Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
...
Jag har inte testat vare sig LSD eller MDMA (än), men några käkspänningar har jag aldrig upplevt under de gånger jag druckit meskalinhaltig kaktusbrygd. En tydlig skillnad mellan svamp och kaktus är det visuella, då kaktus i större grad förvränger dimensioner. När jag tittar in i kylskåpet, så har det närmast sett ut som en korridor upplyst med ett svalt, blåaktigt ljus, och det har även varit vanligt att tvådimensionella ytor som bokomslag eller bilder på dataskärmen upplevts som tredimensionella. En del av dessa effekter kan jag även i vissa fall uppleva på svamp, men inte lika tydligt. Det var även på kaktus som jag för första gången upplevde starka visioner bakom stängda ögonlock, något som jag fick "träna upp" när det gäller svamp. Jag är medveten om att detta inte alls gäller alla.
Med undantag för en enda gång, så har jag alltid gjort brygd på kaktus när jag konsumerat den. Jag har i regel först dragit ut taggarna, för att sedan skiva kaktusen och slänga in den i en kastrull med lite vatten. Därefter har jag slitit fram stavmixern och kört på ett tag, för att sedan låta det hela långtidsputtra på spisen. Om jag inte missminner mig - det var flera år sedan nu - så brukade jag låta det stå i runt tre timmar, vilket möjligen är onödigt länge åtminstone när man har mixat sönder kaktusen.
Var uppmärksam! Kaktusmos med vatten kokar mycket lätt över, så man får passa sig lite. När väl skummet lagt sig igen så brukar det vara lugnt.
När det har gått några timmar, så har jag silat av vätskan genom att hälla allt genom en bit tyg. Därefter läggs den kvarvarande massan in i kastrullen igen och processen upprepas, fast jag brukar då dra ner tiden till 1,5 timme eller något i den stilen. Sammanlagt så har jag för det mesta kört med tre avsilningar, för att sedan koka ner den kvarvarande vätskan för att minska volymen.
Till slut har jag sedan kunnat avnjuta denna ofattbart bittra, unkna brygd med en konsistens som påminner om snor. En ganska exotisk upplevelse, kanske man kan säga. Se gärna till att ha toaletten nära intill, då de allra flesta drabbas av rejäla kräkningar en stund efter intaget, en fas som i mitt fall har kunnat vara i över en timme. Detta kallas av ursprungsbefolkningen för "la purga" och anses vara en viktig del av ritualen/upplevelsen, då det hävdas att det är ett slags reningsprocess.
[Edit] Ja, just ja! Det hävdas ibland att man ska dra bort det genomskinliga ytterlagret på kaktusen innan man skivar och kokar den, detta för att det spekuleras att någonting i detta lager bidrar till illamåendet. Jag har provat både med och utan skinnet, men kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad.