• 1
  • 2
2007-04-10, 01:15
Bannlyst
Någon som har ett bra recept?
Citera
2007-04-10, 02:26
Medlem
Jag har aldrig lagat det själv, men jag skulle göra så här:

laxfärs + ev. annan fiskfärs
schalottenlök eller silverlök
ägg
matlagningsgrädde
ströbröd
salt
vitpeppar
dill
kapris
ansjovis
citron

Finhacka löken och fräs den på låg värme i smör, den skall bli mjuk men inte ta färg. Blanda färsen med löken, några äggulor, en skvätt grädde och lite ströbröd för att binda ihop det hela. Det går säkert bra att använda en del färs av sej eller alaska pollock också. I med lite kapris eller några finhackade ansjovisfiléer, lite vitpeppar, en aning salt (men bara lite, för kapris och ansjovis är salt) och om så önskas hackad dill och citron.

Stek ett smakprov i olja och smör och justera kryddningen om så behövs.

Jag skulle servera dem med potatis eller potatismos och en fräsch, kall sås - något så enkelt som creme fraiche, några matskedar stenbitsrom, lite hackad dill och en skvätt citron skulle nog funka riktigt bra.
Citera
2007-04-10, 05:10
Medlem
Schnyggves avatar
Alltid kul med folk som är kreativa och skriver recept! Men om man är lat och ensam då och köpen de här nya färdiga från abba, vad kan vara gott att ha till?
Citera
2007-04-10, 20:14
Bannlyst
Caine, superbt recept! Blev riktigt lyckat

Glömde dock kapris och grädde... Körde med rökt laxfilé också, egentligen bör man väl ha typ kotletter?
Citera
2007-04-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Die on a Rope
Caine, superbt recept! Blev riktigt lyckat

Glömde dock kapris och grädde... Körde med rökt laxfilé också, egentligen bör man väl ha typ kotletter?
Kul! Alltid trevligt att veta att man fortfarande kan slänga ihop recept. Uppenbarligen fungerade det ju med rökt lax, men jo, jag skulle nog föredra att göra dem på färsk lax.
Citera
2007-04-10, 20:27
Medlem
apanola IIs avatar
blev plötsligt sugen på paj med rökt lax och bladspenat
Citera
2007-09-30, 16:35
Medlem
Acidiferouss avatar
Idag sker premiären för ABBAs laxköttbullar. Går det att äta eller skall jag steka mig ett par skivor falukorv istället?

Snälla, säg att det är gott! Jag vill verkligen tro det!
Citera
2007-09-30, 18:28
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Idag sker premiären för ABBAs laxköttbullar. Går det att äta eller skall jag steka mig ett par skivor falukorv istället?

Hmm. Smakade fisk iallafall.. Var det gott? Nja.. Det gick ner. Jag åt det med fullkornsmakaroner och lite tomatpuré samt salt och smör. Inte äckligt men inte heller någon kulinarisk höjdare..
Citera
2007-10-01, 22:35
Medlem
Tasteline.com brukar ha bra och enkla recept kolla in där
Citera
2007-10-02, 05:54
Bannlyst
Citat:
Hmm. Smakade fisk iallafall.. Var det gott? Nja.. Det gick ner. Jag åt det med fullkornsmakaroner och lite tomatpuré samt salt och smör. Inte äckligt men inte heller någon kulinarisk höjdare..
Med de tillbehören hade även den möraste biff smakat pyton.

Varje matslag har sina tillbehör som passar och det lät helt fel...fast fullkornspasta ? finns det något som är rätt till det ?
Smakar ju som en blandning av knäckebröd och sågspån...fixa dina fibrer på annat sätt.

Kokt potatis, gröna ärtor och en Hollandiäse sås låter bättre, kanske ?
Citera
2007-10-02, 07:23
Medlem
Citat:

De är lite torra tycker jag, men har man någon god sås till och lite gröna ärtor eller stuvad spinat så blir det riktigt bra.
Citera
2007-10-02, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Die on a Rope
Någon som har ett bra recept?

finns ju färdiga att köpa..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera