Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-10, 13:30
  #1
Medlem
Lyckholms avatar
Hej,

Min sambo följde med på en mässa. Hon hjälpte till med allt möjligt då jag var där. Jag betalade resan. Får jag bokföra kostnaderna (biljetter/resa) för hennes medverkan på firman?

Hon var visserligen med i egenskap av min sambo, men hjälpte till också. Det var en renodlad affärs-resa. Inget nöje överhuvudtaget.
Citera
2007-04-10, 14:09
  #2
Medlem
Deannas avatar
Firma? Enskild näringsidkare? I så fall kör du det som uttag, Eftersom ersättning för arbete som utförs av make inte får dras av i enskild näringsverksamhet bokförs också det som ett uttag.. (antar att sambos jämställs med makar).
Inkomstskattelagen kap 60 kanske vore något att slänga ett öga på..
Citera
2007-04-11, 09:53
  #3
Medlem
Lyckholms avatar
Ja, du har rätt. Egentligen tänkte jag bara få tillbaka momsen och dra av resan, inget mer, för min sambo, eftersom hon hjälpte till att bära grejor. Men uppenbarligen är det inte tillåtet. Jag kollade i en bok jag har. Ganska korkat. Hyr jag in en person som gör motsvarande är det tydligen avdragsgillt. Så otroligt korkat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback