Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-10, 12:25
Medlem
jag har fått en Dell Latitude XPi P150ST av en kompis och jag undrar vilket os som skulle funka bra på den

Intel Pentium 150 Mhz
Hårddisk 10 Gb
Minne 40 Mb
Cd
Floppy

och den kan inte boota direkt från skiva den måste ha startdiskett
Citera
2007-04-10, 12:58
Medlem
merlin2s avatar
njaa, men lägg in windows 98se på den, borde fungera
Citera
2007-04-10, 12:58
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte--
jag har fått en Dell Latitude XPi P150ST av en kompis och jag undrar vilket os som skulle funka bra på den

Intel Pentium 150 Mhz
Hårddisk 10 Gb
Minne 40 Mb
Cd
Floppy

Om du vill köra windows är det väl 98SE eller NT4 som gäller. Ska du inte spela nåt så kör NT4.

Bootdiskettimages kan du hitta på www.bootdisk.com om du vill köra 98:an, om du kör nt4 har jag för mig man kan göra dem själv genom att proppa i nt4-skivan i en annan dator, öppna ett konsollfönster, byta katalog till i386 -katalogen på skivan och där köra winnt /o

Ska du köra linux så är det väl bara att välja den dist du tycker verkar bäst. Jag hade dock rekommenderat nån lite mer basic variant, tex slackware eller gentoo som inte kör hela installationen grafiskt gränssnitt om du inte själv vill det.
Citera
2007-04-10, 17:07
Medlem
nittiåttan kan nog gå bra om du lyckas få in den på nåt sätt, annars om du skall köra linux så vill jag (som vanligt) varmt rekommendera Damn Small Linux.... för den är debianbaserad.
Citera
2007-04-10, 23:56
Medlem
Sigmaswes avatar
Jag har en liknande gammal laptop som jag kör Slackware på utan problem (den är dock lite vassare än den du har), så jag kan varmt rekommendera Slackware.
Citera
2007-04-11, 00:10
Medlem
Minigrisens avatar
Törs man fråga vad du ska använda denna raketdator till?

Ska du bara köra office-program och liknande så går det nog skitbra, men vill du surfa och använda antivirus/brandvägg så kroknar den nog rätt fort. Spelen som funkar på en dator med sådana prestanda är ju inte fantastiska heller men vissa gamla spel håller ganska bra fortfarande.

Jag hade en lärare en gång som köpte en bärbar 286'a för 65.000Kr. Den skulle man inte ge några pengar för idag. Men då var man avundsjuk som fan förstås.
Citera
2007-04-13, 11:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minigrisen
Törs man fråga vad du ska använda denna raketdator till?

Ska du bara köra office-program och liknande så går det nog skitbra, men vill du surfa och använda antivirus/brandvägg så kroknar den nog rätt fort. Spelen som funkar på en dator med sådana prestanda är ju inte fantastiska heller men vissa gamla spel håller ganska bra fortfarande.

Jag hade en lärare en gång som köpte en bärbar 286'a för 65.000Kr. Den skulle man inte ge några pengar för idag. Men då var man avundsjuk som fan förstås.

CPUn räcker ju till även om man inte kan spela moderna spel. Problemet är bara att med 40 Mb minne så lär alla grafiska gränssnitt ge en seg dator. Kan man hitta något minne till den så att den åtminstone får 128 Mb så blir den helt användbar såväl med Win98 eller någon liten linuxdist.

I sammanhanget kan jag nämna att vi på jobbet har haft en liten linux-server i drift ända till förra året med 486dx50 CPU, 48 Mb ram och 2 x 200 Mb hårddiskar. Användes som kontoserver av ca 300 användare och var inte särskilt belastad, men var ändå i drift i ca 13 år. (den var ursprungligen utrustad med slackware och en betakernel med version 0.63 eller dyl, men uppdaterad med åren)
Citera
2007-04-13, 11:28
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
CPUn räcker ju till även om man inte kan spela moderna spel. Problemet är bara att med 40 Mb minne så lär alla grafiska gränssnitt ge en seg dator. Kan man hitta något minne till den så att den åtminstone får 128 Mb så blir den helt användbar såväl med Win98 eller någon liten linuxdist.

I sammanhanget kan jag nämna att vi på jobbet har haft en liten linux-server i drift ända till förra året med 486dx50 CPU, 48 Mb ram och 2 x 200 Mb hårddiskar. Användes som kontoserver av ca 300 användare och var inte särskilt belastad, men var ändå i drift i ca 13 år. (den var ursprungligen utrustad med slackware och en betakernel med version 0.63 eller dyl, men uppdaterad med åren)

På min gymnasieskola hade vi en 286a (386a som mest) med någon BSD-klon som agerade server av något slag. Antagligen hade den fortfarande snurrat om de inte moderniserat nätverket. Den låg på en hylla och min klass hade ansvar för att starta om den efter strömavbrott.
Citera
2007-04-13, 12:11
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte--

Intel Pentium 150 Mhz
Hårddisk 10 Gb
Minne 40 Mb
Cd
Floppy

Du trycker in dos 6.22, sen alt. win 3.11; sen nyttjar du datorn till att spela gamla klassiker som annars ej fungerar så bra med emus som dosbox etc.

Alltid bra o ha ett gammalt fat16 snurrande i hemmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in