2007-04-12, 17:16
Medlem
Hej på er. Sedan en tid tillbaka har min dator börjat bete sig konstigt. Vid boot, ca 3-4 sekunder in, stänger den av sig. Då måste man dra ur sladden till nätagget, sedan sätta in den, för att kunna försöka igen. På tredje/fjärde försöket startar datorn upp normalt. Väl igång kan den stå på hur länge som helst i princip.

Antalet anslutna USB-enheter gör ingen skillnad, det har jag redan testat. Misstänker att nätagget sjunger på sista versen, det är på 500w (om jag minns rätt) och jag har ganska krävande delar i, ett ljudkort med fristående enhet (3,5" är det va?) samt ett Ati x800XTpe, två hårddiskar. Har som sagt funkat utmärkt förutom senaste månaderna.

Om det är hårddisk-relaterat, vilka problem på diskarna skulle kunna resultera i att strömmen bryts? Verkar märkligt...
Citera
2007-04-12, 17:25
Medlem
Unbalanceds avatar
Prova att swappa RAM minnen, delvis ta ut alla utom ett och försök boota, sedan tar du ut det minnet och sätter i ett annat osv.
Sedan kan du prova rycka ur alla komponenter förutom dom som är nödvändiga för att datorn ska starta.
Prova swappa minnen när du dragit ur allt förutom det nödvändiga.

Sedan kan du alltid låna ett nätagg som du vet fungerar och räcker till dina komponenter.
Citera
2007-04-12, 17:39
Medlem
Couplands avatar
Håller med Unbalanced här, det låter inte som ett hårddiskfel direkt, för då får man ofta ett meddelande att det inte finns någon disk bla bla bla...

Om felet uppstår så tidigt som vid BIOS (dvs du har inte sett Windows loggan än), så gissar jag också på att det rör sig om RAM eller nätagg. Det kan dock även tänkas vara ett värmeproblem på processorn. Vad sitter det för cpu i och verkar dess kylning vara ok?
Citera
2007-04-25, 13:58
Medlem
Det har ju faktiskt hänt att jag startat och den inte kunnat känna igen en av hårddiskarna. Detta var dock inte boot-disken. -och- det var efter jag pillade och höll på. sen bytte jag sladdar mellan diskarna typ 5-6 gånger utan att veta vad fan jag höll på med, helt plötsligt funkade allt igen och har funkat bra.

Okej, ram får jag kolla.
CPU-fläkt kan det vara, den går ofta på högvarv vid enklare påfrestning. Ibland onaturligt högt kan jag tycka. Rengjorde den för inte så längesedan, då hade den fem hundra kilo damm i sig och överhettade fort (med tillhörande pc-speaker-varning). Det är en P4 3.0 Ghz och fläkten skall räcka rent spec-mässigt iallafall.
Citera
2007-04-25, 18:57
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Det har ju faktiskt hänt att jag startat och den inte kunnat känna igen en av hårddiskarna. Detta var dock inte boot-disken. -och- det var efter jag pillade och höll på. sen bytte jag sladdar mellan diskarna typ 5-6 gånger utan att veta vad fan jag höll på med, helt plötsligt funkade allt igen och har funkat bra.

Okej, ram får jag kolla.
CPU-fläkt kan det vara, den går ofta på högvarv vid enklare påfrestning. Ibland onaturligt högt kan jag tycka. Rengjorde den för inte så längesedan, då hade den fem hundra kilo damm i sig och överhettade fort (med tillhörande pc-speaker-varning). Det är en P4 3.0 Ghz och fläkten skall räcka rent spec-mässigt iallafall.

Jag själv hade problemet med att datorn startade om sig efter att man stängt av sig (http://www.flashback.org/showthread.php?t=465013) och mitt problem löste sig när jag bytte nätagg.

När nätagget är paj så kan det hända rätt konstiga saker, så jag skulle säga att du först testar att dra ut minnesstickorna och om det inte löser problemet permanent så går du och köper dig ett nytt nätagg.
Citera
2007-04-26, 14:48
Medlem
SjogrenXs avatar
Kolla alla transistorer i nätdelen, inga problem att byta om du har tillgång till en lödkolv...

BTW, krånglar den bara när det är kyligt inomhus?
Citera
2007-09-05, 10:47
Medlem
Den krånglar helt som den vill oavsett temperatur os´v.
Citera
2007-09-05, 10:58
Medlem
groils avatar
Jag hade samma fel när jag plockade ihop min dator... Visade sig att jag inte hade satt dit cpu-kylaren ordentligt.
Citera
2007-09-05, 10:58
Moderator
Falukropps avatar
Tja, kan bara hålla med folk. Känns som det antingen är minnet eller att du får en oren spänning från nätagget.

Transistorerna i nätagget lär inte paja annat än om det är rejält överhettat. Om det är nån komponenttyp som har en förmåga att lägga av så är det väl elektrolytkondensatorer. Kan vara värt att öppna nätagget och kolla dem. Leta efter läckor och bulliga toppar på kondingarna, det brukar vara säkra tecken på att nåt inte är som det ska.
Det räcker med rudimentära lödningskunskaper för att klara av att att byta ut dem. Nätaggen brukar inte ha några direkt svårjobbade kretskort.

Är det minnet så håller jag med tidigare talare, prova att swappa runt med minnesstickorna.
Kan du få datorn att gå ett lite längre tag kan du testa minnet med memtest86. Tankar du gratis på http://www.memtest86.com/download.html

Vad det gäller ditt tidigare hårddiskstrul där, det brukar vara en god ide att uppdatera bios. Den biosmjukvara som moderkorten levereras med brukar inte direkt vara sådär superstabil. Hade precis samma problem med mitt gamla Asus P4P800-moderkort tills jag uppdaterade det.
Citera
2007-09-11, 18:36
Medlem
Datorn går ju alltså i flera dagar i sträck när den väl startar.
Citera
2007-09-17, 21:56
Medlem
Jag skall testa att ta ut ena minnesstickan för att se vad som händer.

Förresten: CPUn låter som ett jävla as så fort den måste arbeta mycket. Hur får jag tyst på ljudet? det är som om fläkten sitter aningen löst, har försökt trycka dit den ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in