Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-13, 17:20
Medlem
Neil Young är grym.

Låttips:
After the Goldrush
Like a Hurricane (albumet Unplugged)
Heart of Gold
Trasher (helst från Rust never sleeps-konserten)

Hela Silver & Gold-skivan.
Citera
2007-04-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Eh? Hans egna låtar kanske? T.ex. långt gött solo i "Isn't She Lovely".

Toots Thielemans är världens bästa munspelare för övrigt.
Har för mig att jag har sett nått slags munspelsduell mellan just dessa två herrar.

Lyssna på Stevie Wonders 70-talsskivor, det finns en massa munspel lite här och där, inte bara solon utan även mer inbäddat i ljudbilden. En låt jag kommer på spontant är Big Brother från Talking Book.

Och gillar du blues så finns det ju hur mycket som helst att lyssna på.

Edit: Kom på en annan låt med Stevie, Too High från Innervisions. Två munspel spelar ett hetsigt solo (tautologi?) på samma gång...
Citera
2007-04-13, 20:08
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Har för mig att jag har sett nått slags munspelsduell mellan just dessa två herrar.

Lyssna på Stevie Wonders 70-talsskivor, det finns en massa munspel lite här och där, inte bara solon utan även mer inbäddat i ljudbilden. En låt jag kommer på spontant är Big Brother från Talking Book.

Och gillar du blues så finns det ju hur mycket som helst att lyssna på.

Edit: Kom på en annan låt med Stevie, Too High från Innervisions. Två munspel spelar ett hetsigt solo (tautologi?) på samma gång...

Too High är en pärla. Håller med om att mycket av Stevies munspel vävs in i ljudbilden, lite samma roll som Moog-syntarna har på de plattorna. Det är grymt coolt.

Det stämmer att Toots och Stevie duellerade när Stevie fick Polarpriset (1999?). Der var magiskt.
Citera
2007-04-13, 20:15
Medlem
2mass avatar
Barry McGuire - Eve of destruction

bra låt från 60-talet, innehåller lite munspelande
Citera
2007-04-13, 20:22
Medlem
earkovs avatar
"Fuck This Shit" av Belle & Sebastian är precis vad du söker.
Citera
2007-04-13, 20:36
Bannlyst
De äldre låtarna av Yardbirds.

Även ett par Led Zeppelin låtar:

When the levee breakes
Bring it on home
etc
Citera
2007-04-13, 21:57
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bebsy_1
Bruce Springsteen har med munspel i en del låtar, etc The River, Thunder road och Mary queen of Arkansas.

Även om just Mary Queen of Arkansas är en låt du borde stanna borta från.
Citera
2007-04-13, 22:17
Medlem
-Johan-s avatar
Ett bra tips till er som gillar munspel, är att leta reda på den ökände munspelsmannen som härjar i stockholm. han förekommer i Stockholm, ofta vid stora Åhléns ingången.
Citera
2007-04-13, 23:58
Medlem
Goatscrotums avatar
Winnerbäck har munspel i många låtar.
Citera
2007-04-14, 01:12
Medlem
Bob Dylan, när du väl tagit dig förbi rösten så återstår texter som nog är oöverträffade än idag. Munspel hittar du mycket av på de tidigare albumen.
Citera
2007-04-14, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Ett bra tips till er som gillar munspel, är att leta reda på den ökände munspelsmannen som härjar i stockholm. han förekommer i Stockholm, ofta vid stora Åhléns ingången.

Dock att han för det mesta kör samma race med radion vid örat och man kan först tro att han faktiskt försöker konvertera det som spelas på radion till faktiskt munspelande, men det är i själva verket enbart två tonlägen han skiftar mellan. Men hans psykadeliska "headbang" han kör när han väl är igång tar priset.
Citera
2007-04-14, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Too High är en pärla. Håller med om att mycket av Stevies munspel vävs in i ljudbilden, lite samma roll som Moog-syntarna har på de plattorna. Det är grymt coolt.

Det stämmer att Toots och Stevie duellerade när Stevie fick Polarpriset (1999?). Der var magiskt.
Ja just det, det måste varit detta framträdande jag tänkte på! Ska kolla upp om det går att beskåda nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in