först anländer? Tänkte kanske bo hos en kompis eller vandrarhem till en början, går det?

3) Räknas bär- och fruktplockning till "specified work" för att få 2nd year Visa? Måste man ansöka om andra års visum Australien eller kan man ansöka efter man jobbat på någon farm?


Jag tackar för svar och önskar lycka till åt alla andra resenärer
Citera
2017-02-17, 17:28
  #1062
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackBabbath
Ett par frågor om Working Holiday Visa:

1) Börjar visumets giltighetstid först efter inresa till Australien eller från det datum jag blir beviljad WH-visum?

2) Kan man komma till Australien utan jobb, eller hör det till att ha något jobb färdigt när man först anländer? Tänkte kanske bo hos en kompis eller vandrarhem till en början, går det?

3) Räknas bär- och fruktplockning till "specified work" för att få 2nd year Visa? Måste man ansöka om andra års visum Australien eller kan man ansöka efter man jobbat på någon farm?


Jag tackar för svar och önskar lycka till åt alla andra resenärer
1. Från det datum som visumet beviljas har du ett år på dig att åka till Australien. Därefter gäller ett års vistelse i Australien från och med ankomstdatumet.

2. Det finns inget krav på att över huvud taget arbeta.

3. På första frågan svarar jag att det beror på var i Australien du arbetar. Det finns mer information om specified work på hemsidan (border.gov.au). Den andra frågan förstår jag inte.
Citera
2017-02-18, 15:00
  #1063
Medlem
SlackBabbaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackBabbath
3) Räknas bär- och fruktplockning till "specified work" för att få 2nd year Visa? Måste man ansöka om andra års visum utanför Australien eller kan man ansöka på plats efter att man jobbat på någon farm?

Sådär, förhoppningsvis ser det lite bättre ut nu - klantade mig i formuleringen förut!
Citera
2017-02-18, 15:06
  #1064
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackBabbath
Sådär, förhoppningsvis ser det lite bättre ut nu - klantade mig i formuleringen förut!
Man kan göra vilket som. Om du är kvar i Australien får du så klart se till att göra det i tid så att ditt nuvarande visum inte hinner gå ut.
Citera
2017-02-28, 02:58
  #1065
Medlem
SlackBabbaths avatar
När ni fixat visum och åkt ner till Australien, vilka dokument (förutom pass) visade ni upp när ni anlände? Jag har läst om 2 st passfoton, bevis på att man har tillräckligt med pengar för att ta sig hem, födelsebevis, kopia av passet och utdrag ur brottsregistret. Jag har även varit i militären så har skaffat papper på det också.

Är det något viktigt jag missar, eller annat som är bra att kunna uppvisa?
Citera
2017-06-18, 20:09
  #1066
Medlem
thejams avatar
Hej gott folk!

För 4 år sedan åkte jag på working holiday visa (subclass 417, det vanliga) till Australien. Stannade dock bara i 3 månader, och jobbade inte alls under den tiden. Reste endast.

Hur som helst har jag nu i tankarna att åka tillbaka, och jobba på riktigt denna gång. Går det att få ett nytt sådant visa eller är det förbrukat för gott s a s? Tänker eftersom det ändå var ett tag sedan och jag inte ens stannade hela året.

Tack för svar
Citera
2017-06-18, 23:49
  #1067
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Hej gott folk!

För 4 år sedan åkte jag på working holiday visa (subclass 417, det vanliga) till Australien. Stannade dock bara i 3 månader, och jobbade inte alls under den tiden. Reste endast.

Hur som helst har jag nu i tankarna att åka tillbaka, och jobba på riktigt denna gång. Går det att få ett nytt sådant visa eller är det förbrukat för gott s a s?
Man får ett sådant visum. Det går att förlänga med ytterligare ett år, alltså två år totalt, men då måste man uppfylla vissa krav (åldersgräns och krav på dokumenterat arbete inom vissa regioner/områden). Ingen chans för dig alltså, tyvärr.
Citat:
Tänker eftersom det ändå var ett tag sedan och jag inte ens stannade hela året.
Hur skulle det hjälpa?
Citera
2017-06-19, 01:40
  #1068
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Man får ett sådant visum. Det går att förlänga med ytterligare ett år, alltså två år totalt, men då måste man uppfylla vissa krav (åldersgräns och krav på dokumenterat arbete inom vissa regioner/områden). Ingen chans för dig alltså, tyvärr.

Hur skulle det hjälpa?

Okej, tack då.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback