Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-21, 06:29
  #469
Medlem
nickname75ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByTheRiver
Tack för svar! osv...


Hej igen BTR!

Det känns som vi fick en lite dålig start här du och jag. Det är absolut inte min mening att kritisera på dig eller dina val. Jag tycker att du gör helt rätt som försöker informera dig om vad som gäller så att du undviker otrevliga överraskningar. Det är alltid komplicerat att svara på visumfrågor eftersom man nästan alltid får så ytterst lite att gå på och därför tvingas ge väldigt allmänna svar på något som i slutändan bestäms via en högst individuell bedömning. Och speciellt när det gäller sjukvård och medicinering blir det ju bara pinsamt om jag ska låtsas ha nån aning om vilka kriterier som gäller. Jag kan ju bara utgå ifrån mina erfarenheter från min egen ansökan.
Det här är min uppfattning:

Du kommer förr eller senare att genomgå en ganska omfattande läkarundersökning där även din sjukdomshistoria ska redovisas. Om inte du på något vis aktivt undanhåller tidigare operationer så kommer det naturligtvis fram då. En steloperation låter allvarligt för mig som amatör men vilka konsekvenser det har för din rörelse- och arbetsförmåga (dels i just ditt eget fall och dels i ett mer allmänt perspektiv) vet du självklart mycket mer än mig om. Jag kan bara säga att det är någon grad av nackdel jämfört med om du hade varit fullt frisk.

Tror inte att du behöver bekymra dig alls över dina mediciner men vad vet jag.

Så länge du bara har turistvisum och om du inte har tänkt jobba svart så bör du givetvis lägga städjobbet på is. Och om du väljer att jobba utan att ha arbetstillstånd så är det nog olämpligt att ta upp just det jobbet i din visumansökan...

Håller med dina andra källor - åker du hit på turistvisum så bör du officiellt bara vara här i egenskap av turist.

Det är inte för att moralisera jag kommenterar om du kommer att jobba eller inte. Jag försöker titta på dina omständigheter med samma utgångspunkt som en immigrationshandläggare har, dvs vilka möjligheter har du att försörja dig själv, eller med Zinghos ord "om du kommer att vara samhallet/skattebetalarna till last och om du kan tillfora landet nagot". Om vi pratar om ett partnersvisum så kommer din partners omständigheter ha betydelse för slutbedömningen.
Jag kan ju bara utgå ifrån den verklighet jag lever i och rent allmänt törs jag påstå att den ersättning man får som förtidspensionär i Australien inte brukar medföra en speciellt komfortabel vardag för 2 vuxna. Återigen enbart sett ur ett försörjningsperspektiv alltså. Kanske har detta precis som Zingho säger ingen betydelse alls, men isf är det lite missvisande att det ges sådan betydelse i pappersarbetet.

Att nån bekant lovat dig t ex ett städjobb väger givetvis inte lika tungt som om du har en gynnsam utbildning eller nån form av eftertraktad specialkompetens. Men det är väl också bättre än inget, antar jag. Om det väl blir aktuellt, se till att få så mycket som möjligt på papper: Anställningskontrakt, lön, arbetstid osv...

Min spontana gissning är att du inte har mycket att hämta hos konsulatet. Skulle tro att det ligger utanför deras ansvarsområde. Möjligen är en agent att rekommendera i ditt fall. Annars kan du säkert ta det själv direkt med immigrationsverket. Bättre att få informationen på originalspråk så slipper du hålla på och översätta alla termer. Är helt övertygad om att din språknivå är fullt tillräcklig för detta!

Är du desperat att få stanna och/eller tvärsäker på ert förhållande och vill snabba på processen kan ni ju alltid gifta er. Det underlättar en hel del. Det är inget jag själv skulle rekommendera men mest av ovidkommande orsaker som främst är knutna till min egen inre moralkompass och problemdetektor. Målet helgar medlen eller vad säger man?

mvh/nickname
Citera
2011-03-23, 04:51
  #470
Medlem
Hej nickname! Tack för svar! Äsch,det är lugnt... erkänner att det är rörigt och som sagt är jag nervös att säga för mkt vid telefonsamtal.
Funderar på om jag skulle kunna få ett turistvisum på 12 månader men inte ett med "no further stay".
Finns det ens utan nfs?
Det skulle alltså bli lättare att få stanna om vi skulle gifta oss?
En nödlösning men givetvis inget lättvindligt beslut.Bara aktuellt om det känns helt rätt.
Ansöker om partnervisum sen då?
Funkar det inte med mannen så har jag inte planerat stanna fast man vet ju aldrig..
Jag kan ju iaf lista mannen ifråga som vän + en kontakt till som bor 25-30 mil därifrån.
Kan hosta upp en till om det behövs. Tänker på om de vill veta vad man tänkt göra där som turist i 12 månader.
Håller med ang jobb.Vet inte mkt om jobbet egentligen.Men det är en liten håla så är det svart lär det börja snackas och då råkar jag nog illa ut.Nej tack till det.
Nej språknivån klarar jag bra,mest nervositet tyvärr.
Ska skärpa till mej och ringa samtal.
Hälsn BTR
Citera
2011-03-23, 12:09
  #471
Medlem
ByTheRiver:

Det du kan göra är ju att söka ett Subclass 676 Tourist visa för 12 månader..Med det visumet så får du faktiskt söka om partnerskap visum (eller vad det heter) från Australien,alltså du behöver inte åka till Sverige och söka där i från..När du söker om partnerskap så får du någon form av tillfälligt visum så du kan stanna i Australien undertiden du söker...

Men nu kom jag på att allt faller på 12 månaders regeln..ni måste ha varit ett par i minst 12 månader innan ni kan söka om partnerskap..

Jag är långt ifrån expert,men jag håller på med det samma som du gör...Jag är i Oz nu och kommer söka om partnerskap i aug månad...

jag var på immigration i Melbourne här om dagen så det med subclass 676 vet jag att det stämmer..

Lycka till....
Citera
2011-03-24, 04:10
  #472
Medlem
Hej LEXrasta! Tack för tipset! har kollat på Subclass 676 Tourist visa för 12 månader innan och funderat mkt på det.
Frågan är hur/OM man kommer runt 12-månaders relationen...Nåt tips??
Eller nån annan som har tips om vad som kan funka??
Vi kommer att fixa allt det praktiska med gemensamt bankkonto,skriven på samma adress mm omgående och sen tar vi det därifrån...
Finns det nåt angivet belopp nånstans för hur mkt som ev skall tas med på ett 12 mån turistvisum?
Har läst alla 40 sidorna men just nu minns jag faktiskt inte...
Känns som om det borde vara smartaste och snabbaste sättet att komma ner till mannen och ta reda på om han nu är the one!
Hoppas ditt partnerskap går igenom när det blir dax!

Nickname..vill gärna höra vad du tror? Har du nån pejling på hur man kan ta sej förbi det här med 12-mån relationen när jag måste söka partnervisum innan 676:an går ut?
Är lösningen att gifta sej?? Nåja,känns det verkligen rätt mellan oss så....annars,nej...
Go´natt från Skåne
Citera
2011-03-24, 05:45
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByTheRiver
Hej LEXrasta! Tack för tipset! har kollat på Subclass 676 Tourist visa för 12 månader innan och funderat mkt på det.
Frågan är hur/OM man kommer runt 12-månaders relationen...Nåt tips??
Eller nån annan som har tips om vad som kan funka??
Vi kommer att fixa allt det praktiska med gemensamt bankkonto,skriven på samma adress mm omgående och sen tar vi det därifrån...
Finns det nåt angivet belopp nånstans för hur mkt som ev skall tas med på ett 12 mån turistvisum?
Har läst alla 40 sidorna men just nu minns jag faktiskt inte...
Känns som om det borde vara smartaste och snabbaste sättet att komma ner till mannen och ta reda på om han nu är the one!
Hoppas ditt partnerskap går igenom när det blir dax!

Nickname..vill gärna höra vad du tror? Har du nån pejling på hur man kan ta sej förbi det här med 12-mån relationen när jag måste söka partnervisum innan 676:an går ut?
Är lösningen att gifta sej?? Nåja,känns det verkligen rätt mellan oss så....annars,nej...
Go´natt från Skåne

Det du kanske kan göra är att söka Subclass 676 visum för 12 månader.åka ner och kolla om det funkar mellan dig och mannen.Häng med han i 1 år (om det funkar) efter ett år så söker du ett nytt Subclass 676 visa, när du väl har fått igenom det så kan du söka om partnerskap..Jag rekommenderar dig inte att fuska med den där 12 månaders regeln.Du har ju dina 12 månader så utnyttja dom väl genom gemensamt konto eller vad det nu kan vara som bevisar att ni har varit ihop i 12 månader.

Skynda långsamt. Du vinner inget på att stressa i ditt läge.Det är en jävligt stor förändring du gör i ditt liv genom att flytta till Australien..

/LEX
Citera
2011-03-24, 09:57
  #474
Medlem
leenies avatar
BTR,

Först ville jag egentligen bara säga att du måste kolla upp hur mycket pengar som krävs att man har med sig för det där 12-mån turistvisumet, men såg sedan att du hade koll på det själv. Du kan vara säker på att customs/immigration kommer vilja veta vad du har tänkt att göra under 12 månader som turist och hur du har tänkt att försörja dig själv under dessa månader. Immigrations största tveksamhet lär gälla om du tänkt jobba svart under dessa månader, så jag kan inte rekommenera mycket nog att du har tillgång till så mycket resekassa som möjligt, och att du på något sätt kan visa upp detta (genom kontoutdrag, visa kreditkort osv). Jag skulle personligen också fabrikera en reseplanering typ att du tänkt ta den här rundresan, stanna i Melbourne i 6 veckor, bo hos din vän/bekanta i två månader (meddela vännen om detta i förväg så att allas historier stämmer överrens), bo hos din karl i två månader osv...

Sedan när det kommer till dessa 12 månader som krävs för att söka de facto-visum. Jag kom på whv som gällde i 12 månader och samma dag som mitt whv gick ut = samma dag som vi kunde bevisa att vi bott tillsammans i 12 månader, sökte vi om de facto-visumet. Det gick finfint! Borde vara samma grej för er, bara det att du anländer på ett turistvisum?

Jag har ingen personlig erfarenhet av prospect marriage-visumet men jag tror att det är klurigare än vad jag iaf trodde från början. Jag hade mer intrycket att "ja, men vi säger att vi ska gifta oss och så kan vi söka det visumet", men sedan när jag läste om det så ville ju immigration ha bevis i form av bokad bröllops/festlokal, uppvisande av inbjudningskort, bokade blommor, honeymoon, osv osv osv.

All lycka till dig iaf, hoppas att det funkar både med visum och med er relation! Det finns inget att förlora!
Citera
2011-03-24, 10:55
  #475
Medlem
Hej, Anders And här.

Berättade för några månader sedan om min historia med permanent uppehållstillstånd (PR) och medborgarskapsansökan. Det tog en smula längre än jag hade trott, men nu i veckan damp det faktiskt ner ett brev där det står "Dear Anders And, ... writing to invite you to attend a ceremony and make a pledge of commitment as the final step of becoming a citizen".

Ska bli riktigt trevligt, och jag ser fram emot det väldigt mycket. Om det är någon som vill ha tips eller undrar hur man går tillväga, så fråga gärna.
Citera
2011-03-24, 11:33
  #476
Medlem
Zinghos avatar
Du/ni kan registrera erat partnerskap i vissa stater (NSW, ACT & VIC) , om det upphaver 12 manaders regeln kan jag inte svara pa men det kan vara vart for er att grava vidare i det.

http://www.bdm.vic.gov.au/CA2574F700...hips+FAQs~&3=~

http://www.bdm.nsw.gov.au/Relationships.htm

http://www.australiaforum.com/visas-...oria-tips.html

Nagra forum som kan ge dig lite tips och rad och manga timmars lasning

http://www.australiaforum.com/visas-immigration/

http://britishexpats.com/forum/forumdisplay.php?f=32

http://www.pomsinoz.com/forum/brits-oz/
__________________
Senast redigerad av Zingho 2011-03-24 kl. 11:37.
Citera
2011-03-24, 12:15
  #477
Medlem
LEX och Leenie...jättebra tips! Ska definitivt kolla på vad som är smartast och smidigast!
Så skönt med en plan!
Lägger upp en besöksrutt nu.Tex besök 2 mån hos mannen,sen hans föräldrar uppåt Brisbane mm.
Min kontakt neråt Sydney har en del kontakter vid Qantas airlines,kanske de har tips att ge...hon kollar iaf upp det.Ställer också upp som referens och ska givetvis också besöka henne.
Kommer fly till henne om mannen och jag inte klickar!
spenderar halva dygnet (nästan) med mannen på msn så det är mest den fysiska attraktionen som ska finnas där IRL! Spännande och sjukt nervöst!

Zingho...tusen tack för tips på länkar! Mkt uppskattat! Kommer att befinna mej i NSW lite över Maitland så det ska jag kolla upp!

Anders...har läst det du skrivit tidigare!! Lycka till!! Så härligt!!

Hälsn BTR
Citera
2011-04-01, 17:45
  #478
Medlem
Hej! Har fått mail från immigrations angående att de vill ha bankutdrag,se reseplan etc.
Är det någon som lyckats läsa sej till en siffra på hur mkt immigrations förväntar sej att man ska ta med sej/ha tillgång till under 12 månader som turist?
Självklart förstår jag att man bör ha tillgång till så mkt som möjligt,men jag undrar om de satt någon nedre gräns?Jag kan inte hitta det någonstans eller så har jag stirrat mej blind av allt läsande..
Jag kommer att ha 100% gratis boende dvs fri kost och logi sas,tillgång till bil etc.
Samma gäller de andra jag/vi kommer att besöka.
Tyvärr står bara mannen listad som vän på min ansökan (vilket nojar mej nu) eftersom jag bara kunde telnr och födelsedatum på honom.
Redovisar man kontoutdrag etc på samma sätt till border partol vid ankomsten?
Tack!
Citera
2011-04-03, 08:52
  #479
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByTheRiver
Hej! Har fått mail från immigrations angående att de vill ha bankutdrag,se reseplan etc.
Är det någon som lyckats läsa sej till en siffra på hur mkt immigrations förväntar sej att man ska ta med sej/ha tillgång till under 12 månader som turist?
Självklart förstår jag att man bör ha tillgång till så mkt som möjligt,men jag undrar om de satt någon nedre gräns?Jag kan inte hitta det någonstans eller så har jag stirrat mej blind av allt läsande..
Jag kommer att ha 100% gratis boende dvs fri kost och logi sas,tillgång till bil etc.
Samma gäller de andra jag/vi kommer att besöka.
Tyvärr står bara mannen listad som vän på min ansökan (vilket nojar mej nu) eftersom jag bara kunde telnr och födelsedatum på honom.
Redovisar man kontoutdrag etc på samma sätt till border partol vid ankomsten?
Tack!

Hej,
jag har inte svar på alla dina frågor, men om man reser på working holiday visa vill immigration att man har misnt 5000 aud och då är det ju tänkt att man arbetar delar av året för att komplettera sin reskassa, så jag tänker att det dubbla nog är bra att ha i ditt fall.
Citera
2011-04-03, 09:58
  #480
Medlem
alvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByTheRiver
Hej! Har fått mail från immigrations angående att de vill ha bankutdrag,se reseplan etc.
Är det någon som lyckats läsa sej till en siffra på hur mkt immigrations förväntar sej att man ska ta med sej/ha tillgång till under 12 månader som turist?
Självklart förstår jag att man bör ha tillgång till så mkt som möjligt,men jag undrar om de satt någon nedre gräns?Jag kan inte hitta det någonstans eller så har jag stirrat mej blind av allt läsande..
Jag kommer att ha 100% gratis boende dvs fri kost och logi sas,tillgång till bil etc.
Samma gäller de andra jag/vi kommer att besöka.
Tyvärr står bara mannen listad som vän på min ansökan (vilket nojar mej nu) eftersom jag bara kunde telnr och födelsedatum på honom.
Redovisar man kontoutdrag etc på samma sätt till border partol vid ankomsten?
Tack!

Nar du anlander pa flygplatsen kan det handa att immigrations vill ringa hem till dina vanner och "mannen" for att dubbellkolla att det verkligen finns personer i landet som kan ge dig support. Se darfor till att de sitter med samma "historia" som du (er relation, hur de kan ge dig support med mera). Det sager val sig sjalvt men som ett tips bara.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback