Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-13, 15:27
  #13
Medlem
pilens avatar
Tack för svaren. Mindre tack för påhoppen som är onödiga.

Så 100.000 i aktiekapital.
Kan företaget köpa egna aktier tills det finns aktier kvar ute på marknaden till ett värde av 100.000 ? Om inte, var går gränsen?
Citera
2007-04-13, 22:10
  #14
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Jo den möjligheten kom med införandet av den nya aktiebolagslagen. Dessa återköpta aktier berättigar varken till utdelning eller rösträtt vid stämman. Egentligen är återköpen enbart till för att ändra finansieringen av företaget. Vanligtvis dödas de återköpte aktierna men företaget har även möjlighet att sälja ut dem på marknaden igen.


Hur regleras detta mot att jag som företagare inte kan sälja mina aktier till mitt eget företag?
Citera
2007-04-13, 23:12
  #15
Medlem
Förlåt att jag bryter in, men så här går det att göra:

http://www.sscskelleftea.se/template...e____2915.aspx

Det kanske inte var så du tänkte dig men det kan ge dig fler ideer.

Fruktansvärt ineffektivt sätt att arbeta dock, alla delägare har lika stora delar och är livrädda för att trampa varandra på tårna
Citera
2007-04-14, 04:39
  #16
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Hur regleras detta mot att jag som företagare inte kan sälja mina aktier till mitt eget företag?

Vilka specifika aktier som företaget återköper är givetvis inte reglerat, alla aktieägare har lika rätt till återköpen. Reglerna för återköp återfinns i ABL:s 19:kap. Återköp sker egentligen enbart i publika bolag och där finns också en begränsning reglerad.

"15 § Ett publikt aktiebolag som avses i 13 § får inte förvärva egna aktier i den mån bolagets innehav av egna aktier efter förvärvet kommer att uppgå till mer än en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Aktier i bolaget som innehas av dess dotterföretag skall vid beräkningen anses som bolagets."

Jag orkar inte återge alla bestämmelser så läs igenom 19 kap ABL som finns om du söker på "Aktiebolagslag (2005:551)". Frågor om tolkningar av ABL hjälper jag gärna till med efter förmåga.
Citera
2007-04-14, 14:43
  #17
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av It_is_MY_fitta
Hahaha! Är böjd att hålla med. Kan en cykel äga sig själv? Kan en hund äga sig själv? Hur skulle NÅGOT kunna äga sig självt?

edit
Citera
2007-04-14, 15:59
  #18
Medlem
Ett sätt att komma runt det är väl att tillämpa 19:5 st 1 p 1 och skänka aktier till aktiebolaget?

På så sätt borde väl bolaget kunna äga sig själv till 100%, då blir iof aktiekapitalet 0... Någon som hittar något lagförbud i ABL eller annan författning?
Citera
2018-05-03, 14:45
  #19
Medlem
Gammal tråd. Men vad händer om ett bolag äger ca 50% av ett annat bolag och det bolaget äger 50% av andra bolaget? Alltså att de äger 50% vardera i respektive bolag.

Och vad skulle hända om dessa bolag sedermera slås ihop till ett bolag? Syftar bl.a på Renault och Nissan där Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.
__________________
Senast redigerad av Cenorida 2018-05-03 kl. 14:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback