• 1
  • 2
2007-04-13, 12:39
Medlem
nizs avatar
Jag har fått uppgiften att sätta ihop en dator i en båt. Någon som gjort ngt liknande förut? Den ska således kunna drivas med 12/24 V.

I ren prestanda finns inga högre krav utan runt 1GHz processor och 512Mb ram röcker gott. Dessutom är det inte så att utrymmet är ngt större problem, utan man skulle lätt få in ett vanligt desktopchassi.

Allt detta ska givetvis bli så billigt som möjligt.

Tre spontana frågor:

-Är det någon som gjort ngt liknande och har erfarenheter att dela med sig av?
-Är det någon som har provat datorer i "mini-chassin"? En sådan skulle kunna vara en lösning eftersom det är en paketlösning med agg för 12V och allt, men då får man punga med minst 2500kr på bara datorn vilket jag helst in gör.
-Är det någon som provat köra en vanlig dator genom ett sånt här nätagg http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1261 ?
Citera
2007-04-13, 12:51
Medlem
En bärbar dator med din strömkälla direkt in, utan den vanliga nätadaptern. Klart!
Citera
2007-04-13, 12:56
Medlem
Zkalmans avatar
Vi behöver veta mer om vad den ska användas till. Det styr lite grann hur mycket lagring och sånt du behöver, eller om den bara ska kunna visa ett sjökort vilket är det vanliga i en båt.
Citera
2007-04-13, 12:57
Medlem
TarmTomtes avatar
Tänk på att kapsla in datorn i något stötdämpande och fukt tätt, hårddisken gillar inte vibrationerna som blir i en båt. Har själv erfarenhet av detta. Jag hade en bärbar i en väska fylld med etafom.
Citera
2007-04-13, 13:29
Medlem
nizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkalman
Vi behöver veta mer om vad den ska användas till. Det styr lite grann hur mycket lagring och sånt du behöver, eller om den bara ska kunna visa ett sjökort vilket är det vanliga i en båt.

Absolut, missade det. Det ska bara vara till för navigation och det råder alltså även här väldigt låga prestandakrav.

Citat:
Tänk på att kapsla in datorn i något stötdämpande och fukt tätt, hårddisken gillar inte vibrationerna som blir i en båt. Har själv erfarenhet av detta. Jag hade en bärbar i en väska fylld med etafom.

Hehe det var väl lite overkill eller? Men absolut, nånting måste göras åt stötskyddet.

Känns lite som att det bästa kanske är att köpa någon gammal hark-dator och mickla ihop den i ett eget chassi med stötskydd. Men helst vill man ju ha nya grejer liksom och det är lite där skon klämmer, vill helst inte gamla grejjer som rasar efter bara en liten stund, men samtidigt är budgeten ganska begränsad.
Citera
2007-04-13, 13:38
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niz
Absolut, missade det. Det ska bara vara till för navigation och det råder alltså även här väldigt låga prestandakrav.

Hehe det var väl lite overkill eller? Men absolut, nånting måste göras åt stötskyddet.

Känns lite som att det bästa kanske är att köpa någon gammal hark-dator och mickla ihop den i ett eget chassi med stötskydd. Men helst vill man ju ha nya grejer liksom och det är lite där skon klämmer, vill helst inte gamla grejjer som rasar efter bara en liten stund, men samtidigt är budgeten ganska begränsad.

Köp en billig bärbar, skaffa en väska som du kan fylla i botten med nåt mjukt. Det är inte overkill kan jag säga. Hårddisken går på några månader om den är utsatt för stötar och vibrationer hela tiden plus att (salt?)vatten inte är burkens bästa vän.
Citera
2007-04-13, 15:37
Medlem
Zkalmans avatar
En roligare teknisk lösning är ju en tunn klient.. Inga rörliga delar som tar skada av vibrationer, inga värmeproblem, och låga energikrav... Snabb uppstart är bara en bonus. Nackdelen ligger i att de inte klarar några mer grafikkrävande saker, men att uppdatera ett sjökort med GPS-koordinater fixar en sån garanterat...
Citera
2007-04-13, 15:42
Medlem
tjaboooos avatar
skit i att köra med hårddisk utan kör med usb-minne istället, då kommer man ju runt problemet med vibrationer, 4gb finns att få för 400kr och 800kr för 8gb.
Citera
2007-04-13, 15:51
Medlem
nizs avatar
Sådärja, nu börjar det komma lite roliga svar här! Vill ju som jag sa innan inte ha en laptop utan verkligen bygga in en dator. En tunn klient är jag rädd har för lite minne dock (om den inte ska fara iväg alltför mkt i pris). Men att köra flashminne ist för HD i allmänhet kan ju tänkas vara ngt. USB-minne ist f HD känns lite risky, eller?

En annan fråga, nån som vet ngt bra ställe att köpa klena grejjer (minnen, moderkort, processor osv..) men som fortfarande är nya? Plockar ju helst ihop ngt själv men kan också tänka mig ett färdigt sneakpaket som jag tweakar till för att passa mina behov (mest stötdämpningen dårå).
Citera
2007-04-13, 19:51
Medlem
Zkalmans avatar
Visst, tunn klient har lite minne. Men allt vi vill köra är ju egentligen ett bantat OS och drivrutiner för GPS-antenn? Sen kombinerar du med den andra av dina föredragna tekniker och kör sjökorten på USB och badaboom så har du det bästa av dina två världar. En energisnål dator som inte kräver 220 V och är fullständing immun mot vibrationer, samt snabb och enkel uppdatering av sjökorten via USB. (Vill du sen ha underhållning i båten så kopplar du in din MP3-spelare via USB och spelar musiken från den och slipper flytta filer fram och tilbaka.)
Citera
2007-04-13, 20:15
Medlem
Squalos avatar
Det borde gå att använda ett sånt här kort: http://www.webhallen.com/prod.php?id=70086 - 1300 kr

Med ett sånt här ram-minne: http://www.webhallen.com/prod.php?id=20824 - 250 kr

Ett sådant USB-minne:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67977

Eller ett sådant CF-minne: http://www.webhallen.com/prod.php?id=36177
Citera
2007-04-13, 20:17
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkalman
Visst, tunn klient har lite minne. Men allt vi vill köra är ju egentligen ett bantat OS och drivrutiner för GPS-antenn? Sen kombinerar du med den andra av dina föredragna tekniker och kör sjökorten på USB och badaboom så har du det bästa av dina två världar. En energisnål dator som inte kräver 220 V och är fullständing immun mot vibrationer, samt snabb och enkel uppdatering av sjökorten via USB. (Vill du sen ha underhållning i båten så kopplar du in din MP3-spelare via USB och spelar musiken från den och slipper flytta filer fram och tilbaka.)
Ett CF-kort på 2 GB kostar runt 250 kr. Det räcker gott och väl för att köra Windows 2000 och lite tilläggsprogram. Tror W2k tar runt 300-400 MB, och sen vill man ha GPS-mjukvara och lite annat kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in