Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 22:13
  #1045
Medlem
australia is very scrict
Citera
2016-11-28, 19:09
  #1046
Medlem
Working Holiday > Permanent stay

Tjenare!

Det är såhär att jag har tröttnat på Sverige, har sagt upp mig från jobbet.. sålt bilen, sålt lägenheten & bokat flyg till Australien. Flyger till Cairns till en början i alla fall och sen får vi se vart det bär av, har dykar certifikat så kommer dyka en hel del & the great barrier reef är i Cairns så känns som en bra stad att börja i. Jag är sugen på att försöka bli Australiensk medborgare men har ingen större erfarenhet utav det. Är det någon här som har blivit medborgare eller planerar att bli som har lite mer information regarding this?

Jag har ett års godkänt working holiday visum, planen är väl att jobba 3 månader inom construction/farming/boat eller i en gruva för att få ansöka om ett andra år.

Det jag är intresserad av att veta är ifall någon här har gjort något liknande som jag planerar att göra? Alla svar/frågor är uppskattade!
Citera
2016-11-28, 21:53
  #1047
Medlem
SundaySmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeedee
Tjenare!

Det är såhär att jag har tröttnat på Sverige, har sagt upp mig från jobbet.. sålt bilen, sålt lägenheten & bokat flyg till Australien. Flyger till Cairns till en början i alla fall och sen får vi se vart det bär av, har dykar certifikat så kommer dyka en hel del & the great barrier reef är i Cairns så känns som en bra stad att börja i. Jag är sugen på att försöka bli Australiensk medborgare men har ingen större erfarenhet utav det. Är det någon här som har blivit medborgare eller planerar att bli som har lite mer information regarding this?

Jag har ett års godkänt working holiday visum, planen är väl att jobba 3 månader inom construction/farming/boat eller i en gruva för att få ansöka om ett andra år.

Det jag är intresserad av att veta är ifall någon här har gjort något liknande som jag planerar att göra? Alla svar/frågor är uppskattade!


Jag och tjejen gör samma sak.. kanske inte föralltid, men ett år till att börja med i Australien ev ett second, sen finns ju alltid Nya Zeeland, och alla europeiska öar i karibien

När sticker du?
Citera
2016-11-28, 22:47
  #1048
Medlem
Shit vad fränt. Jag sticker mitten på januari, hur mycket har ni i budget?

Jag tänker likadant att man kan ju alltid åka till andra länder liksom, behöver ju inte nöja sig med Australien men kan börja där.
Citera
2016-11-29, 00:22
  #1049
Medlem
SundaySmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeedee
Shit vad fränt. Jag sticker mitten på januari, hur mycket har ni i budget?

Jag tänker likadant att man kan ju alltid åka till andra länder liksom, behöver ju inte nöja sig med Australien men kan börja där.

Eller hur så jävla soft att vara lite "rotlös" ett tag, bara dra dit man vill, dricka bira och röka weed i diverse solnedgångar på olika stränder, jobba med det man känner för och ha livet i en resväska..

Vi har väll runt 100 var.. men då tar vi och bara chillar och krökar på Bali i en månad innan vi drar till Australien och börjar söka jobb/lägenhet. Som det ser ut nu så tror vi att vi ska till Goaldcoast, kanske Sunshinecoast..
Jag har drömt om att dra till Australien och pröva lyckan sedan gymnasiet så ska bli sjukt kul att äntligen komma iväg!

Så ser min budget ut:
http://imgur.com/a/4aIyV
Sen har ju min flickvän lika mycket hon med typ...

Vad tror du, ser det rimligt ut? Kommer du på nåt jag glömt? Hur mycket har du i budget?


Vi drar i slutet av mars är tanken, så du hinner före mig din jävel!
__________________
Senast redigerad av SundaySmoker 2016-11-29 kl. 00:25.
Citera
2016-11-29, 09:22
  #1050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SundaySmoker
Eller hur så jävla soft att vara lite "rotlös" ett tag, bara dra dit man vill, dricka bira och röka weed i diverse solnedgångar på olika stränder, jobba med det man känner för och ha livet i en resväska..

Vi har väll runt 100 var.. men då tar vi och bara chillar och krökar på Bali i en månad innan vi drar till Australien och börjar söka jobb/lägenhet. Som det ser ut nu så tror vi att vi ska till Goaldcoast, kanske Sunshinecoast..
Jag har drömt om att dra till Australien och pröva lyckan sedan gymnasiet så ska bli sjukt kul att äntligen komma iväg!

Så ser min budget ut:
http://imgur.com/a/4aIyV
Sen har ju min flickvän lika mycket hon med typ...

Vad tror du, ser det rimligt ut? Kommer du på nåt jag glömt? Hur mycket har du i budget?


Vi drar i slutet av mars är tanken, så du hinner före mig din jävel!


Biljett & allt är bokat redan så direkt när jag kommer till Cairns så är tanken att få jobb så fort som möjligt, har endast med mig cirka 40-50k men det går till billigt boende & mat till jag hittar ett jobb.

Tycker din budget verkar rimlig, jag var också i bali i typ 3 veckor i mars detta år & gjorde av med cirka 20-25 tusen men då levde jag väldigt bra & bodde på olika hotell hela tiden och gjorde äventyrs saker också hela tiden.
Citera
2017-01-23, 19:14
  #1051
Medlem
SlackBabbaths avatar
Dokument för Working Holiday (klass 417) visum?

Vilka dokument behöver man för att ansöka om Working Holiday (subclass 417) via nätet?

Bifogar man filer med ansökningen på deras regerings hemsida bara? Hur funkar det om man ska sätta med t.ex. passfoton, skannar man in båda sidorna med namnet skrivet på baksidan eller är det bara om man inte ansöker via nätet?

Är jag nära om jag påstår jag behöver certifierade kopior av födelsecertifikat, bevis på militärtjänstgöring och tillräckligt med pengar på kontot?

I vilket skede av ansökningen betalar man avgiften? Förstod jag rätt att man ser till att gränserna på kontot tillåter dem att dra summan från kontot eller måste man göra en skild betalning?

Tax file number, ska det fixas i samband med visumansökningen? Eller kan man skaffa efteråt?
Vad är det jag hört förresten om "farm work" för att få visum för ett år till? Något man måste göra eller något som bara rekommenderas alternativt ökar oddsen för godkänt svar?


Om någon nyligen har skaffat och har färskt minne vore det extremt uppskattat. Man vill ju veta vad som gäller när man väl får ett jobb där nere.
Citera
2017-01-23, 19:29
  #1052
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackBabbath
Vilka dokument behöver man för att ansöka om Working Holiday (subclass 417) via nätet?
Pass- och personnummer?
Citat:
Är jag nära om jag påstår jag behöver certifierade kopior av födelsecertifikat, bevis på militärtjänstgöring och tillräckligt med pengar på kontot?
Nej, inget av det ska behövas. Det är inget krav på att ha tjänstgjort i militären för att få åka till Australien.
Citat:
I vilket skede av ansökningen betalar man avgiften? Förstod jag rätt att man ser till att gränserna på kontot tillåter dem att dra summan från kontot eller måste man göra en skild betalning?
I samband med ansökan. Även en nekad ansökan kostar pengar.
Citat:
Tax file number, ska det fixas i samband med visumansökningen? Eller kan man skaffa efteråt?
Nej, du måste inte ens ha ett TFN under din vistelse i Australien. Med andra ord: ja, du kan skaffa det långt efter din ansökan.
Citat:
Vad är det jag hört förresten om "farm work" för att få visum för ett år till? Något man måste göra eller något som bara rekommenderas alternativt ökar oddsen för godkänt svar?
Du kan med fördel läsa på hemsidan vilka krav som finns för att få ett andra års WHV. Så kallat "farm work" är ett krav.
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2017-01-23 kl. 19:39.
Citera
2017-01-24, 18:42
  #1053
Medlem
SlackBabbaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Pass- och personnummer?

Nej, inget av det ska behövas. Det är inget krav på att ha tjänstgjort i militären för att få åka till Australien.

I samband med ansökan. Även en nekad ansökan kostar pengar.

Nej, du måste inte ens ha ett TFN under din vistelse i Australien. Med andra ord: ja, du kan skaffa det långt efter din ansökan.

Du kan med fördel läsa på hemsidan vilka krav som finns för att få ett andra års WHV. Så kallat "farm work" är ett krav.

Tack för svaret!
I Finland har vi ju obligatorisk militärtjänstgöring (eller civiltjänst/befrielse från all tjänst), så då tror jag man behövde något slags papper på det enligt vad som stod på regeringssidan?
Citera
2017-01-24, 18:55
  #1054
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlackBabbath
Tack för svaret!
I Finland har vi ju obligatorisk militärtjänstgöring (eller civiltjänst/befrielse från all tjänst), så då tror jag man behövde något slags papper på det enligt vad som stod på regeringssidan?
Ja, det verkar så:
Citat:
If you have served in the armed forces of any country: certified copies of military service record or discharge papers.

Å andra sidan står det också att man måste ha:
Citat:
Evidence of sufficient funds: certified copy of a bank statement showing you have access to funds of at least AUD 5000.
Vilket inte behövdes när jag var där. Det är möjligt att de skärpt till kraven sedan dess.
Citera
2017-01-24, 19:39
  #1055
Medlem
SlackBabbaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ja, det verkar så:


Å andra sidan står det också att man måste ha:

Vilket inte behövdes när jag var där. Det är möjligt att de skärpt till kraven sedan dess.

Har inte ansökt om visum ännu så vet inte vad de frågar efter i själva ansökningen, men lönar sig säkert att ha senaste när man landar och går genom kontrollerna.
Citera
2017-01-27, 09:09
  #1056
Medlem
Hur är reglerna om man är gift och ena personen har kvalifierat sig för ett arbetarvisa i australien? Till exempel, får jag jobba om min fru får ett visum?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback