Tja, kan bara hålla med folk. Känns som det antingen är minnet eller att du får en oren spänning från nätagget.
Transistorerna i nätagget lär inte paja annat än om det är rejält överhettat. Om det är nån komponenttyp som har en förmåga att lägga av så är det väl elektrolytkondensatorer. Kan vara värt att öppna nätagget och kolla dem. Leta efter läckor och bulliga toppar på kondingarna, det brukar vara säkra tecken på att nåt inte är som det ska.
Det räcker med rudimentära lödningskunskaper för att klara av att att byta ut dem. Nätaggen brukar inte ha några direkt svårjobbade kretskort.
Är det minnet så håller jag med tidigare talare, prova att swappa runt med minnesstickorna.
Kan du få datorn att gå ett lite längre tag kan du testa minnet med memtest86. Tankar du gratis på
http://www.memtest86.com/download.html
Vad det gäller ditt tidigare hårddiskstrul där, det brukar vara en god ide att uppdatera bios. Den biosmjukvara som moderkorten levereras med brukar inte direkt vara sådär superstabil. Hade precis samma problem med mitt gamla Asus P4P800-moderkort tills jag uppdaterade det.