Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-09, 22:24
  #1
Medlem
Tjenare

Har kollat runt lite efter en linux verion som är snarlik windows dvs. att man kan använa windows program etc på den och hittat Linux Xp som jag tror kan vara min sak. Min fråga är då kan man på något sätt cracka aktiveringen till det?
Citera
2007-04-09, 22:37
  #2
Avstängd
typedefs avatar
Va? Vad yrar Ni om min herre?
Citera
2007-04-09, 22:44
  #3
Medlem
midnighttrains avatar
visst.. många distar är lika windows men om du nu ska köra en massa windowsprogram varför inte bara använda windows? du verkar ju inte ha något problem med att kringgå lagen eftersom du efterfrågar någon form av aktivering som antagligen kostar eller liknande..

varför vill du byta till linux egentligen?
Citera
2007-04-09, 22:48
  #4
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Du kan inte windowsprogram i linux. Linux XP ser bara ut som XP grafiskt (någon på forumet gav i en annan tråd en bra utläggning om varför det är ganska dåligt eller iaf onödigt att göra på det viset).
Vill du köra windowsprogram får du använda sig utav Wine som med lite hjälp kan köra windowsprogram. Men då spelar inte linuxversionen så stor roll.

Vill inte verka dryg, men jag tror inte du ska börja med att försöka få windowsprogram att fungera i Wine. Börja med att slänga in någon enkel dist som Ubuntu (kanske Kubuntu som kör KDE som är lite mer som XP grafiskt) eller Mandriva.
Citera
2007-04-09, 23:40
  #5
Medlem
Det som lockar mest med Linux det säkerhetsmässiga, dvs. att man inte behöver vara lika uppmärksam på virus, spyware etc. Jag testade Ubuntu via Live-CD men jag tycker att det verkar väldigt tunt.. Men jag får som sagt se.. Kanske inte byter över trots allt..
Citera
2007-04-10, 00:27
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Det är inte Xandros som trådskaparen tänker på?
En kommersiell Linuxdist som är gjord för att se ut som Xp.
Har inte testat den själv, men har sett den på torrentsidor.
Citera
2007-04-10, 00:56
  #7
Medlem
Jag tror att det är Linspire du är ute efter. Linspire hette tidigare Lindows.

http://www.linspire.com/
Citera
2007-04-10, 02:21
  #8
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag tror han menar Linux XP, som fortfarande heter Linux XP.

Men att installera en Linuxdistribution för att köra Windows-program låter helt bakvänt.
Citera
2007-04-10, 09:26
  #9
Medlem
razorXs avatar
Tips från coachen.

Stanna kvar med windows om du vill köra deras program.
Om du är rädd för virus, sluta klicka på "omglolisthisyourmomandmebigfatcockinbootyxxxdvdrl ollol.JPG" spam i msn.
Citera
2007-04-10, 17:33
  #10
Medlem
Men fungerar det att köra exe filer i Linux Xp?
Citera
2007-04-10, 18:25
  #11
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basse129
Men fungerar det att köra exe filer i Linux Xp?
Nej men det går i vissa fall att köra dem via något kompatiblitetslager som t.ex wine. Linux XP är inget undantag från detta. Håll er undan från alla distar som kallar sig för Lindows, Linux Xp, Lindows Lista mm. Man hör ju själv hur konstigt det låter och de bästa och enklaste linuxdistarna är inte de som har en blågrön startmeny.

..och varför cracka Linux Xp när du kan få ett otroligt mycket bättre och mer lättanvänt system helt gratis - t.ex Ubuntu. Linux Xp erbjuder inget mer än Ubuntu, tvärtom.
Citera
2007-04-10, 20:23
  #12
Medlem
Al Swearengens avatar
Jag skulle hellre rekommendera OpenSUSE, 600 ggr bättre än Ubuntu, Kbuntu, är lika lätt att hantera om inte lättare. Jag har dock inga problem med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback