Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 12:48
  #901
Medlem
Hej! Snabbfråga.

Ska åka till Aus i vinter på work and travel. Stanna i ~4månader och sedan åka hem.

Får jag om säg 5 år komma tillbaka på ett work and travel? Eller är det kört? Vet att man kan jobba 88 dagar men det är inte tanken.


Alltså får man åka 2 gånger på work and travel?
Citera
2013-10-18, 08:52
  #902
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Hej! Snabbfråga.

Ska åka till Aus i vinter på work and travel. Stanna i ~4månader och sedan åka hem.

Får jag om säg 5 år komma tillbaka på ett work and travel? Eller är det kört? Vet att man kan jobba 88 dagar men det är inte tanken.


Alltså får man åka 2 gånger på work and travel?
Det enda sättet att få stanna i upp till två år i Australien på ett WHV är, som du uppenbarligen redan är medveten om, att jobba 88 dagar/tre månader inom vissa specifika arbetsområden.

Om du vill utnyttja WHV senare i livet kan du ju använda dig av turistvisum nu, du ska ju bara stanna i fyra månader ungefär. Jag är inte särskilt insatt i hur turistvisumen fungerar men man bör ju kunna förlänga det från tre månader till sex månader, alternativt göra ett s.k. visa run.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2013-10-18 kl. 08:56.
Citera
2013-10-27, 14:14
  #903
Medlem
Chillpills avatar
Hej!

Jag lyckades fylla i fel postnummer i min work and travel visumansökan.

Är detta något jag behöver få ändrat? allt annat stämmer.
Citera
2013-10-27, 16:12
  #904
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillpill
Hej!

Jag lyckades fylla i fel postnummer i min work and travel visumansökan.

Är detta något jag behöver få ändrat? allt annat stämmer.
Kontakta dem och bifoga ditt riktiga postnummer, jobbigt om visum nekas pga en sådan sak.
Citera
2013-10-30, 10:33
  #905
Medlem
Hejhej, jag är påväg att åka till Australien med ett WHV inom någon månad. Jag är dessvärre osäker på om det räcker med en enkel biljett att ta sig dit, då jag inte et hur länge jag vill stanna. Är kravet att man har ett flyg tillbaka? Isåfall får jag leta upp något ombokbart...
Citera
2013-10-30, 12:05
  #906
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantExtas
Hejhej, jag är påväg att åka till Australien med ett WHV inom någon månad. Jag är dessvärre osäker på om det räcker med en enkel biljett att ta sig dit, då jag inte et hur länge jag vill stanna. Är kravet att man har ett flyg tillbaka? Isåfall får jag leta upp något ombokbart...
Enkelbiljett går utmärkt. Det finns ett krav på att du har AU$5000 (dvs drygt 30000 SEK) men i de flesta fallen kollar de inte ens upp detta. Oavsett kan en reskassa på AU$5000 vara bra att ha, minst.
Citera
2013-10-30, 20:51
  #907
Medlem
Australien Work & Holiday visum godkänt, men nu nytt brott.

Tja!
Fick för några veckor sedan mitt work & Holiday visum godkänt, trots då att jag är tidigare straffad så var det inga problem.
Nu, dum som jag var så torskade jag för ca 1 gr hasch på mig (fick inte pissa). Erkände brott och tog strafförläggande(stavning?)
Jag har en enkel biljett bokad nu i december och min fråga är då om det blir några problem att ta sig in i Australien då jag är under ny utredning eller är det bara att betala bötern väl nere i Australien?
Om domen kommer innan jag åker (vilket den inte lär hinna göra) blir det något man måste uppdatera i visumet?
Tacksam för svar!
__________________
Senast redigerad av swefos 2013-10-30 kl. 21:11.
Citera
2013-10-30, 20:59
  #908
Medlem
Ni som angivit narkotikarelaterade brott vid visumansökan, har ni blivit ombedda att lämna urinprov i Australien vid någon tidpunkt?
Citera
2013-11-01, 04:58
  #909
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefos
Nu, dum som jag var så torskade jag för ca 1 gr hasch på mig (fick inte pissa). Erkände brott och tog strafförläggande(stavning?)

Fick du inte pissa för polisen, trots att du ville? Eller menar du att du inte behövde? Viss skillnad.

Enligt vad jag sett tidigare i tråden så borde det inte vara några problem, det är väl främst grövre brott som ger minst ett års fängelse de bryr sig om.
Personligen skulle jag väl inte tycka allt för synd om dig om de vägrade dig inresa, du verkar ju inrte vara alltför smart, så varför skulle de vilja ha in dig i landet? :-)
Citera
2013-11-07, 11:09
  #910
Medlem
Välkommen i Australien?

Tjena, har en polare som sitter på ringa narkotikabrott och en misshandel på registret och vi undrar om det kan bli några problem att ta sig in i landet?
Vi har som avsikt att jobba där men även resa runt lite i 6mån+.

Vill helst inte ha en massa gissningar till svar utan gärna fakta vad som gäller.
Är det bättre att ljuga och säga att man aldrig blivit straffad?
Har de rutin/slump kontroller? Osvosv


Tack på förhand för svaren!
Citera
2013-11-07, 12:30
  #911
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneskoj
Tjena, har en polare som sitter på ringa narkotikabrott och en misshandel på registret och vi undrar om det kan bli några problem att ta sig in i landet?
Vi har som avsikt att jobba där men även resa runt lite i 6mån+.

Vill helst inte ha en massa gissningar till svar utan gärna fakta vad som gäller.
Är det bättre att ljuga och säga att man aldrig blivit straffad?
Har de rutin/slump kontroller? Osvosv


Tack på förhand för svaren!

Ladda ner ett par avsnitt av "gränsbevakarna Australien" En hel del individer som för sitta i förhör när de angivit att de finns i registret och även de som försöker ljuga. Verkar vara 50/50 chans av vad jag sett.
Citera
2013-11-14, 00:04
  #912
Medlem
Mr.holks avatar
Tjääääna! Jag tycker det är märkligt att rikspolisstyrelsen inte kan översätta det brottsregistret som jag beställde, fick mitt på svenska iallafall men jag prata med dem och visste knappt själv! Jaja ska få mitt översatt nu utav en firma.
Det jag undrar är om ni tror att jag kan komma in med följande brott.
Misshandel- 2008, 6 månaders fängelse hade fotboja 4 månader. 2 ringa och rattfylla. senaste ringat var 2012
Tror ni att jag kan komma in då jag själv inte anser mig vara en grov brottsling?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback