Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-04-28, 01:57
  #25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smörbulten
4) känner ej till BSA men om det är lika bra som min gamla Diana från början av 80-talet

BSA är ett antal klasser bättre än Diana!! Det är som att jämföra en trimmad Jaguar XK8 med en stelopererad tant med rullator...

Dessutom kan det vara bättre att använda plattnosade diabolokulor eftersom de förmodligen avger all sin energi på en gång när de träffar målet. Rundnosade försöker antagligen gräva sig in igenom djuret och det kan ju gå så där...
Citera
2007-05-01, 00:12
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
BSA är ett antal klasser bättre än Diana!! Det är som att jämföra en trimmad Jaguar XK8 med en stelopererad tant med rullator...

Dessutom kan det vara bättre att använda plattnosade diabolokulor eftersom de förmodligen avger all sin energi på en gång när de träffar målet. Rundnosade försöker antagligen gräva sig in igenom djuret och det kan ju gå så där...

OK, ord och inga visor, då får jag väl testa en BSA för nyfikenhets skull även fastän jag numera kör med en FX. Gått bra hittills med rundnosat, hur blir det med luftmotståndet på plattnosat?
Citera
2007-05-01, 19:44
  #27
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smörbulten
Gått bra hittills med rundnosat, hur blir det med luftmotståndet på plattnosat?

Observera att jag inte är helt säker på det jag skrev om att plattnosade skulle funka lika bra, det är en spekulation som sagt. Luftmotståndet torde ju vara högre, förutsatt att de ligger "rätt" i luften.
Citera
2016-10-15, 16:43
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Man jagar inte med lufgevär.





Det gör man visst
Citera
2016-10-15, 22:59
  #29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
småfåglar dör direkt av ett bra skott med ett luftgevärr så jag förstår inte varför ni gnäller.
Problemet är att du begår jaktbrott.
Citera
2016-10-16, 02:08
  #30
Medlem
Sköt en duva med ett luftgevär i somras på ca 15m ,4,5 mm i min trädgård.
Gick bra, men den här duvan var totalt avmagrad och hade läskiga bölder
på klorna och kroppen. Den var helt apatisk när jag och min fru hittade den
och med tanke på att den var sjuk så fattade jag beslut om avlivning.

Hade kunnat slå ihjäl den med en spade men det finns ingen garanti att duvan är
helt still så därför valde jag luftgeväret. Och att ta i den var uteslutet.

Jag jagar själv och att jaga frisk fågel i storlek skata med ett vanligt luftgevär är inget jag skulle
rekommendera.
Däremot tror jag det förekommer väldigt ofta, tänkte själv tanken då vi fick nytt tak för några
år sedan då ett gäng skator varje morgon satt och skitade ned taket och våra utemöbler och ställde till med annat otyg.

Inte ensam om det problemet därför tror jag att gemene man kan ta till vissa metoder för att lösa
problemet om kommunen inte lyssnar. Om jag har förståelse för det, i allra högsta grad.
Men förståelse att för nöjes skull gå ut i närmsta skogssunge för att snajpa fåglar, nej.
Citera
2016-10-16, 03:38
  #31
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Observera att jag inte är helt säker på det jag skrev om att plattnosade skulle funka lika bra, det är en spekulation som sagt. Luftmotståndet torde ju vara högre, förutsatt att de ligger "rätt" i luften.

Plattnosade kulor för luftvapen är gjorda för att göra runda hål i papptavlor på korta avstånd.
Nåt sånt här är mer lämpat:
http://luftvapen.e-butiken.se/ammuni...ter-extreme-22
"Jaktkulorna" väger 30% upp till nästan 300% mer än matchkulorna.
Dom tyngsta är för dom absolut kraftigaste PCP-vapnen.

Tycker inte man ska jaga någonting med ett vanligt 10 joule licensfritt luftvapen.
Köp ett luft eller kolsyredrivet som ger 25+ joule och kliv upp lite i kaliber till 5.5 i alla fall.
Citera
2016-10-16, 03:46
  #32
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smörbulten
OK, ord och inga visor, då får jag väl testa en BSA för nyfikenhets skull även fastän jag numera kör med en FX. Gått bra hittills med rundnosat, hur blir det med luftmotståndet på plattnosat?

Ditt FX är oavsett modell bättre än ett gammalt fjäderdrivet BSA, tror inte ens dom tillverkas längre (fjädermodell) men det var högkvalitativa luftvapen från England back in the days.
Hittar man ett fint ex billigt så är det dock ett bra köp.

Vill du nödvändigtvis ha ett fjäderdrivet så köp ett Air Arms, men dom kostar som ett billigare FX typ 7000:- eller nåt åt det hållet.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2016-10-16 kl. 03:48.
Citera
2016-10-24, 20:57
  #33
Avstängd
har själv varit med när en sköt tjädertupp med ett trimmat hatsan 5,5mm på 25m avstånd. testade deet på en trafikskylt och den gick nästan igenom på 15 m avstånd.

precision nej då det var hatsan och dessutom fjädergevär. finns ju dock riktigt grymma pcp gevär man kan tromma som har betysdligt högre precision.
Citera
2016-10-24, 20:59
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Plattnosade kulor för luftvapen är gjorda för att göra runda hål i papptavlor på korta avstånd.
Nåt sånt här är mer lämpat:
http://luftvapen.e-butiken.se/ammuni...ter-extreme-22
"Jaktkulorna" väger 30% upp till nästan 300% mer än matchkulorna.
Dom tyngsta är för dom absolut kraftigaste PCP-vapnen.

Tycker inte man ska jaga någonting med ett vanligt 10 joule licensfritt luftvapen.
Köp ett luft eller kolsyredrivet som ger 25+ joule och kliv upp lite i kaliber till 5.5 i alla fall.

riktigt. inte värt att jaga med vanliga 10j gevär man köper på hobbex. sköt mycket småfågel och trast när jag var liten och många gånger blev dom bara skdeskjutna även om skottet tog bra.
Citera
2016-10-25, 17:24
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osis
För att skjuta skator/kråkor så måste du ha MINST ett klass4 vapen. Jag har inte siffrorna i huvudet men jag har för mig att ett sånt är ungefär 100 gånger kraftigare än ditt luftgevär. Skjuter du en skata med luftgevär så har du gjort dig skyldig till jaktbrott. Skjuter du en fågel (eller annat djur) som det inte finns allmän jakttid på och som inte klassas som skadedjur så är djuret fridlyst. Detta gäller t ex talgoxar, blåmesar o.s.v. Skjuter du ett sånt djur så har du gjort dig skyldig till grovt jaktbrott (har jag för mig) och då blir det för hoppningsvis fängelse för dig om du har åldern inne för att sitta där.

Jaha, så vi landar alltså på i runda slängar 1000 joules anslagsenergi? 1000 joules i anslagsenergi är rätt nära vad en .357 magnum presterar, så det känns lite overkill för kråkor och sånt. 22 Long rifle brukar duga bra till det där och den ligger ju på mellan 140-260 J i anslagsenergi. Man KAN jaga rådjur med 22 LR om man skjuter rätt på en vital del, men det är inte tillåtet eller att rekommendera. I övrigt håller jag med om att det är brottsligt. Men det går alldeles utmärkt att skjuta småfåglar med ett gevär på 4,5 och maxhastighet. Som för det mesta så handlar det mera om skottplacering än anslagsenergi i all ärlighet.

Om man vill ha mera verkan och bättre räckvidd kan man ju alltid trimma upp en 4,5:a med en ny fjäder eller för den delen skaffa en grövre kaliber och trimma men då hopas ju brotten upp på varandra så....
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback