Har idag ADSL-modem kopplat till telenätet, varifrån det går en kabel till en D-link 4-ports router. Har 3 stationära datorer och 1 laptop inkopplad till routern.
Hur gör jag så jag får laptopen trådlös? Vill alltså endast ha den trådlös, och de övriga stationära så som de är idag, dvs kopplade med vanlig nätverksladd. Vilka saker behöver jag?
Köp bara en trådlös router o byt ut din d-link, det sitter ju 4st RJ-45 utgångar på trådlösa routrar också, enda skillnaden är ju att dem har antenner. o din laptop borde ha inbyggt trådlöst nätverkskort annars köper du bara det.
Om jag byter ut routern till en med wlan, så kan jag fortfarande använda dom 3 stationäras kablar? Bibehållen prestanda?
Laptopen är gammal som gatan, ingen aning om det är trådlöst nätverkskort i den. Antar att det inte är det. Har dock XP på den, så ska väl inte vara några problem att installera ett? Hur är det med kontakter? Finns det olika standarder? Är det mycket probs med att få laptopens n-kort att kommunicera med routern, lr är det bara att plugga in o köra?
Som sagt, ända skillnaden mellan routrarna är att den har en antenn för det trådlösa. det är det ända. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=334146 eller så brukar man få med ett trådlöst nätverkskort med routrarna, USB brukar dem vara
Tack grabbar
Vad är att föredra: USB-stick lr en sån som man trycker in i datorn?
Finns det inga billigare routrar? Vill bara ha så man kan slösurfa utomhus. Har ändå bara 0.5 adsl, så det duger med minimum för mig.
Hur vet man att en viss router fungerar tillsammans med ett visst nätverkskort? Är det "54 Mbps" eller "802.11g" man ska kolla på?
Ska jag har 108 eller 54 till mitt slöinternet?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!