• 1
  • 2
2007-04-13, 01:34
Medlem
electric_boogies avatar
hittade inget forum för övrig elektronik så jag hoppas att det funkar att jag postar tråden här...

jag ska ev. snart flytta hemifrån och behöver en tv! dock har jag ganska så lite pengar att röra mig med. frågan är då, kan det vara värt att köpa en tv begagnat på t.ex. blocket? hur ska man kunna veta att man inte blir totalt blåst? finns det något särskilt att tänka på?

vill gärna ha en liiite större tv än jag har nu (nu har jag 14” bara) så helst 21” eller 28”... och allra helst en som man kan koppla till datorn, ifall man vill kunna se på något från datorn på tv:n... vad heter en sån ut/in-gång och hur kollar man om tv:n har en sådan?

vad tycker ni: är det värt att chansa och kanske köpa en philips, panasonic, sony, toshiba eller liknande ”märkes-tv” på blocket för några hundralappar, eller bör jag hellre lägga till några hundra till och köpa nåt halvskräpigt på nätet? (vill helst inte köpa via nätaffärer dock, då jag inte har så bra erfarenhet av det och tycker det mest känns krångligt om tv:n skulle gå sönder eller dylikt) eller hur bör jag göra? på t.ex. elgiganten så kostar den billigaste tv:n 2000 kr, och det tycker jag är ganska mycket. för min budget alltså...

tacksam på förhand.
Citera
2007-04-13, 01:40
Medlem
Marulks avatar
Åk till närmaste återvinningscentral och invänta första bästa bil som dumpar en 28 " teve. Hur många som helst som kastar fungerande tv-apparater nu när platt-tv gjort sitt intåg.
Citera
2007-04-13, 01:40
Medlem
Squalos avatar
Det finns ett forum för hemelektronik.

Visst kan du köpa en TV för några hundra på blocket eller lokalblaskans annonsmarknad. Någon garanti lär du inte ha, men du får ju kolla på den och se att bilden och ljudet är som det ska när du hämtar den.

Sony är väl det märke som är att föredra.
Citera
2007-04-13, 01:47
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det finns ett forum för hemelektronik.

Visst kan du köpa en TV för några hundra på blocket eller lokalblaskans annonsmarknad. Någon garanti lär du inte ha, men du får ju kolla på den och se att bilden och ljudet är som det ska när du hämtar den.

Sony är väl det märke som är att föredra.

aha, sorry. tyckte jag försökte kolla om det fanns nåt sånt forum men jag måste ha missat det då... ;(

hmm... mja... det känns ju dumt om man slänger typ 500 spänn i sjön för att nån är dum och säljer en trasig tv-apparat liksom. (okej, den kan ju funka när man slår på den på prov, men det finns ju många fel en tv kan ha. typ att den börjar flacka med bilden efter en halvtimme, ja... du vet såna mer "dolda" fel) men ja... vet inte riktigt hur jag ska göra. kanske är bäst att spara ihop lite mer pengar o vänta då... jag vet inte...
Citera
2007-04-13, 01:48
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Åk till närmaste återvinningscentral och invänta första bästa bil som dumpar en 28 " teve. Hur många som helst som kastar fungerande tv-apparater nu när platt-tv gjort sitt intåg.

ah, kanske är sant. men man (iaf jag) vill ju gärna ha fjärrkontroll och bruksanvisning till. och det kan man ju inte direkt förvänta sig att få om man åker till nån återvinningscentral och gluttar. :P (och ofta är det dyrare att köpa till en fjärris och bruksanvisning än att köpa en ny tv, faktiskt!)
Citera
2007-04-13, 01:50
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electric_boogie
aha, sorry. tyckte jag försökte kolla om det fanns nåt sånt forum men jag måste ha missat det då... ;(

hmm... mja... det känns ju dumt om man slänger typ 500 spänn i sjön för att nån är dum och säljer en trasig tv-apparat liksom. (okej, den kan ju funka när man slår på den på prov, men det finns ju många fel en tv kan ha. typ att den börjar flacka med bilden efter en halvtimme, ja... du vet såna mer "dolda" fel) men ja... vet inte riktigt hur jag ska göra. kanske är bäst att spara ihop lite mer pengar o vänta då... jag vet inte...
TV-kort till datorn? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...t_pris_inkmoms
Citera
2007-04-13, 01:55
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:
TV-kort till datorn? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...t_pris_inkmoms

nej det är tyvärr inte aktuellt, då min dator är så otroligt gammal (sen -98) och det blir bara pixligt och hemskt om man försöker kolla via den. hoppas kunna köpa en ny dator så småningom, men det kostar ju mycket pengar. särskilt om man är så kräsen som jag är och vill ha en macbook... ;(

men nej, tv-kort till datorn är inget alternativ i dagsläget.
Citera
2007-04-13, 01:56
Medlem
Marulks avatar
Citat:
ah, kanske är sant. men man (iaf jag) vill ju gärna ha fjärrkontroll och bruksanvisning till. och det kan man ju inte direkt förvänta sig att få om man åker till nån återvinningscentral och gluttar. :P (och ofta är det dyrare att köpa till en fjärris och bruksanvisning än att köpa en ny tv, faktiskt!)

Passa på att köp en ordentlig master fjärr som du kan styra hela hemmet med.
Kan varmt rekommendera logitech harmony, finns i olika varianter och prisklasser.

Till dom finns en databas på nätet där du bara kan slå modellbeteckningarna på alla dina apparater i hemmet och vad som ska vara på när du gör vad via en enkel guide, sen programmerar den fjärren åt dig. Du får tillgång till alla funktioner på varje apparat och kan samla de viktigaste funktioner under olika händelser, såsom titta på teve(då slår den på teve, digitalbox och förstärkare i rätt läge och dimmar sedan ner belysningen exempelvis) sedan styr du ljuder och byter kanal som vanligt. Vill du åt mer avancerade funktioner kan du gå in på de olika delarna. Exempelvis teven och börja söka kanaler mm.

Bästa köpet någonsin !

Bruksanvisning, är du kvinna eller förståndshandikappad, annars behövs väl inte det ?
Citera
2007-04-13, 02:00
Medlem
Squalos avatar
Citat:
nej det är tyvärr inte aktuellt, då min dator är så otroligt gammal (sen -98) och det blir bara pixligt och hemskt om man försöker kolla via den. hoppas kunna köpa en ny dator så småningom, men det kostar ju mycket pengar. särskilt om man är så kräsen som jag är och vill ha en macbook... ;(

men nej, tv-kort till datorn är inget alternativ i dagsläget.

Då är det kanske bättre att lägga 5000 kr på en ny dator!
Citera
2007-04-13, 02:02
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Passa på att köp en ordentlig master fjärr som du kan styra hela hemmet med.
Kan varmt rekommendera logitech harmony, finns i olika varianter och prisklasser.

Till dom finns en databas på nätet där du bara kan slå modellbeteckningarna på alla dina apparater i hemmet och vad som ska vara på när du gör vad via en enkel guide, sen programmerar den fjärren åt dig. Du får tillgång till alla funktioner på varje apparat och kan samla de viktigaste funktioner under olika händelser, såsom titta på teve(då slår den på teve, digitalbox och förstärkare i rätt läge och dimmar sedan ner belysningen exempelvis) sedan styr du ljuder och byter kanal som vanligt. Vill du åt mer avancerade funktioner kan du gå in på de olika delarna. Exempelvis teven och börja söka kanaler mm.

Bästa köpet någonsin !

Bruksanvisning, är du kvinna eller förståndshandikappad, annars behövs väl inte det ?

aja, men nu är jag inte ute efter någon specialfjärrkontroll, utan en vanlig jäkla tv som funkar normalt! de enda kraven jag har på tv:n är att den ska vara minst 21" stor, kunna kopplas till datorn och ha fjärrkontroll samt bruksanvisning!

och JA, jag är kvinna och högst oteknisk! så jag vill ha det så simpelt som möjligt när det kommer till teknikfronten. (fast det där var ändå lite taskigt skrivet av dig tycker jag...) ;/
Citera
2007-04-13, 02:05
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:

Då är det kanske bättre att lägga 5000 kr på en ny dator!

nää. för jag har inte 5000 kronor att lägga på en ny dator. jag har max ca 1000 kr att lägga på en ny tv!

jag dras hellre med den här skrothögen till dator i ett halvår till och sparar ihop till en fin dator jag vill ha. och somsagt, jag har ändå inte 5000 kr att lägga på en dator, så... det är liksom ändå inget alternativ! vill ha en ny lite större tv helt enkelt! (jag vill ändå ha en laptop senare och såna kan man inte direkt sitta och glo på film på, på en 13" skärm... inte sagan om ringen iaf...)
Citera
2007-04-13, 02:09
Medlem
Marulks avatar
Citat:
nää. för jag har inte 5000 kronor att lägga på en ny dator. jag har max ca 1000 kr att lägga på en ny tv!

jag dras hellre med den här skrothögen till dator i ett halvår till och sparar ihop till en fin dator jag vill ha. och somsagt, jag har ändå inte 5000 kr att lägga på en dator, så... det är liksom ändå inget alternativ! vill ha en ny lite större tv helt enkelt! (jag vill ändå ha en laptop senare och såna kan man inte direkt sitta och glo på film på, på en 13" skärm... inte sagan om ringen iaf...)

Köp master fjärren för 1000 kr och hämta en gratis teve på återvinningscentralen.

Sen kan du be någon man hjälpa dig att ställa in allt.
Nu när alla vet att du är tjej så har du väl redan ett par beundrare i PM boxen, bara att frågan någon av dom, annars kan du be grannen eller någon annan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in