Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-17, 20:13
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Hej!
Jag har ansökt om mitt Working Holiday Visum och har nu fått det accepterat tillsammans med mitt "VISA-Grant number".

Är det någon som har en aning om ifall det är allt som behövs?
Tycker det verkar ovanligt smidigt och icke krångligt, vad jag kan läsa mig till i mejlet så står det att man endast behöver "Visa-Grant" number vid inresa.
Men ex. när man åker till thailand behöver man åka till ambassaden och fixa en stämpel i passet...
Är det något som krävs vid working holiday visum?

Hmm.. Upplys mig gärna trots lite OT angående stämpel i passet i thailand. tänkte dra dit i någon vecka innan australien och det måste man alltså ha stämpel för? om man inte har det vad händer då? låter väldigt omständigt för enbart en vecka.
Citera
2015-09-24, 23:06
  #1010
Medlem
Borde man för säkerhetsskull skriva ut att man blivit godkänd för visum? Eller behöver man inte det?
Citera
2015-09-25, 03:06
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Borde man för säkerhetsskull skriva ut att man blivit godkänd för visum? Eller behöver man inte det?
Det *behövs* inte för inträde till landet (visat är bundet till ditt pass elektroniskt). Men det kan ändå vara bra att ha, t.ex. om du vill öppna bankkonto så brukar de efterfråga en utskrift av bevis på att du har ett giltigt visa.
Citera
2015-10-12, 04:37
  #1012
Medlem
Hur är det med reseförsäkring egentligen? Har läst att man inte behöver det utan man har gratis sjukvård genom något "medicare" kort.
Citera
2015-10-13, 01:29
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Hur är det med reseförsäkring egentligen? Har läst att man inte behöver det utan man har gratis sjukvård genom något "medicare" kort.
Medicare ger dig det mesta, men är olyckan framme vill du definitivt ha en mer utförlig reseförsäkring.
T.ex. täcker inte Medicare kostnader för ambulans (eller ambulansflyg om du är mitt ute i ingenstans, vilket inte är så ovanligt i Australien). Täcker inte heller om du behöver sjuktransport hem, eller liknande. Det kan bli väldigt dyrt.
Medicare täcker inte heller eventuella tandläkarbesök.
Reseförsäkringar kan även täcka lite extra med vad det gäller ägodelar, flyg, och liknande.
Det rekommenderas.
Citera
2015-10-17, 17:07
  #1014
Medlem
Några här verkar ha hyfsad koll när det gäller visum, har en fråga som lyder:

Nu har jag ett turist visum, men jag vill ändra till ett Work-and holiday visum istället.
Hur går jag tillväga? Bara söka nytt visum?


Kan tillägga att jag aldrig varit i Australien innan och således aldrig haft något visum tidigare.
Citera
2015-10-17, 23:45
  #1015
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Några här verkar ha hyfsad koll när det gäller visum, har en fråga som lyder:

Nu har jag ett turist visum, men jag vill ändra till ett Work-and holiday visum istället.
Hur går jag tillväga? Bara söka nytt visum?


Kan tillägga att jag aldrig varit i Australien innan och således aldrig haft något visum tidigare.
Om du inte är i Australien: ansök om WHV så kommer det andra visumet upphävas/avbrytas/vilket-ord-du-nu-vill-använda.
Om du är i Australien på ett turistvisum: lämna landet och ansök sedan om WHV.

(Med turistvisum antar jag att du menar ETA?)
Citera
2015-10-18, 00:18
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om du inte är i Australien: ansök om WHV så kommer det andra visumet upphävas/avbrytas/vilket-ord-du-nu-vill-använda.
Om du är i Australien på ett turistvisum: lämna landet och ansök sedan om WHV.

(Med turistvisum antar jag att du menar ETA?)

Tack, det var det jag tänkte. Att det nya visumet "sätts över" det gamla och turist visumet upphävs.

Ja, helt vanliga turistvisumet. Det heter: Visa Class: E-visitor (class TV)
Visa Subclass: eVisitor (subclass 651)

Edit: läste att eVisa är det man söker själv från internet, men ETA som du pratar om är den typ som resebyrån fixar ungefär?

Men det borde väll inte spela någon roll?
__________________
Senast redigerad av jdahl 2015-10-18 kl. 00:39.
Citera
2015-10-18, 02:14
  #1017
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Edit: läste att eVisa är det man söker själv från internet, men ETA som du pratar om är den typ som resebyrån fixar ungefär?

Men det borde väll inte spela någon roll?
Nej, ETA (Electronic Travel Authority) (601) söks inte nödvändigtvis av resebyråer. Det är, såvitt jag vet, identiskt villkorsmässigt med eVisitor (651). Det sistnämnda är så klart bättre i och med att det är gratis (ETA kostar AU$20). Jag hade glömt av att subclass 651 fanns.
Citera
2015-10-18, 09:30
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, ETA (Electronic Travel Authority) (601) söks inte nödvändigtvis av resebyråer. Det är, såvitt jag vet, identiskt villkorsmässigt med eVisitor (651). Det sistnämnda är så klart bättre i och med att det är gratis (ETA kostar AU$20). Jag hade glömt av att subclass 651 fanns.

Har sökt WH visum och blivit godkänd på mail.
Men på pdf filen så finns bara mitt gamla visum (turist)....?
Citera
2015-10-19, 16:27
  #1019
Medlem
Edit: löst det
Citera
2015-10-19, 16:28
  #1020
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Edit: löst det
Hur löstes det?

Jag glömde svara på ditt förra inlägg men hade tänkt föreslå att vänta lite för att det förmodligen inte uppdaterats, eller något liknande.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback