Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-10, 23:55
  #1
Medlem
försöker lägga till en gammal hårddisk som slav på min burk med fedora core 4, men den hittar inte hårddisken, är det för att fedora inte läser fat helt enkelt?
Tacksam för svar
Citera
2007-04-11, 00:37
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
Det går alldeles utmärkt. Varför den inte syns i Fedora kan jag dock inte svara på.
Citera
2007-04-11, 00:56
  #3
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Hur har du kollat om datorn hittar disken?
Citera
2007-04-18, 21:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Hur har du kollat om datorn hittar disken?

Nja jag förvänta mig att den skulle synas eftar att jag starta datorn å gör den inte det så är det nåt fel.
Citera
2007-04-20, 16:04
  #5
Moderator
rancors avatar
Kolla dina biosinställningar. Säkert något där du har missat
Citera
2007-04-20, 16:06
  #6
Medlem
blueCommands avatar
Vad har du för diskar i nu?
Du skulle kunna öppna en terminal och skriva "dmesg" och se om det finns något där som kan vara tecken på fel.
Citera
2007-04-20, 17:31
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Kolla så du har stöd för FAT i kerneln. Kör du med nån förkompilerad kärna är det väl nån modul som ska laddas kan jag tänka mig, kolla om den är laddad med lsmod. Är den inte det, ta reda på vad den heter och ladda med modprobe (eller motsvarande om det är nåt nytt kommando, inte kört med moduler sen 2.2-kärnorna, föredrar att kompilera in stöd för grejer i kärnan)
Citera
2007-05-08, 19:12
  #8
Medlem
Det kan inte vara något så enkelt som att du har glömt att sätta "clipsen" på hårddisken till slave?
Citera
2007-05-09, 16:17
  #9
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discodre
försöker lägga till en gammal hårddisk som slav på min burk med fedora core 4, men den hittar inte hårddisken, är det för att fedora inte läser fat helt enkelt?
Tacksam för svar

Jag vet inte riktigt vad du menar med "hittar inte hårddisken".

1. Kör kommandot parted -l (sista bokstaven är ett litet L, ifall ditt typsnitt gör det oklart) som root i en terminal. Syns din disk och önskad partition där? Om den inte syns där så är disken fysiskt felinstallerad, kolla master-/slave-inställningar, strömanslutning och datakabel (PATA/SATA/SCSI/whatever).

2. Om din disk och partition syntes i steg 1, kolla ifall Linux har monterat filsystemet: kör mount i en terminal.
Är din eftersökta disk en IDE-disk som är installerad som slav och partitionerad med bara en enda FAT-partition så skall det stå en rad med något i stil med
/dev/hdb1 on /media/disk type vfat(...)

hdb = slavdisken på din dators första IDE-anslutning.
hdb1 = första (och möjligen enda) partitionen på ovanstående disk.

3. Om din disk/partition syntes i steg 1 men inte i steg 2 så behöver du säga åt Linux att montera den.
Kör valfri textredigerare som root och öppna filen /etc/fstab. Lägg till en ny rad som ser ut så här:
Kod:
/dev/hdb1      /mnt/gammalfatdisk        vfat    users,exec,rw,shortname=winnt	0 0
/dev/hdb1 är disken du vill montera, /mnt/gammalfatdisk är vart du vill få den monterad (dess blivande sökväg i ditt filsystem), vfat är filsystemstypen, users,exec,rw är parametrar som ger alla användare rätt att läsa, skriva och exekvera filer, shortname= har med filnamns- och teckenhanteringen att göra, 0 0 gör att Linux inte automatiskt skall köra en integritetskontroll på filsystemet vid boot. Läs man mount och man fstab för mer info.
Spara /etc/fstab.

/dev/hdb1 får du ändra ifall det inte stämmer för din disk, och /mnt/gammalfatdisk är bara ett exempel. /mnt/trams, /mnt/test, /mnt/vadsomhelst. Ett kort namn är att rekommendera. Du måste i vilket fall se till att det existerar en mapp med ditt valda namn: Kör som root mkdir /mnt/gammalfatdisk.

Kör nu mount /mnt/gammalfatdisk.
Gör om steg 2., partitionen skall nu listas. Pröva att lista innehållet på disken med ls /mnt/gammalfatdisk. Grattis, klart!

4. Vill du att Fedora skall visa snygga ikoner för din "nya" disk på skrivbordet och i fildialoger m.m. så kör följande som root:
mv /usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/99-redhat-storage-policy-fixed-drives.fdi /root/
Starta sedan om HAL-demonen antingen med den grafiska "Konfiguration av tjänst" i menyn System -> Administration -> Serverinställningar -> Services, eller genom att som root köra service haldaemon restart. Logga ut och in igen. (Eller starta helt enkelt om datorn.)
Observera att om det finns flera användarkonton på din dator så får alla tillgång till disken!

5. Uppgradera till Fedora Core 6 för i helvete! Eller vänta på Fedora 7 som skall vara ute den 24/5.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback