• 1
  • 2
2007-04-09, 17:25
Medlem
Fittsparks avatar
Jag lyckades för en herrans massa år sedan få fart i några apelsinkärnor, vilket nu resulterat till en 1½ meter stam, fast väldigt glest med blad och grenar.

Hur ska jag få liv i det. Jag har noterat att varje gång jag byter jord kommer det några extra skott/blad, men inget mer.

Kan någon vänlig själ tipsa om ljus/vatten/närings-förhållanden för att få plantan att växa.
Citera
2007-04-09, 20:09
Medlem
Gemene Mans avatar
För att få plantan att växa mer på bredden kan du testa att toppa den, annars låter det som att även jordförhållandena kunde vara bättre. Vad använder du för jord idag? Hasselfors har en särskild citrusjord som borde passa din planta perfekt, finns att köpa på plantagen.

Citrus vill ha hyfsat normala föhållanden, ljust och svalt (12-15 grader) på vintern och växlande temperatur (dvs utomhus) på sommaren så gynnas blomningen. Gödsla normalt när plantan är i tillväxt.

Lycka till, gamla citrusträd är oerhört vackra!
Citera
2007-04-09, 21:00
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Kul tråd! Jag har precis satt citronkärnor och det har tagit sig. I förrgår satte jag även äppelkärnor i en kruka och kärnor från nektariner i en annan kruka. Någon som vet hur detta kan arta sig? Tänkte ha små träd ute på balkongen under sommaren om det blir fint och sedan ta in dem under vintern.

Några andra tips på kärnor man kan plantera?
Citera
2007-04-09, 21:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Jag lyckades för en herrans massa år sedan få fart i några apelsinkärnor, vilket nu resulterat till en 1½ meter stam, fast väldigt glest med blad och grenar.

Hur ska jag få liv i det. Jag har noterat att varje gång jag byter jord kommer det några extra skott/blad, men inget mer.

Kan någon vänlig själ tipsa om ljus/vatten/närings-förhållanden för att få plantan att växa.

Om det kommer skott varje gång du bytt jord så har du nog gödslat för lite. Tänk på att planteringsjord har en begränsat förråd av näring och man måste alltid gödsla med en viss regelbundhet för att få någon tillväxt.
Citera
2007-04-10, 17:23
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Kul tråd! Jag har precis satt citronkärnor och det har tagit sig. I förrgår satte jag även äppelkärnor i en kruka och kärnor från nektariner i en annan kruka. Någon som vet hur detta kan arta sig? Tänkte ha små träd ute på balkongen under sommaren om det blir fint och sedan ta in dem under vintern.

Kan du bara ge dina plantor goda levnadsbetingelser så borde det inte vara några problem att få både blom och frukt. Angående kvaliteten på frukten skulle jag nog sätta mest hopp till citronerna, frösådda äpplen blir i princip aldrig lika bra som mamman.

Ett nektarinträd låter trevligt, jag skulle tippa på att det fungerar som ett icke härdigt plommontråd, dvs låt det stå ute på sommaren men mörkt, relativt torrt och frostfritt efter lövfällningen.

Man kan så allt möjligt och få det att komma upp, men att få frukt (ätlig eller ej) är en helt annan sak. Själv hade jag en passionsfruktsranka som växte iväg flera meter men som vägrade blomma, så den fick tyvärr åka vid den senaste storstädningen..
Citera
2007-04-10, 18:14
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Gemeneman:

Citat:
Passionsfruktsranka...

Passionsfrukt! Det lät intressant! Tog du de där små fröna som ligger inne i själva köttslemmet så att säga? Lät du dem torka först eller satte du dem i jord med en gång?

Citat:
Plommon...

Ja jävlar! Det ska jag ta och sätta det också!
Citera
2007-04-10, 18:30
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:

Dom här grabbarna kan nog ge dig lite tips
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=13
Citera
2007-04-10, 19:15
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Gemeneman:

Passionsfrukt! Det lät intressant! Tog du de där små fröna som ligger inne i själva köttslemmet så att säga? Lät du dem torka först eller satte du dem i jord med en gång?
Se till att få bort allt slemmet och torka fröna i typ en vecka. Sen blötlägger du i ett dygn och planterar. Visserligen kan det ta ett par veckor innan de visar sig, men med lite extra plats och en smula tålamod brukar det inte vara några problem..
Citera
2007-04-10, 19:40
Medlem
Lostkids avatar
Nu gissar jag bara, men är det inte en idé att som vid cannabisodling låta en fläkt stå på de små plantorna så att de inte blir för svaga i stammen?
Citera
2007-04-10, 20:05
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Nu gissar jag bara, men är det inte en idé att som vid cannabisodling låta en fläkt stå på de små plantorna så att de inte blir för svaga i stammen?
Om man ämnar odla sitt citrusträd i garderoben så är det nog en idé, ja.
Citera
2007-04-10, 20:13
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemene Man
Om man ämnar odla sitt citrusträd i garderoben så är det nog en idé, ja.
haha, jag menade när man driver upp dem inomhus, om man ämnar plantera utomhus sedan.
Citera
2007-04-10, 20:17
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
haha, jag menade när man driver upp dem inomhus, om man ämnar plantera utomhus sedan.
Jo, rent allmänt är det bra om man ser till att inte driva upp sina plantor för varmt eftersom de då riskerar bli rangliga, så där kan nog en fläkt fylla en funktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in